Rawsebrutal Rawsebrutal skrev:
Det där kändes lite rimligare. Det märks när man småhandlar dock.. ( är proffs på det)
Jag var också proffs på det innan jag skaffade en sambo som gillar att laga mat samt sköter all inhandling veckovis.

Som tack för att hon sköter den biten så fick hon en ny tvättmaskin & torktumlare i julklapp :ok:

Som tack för att hon sköter all tvätt så fick hon en ny bil förra vintern...

... som jag behöver växla däck på varje höst och vår :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Folk som skriver dom värmer upp garaget?!? Varför i helvete gör man det nu när det är dyrt med el?? Bara undrar varför...
Fick elräkning på 2991 kr med allt inräknat. Villa på 94 kvm från 1936 i Skåne med åkrar runt om. Värmer med endast LLVP.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tyvärr så hjälper det inte alltid med bundna priser för så småningom går avtalet ut och det är dags att binda igen.
[bild]
Så är det, men det kan ha hjälpt under tiden kanske? Desssutom så finns det ju en massa varianter på bindning och när vi nu kan räkna ut på förhand att utbudet kommer att vara lägre än efterfrågan under lång (vinter)-tid framöver i och med den gröna omställningen, så kommer elpriserna att vara både volatila och successivt öka. Det är i princip samma sak som med räntan, men där räntan är mer trögrörlig, men vi kan konstatera att det knappast blir billigare att låna pengar, utan kommer att bli dyrare, så att binda i närtid är nog ingen dum idé (för människor med lån förstås, för de riktigt kloka har ju en obelånad privatekonomi).
 
Rawsebrutal Rawsebrutal skrev:
Det där kändes lite rimligare. Det märks när man småhandlar dock.. ( är proffs på det)
MATpriset för vår tonårsfamilj är nog drygt 4000, men lägger man till annat som hamnat på kvittona från Willys och Lidl (toalettpapper, diskmedel, schampoo, dammsugarpåsar osv) så låter 6000 i månaden rätt bekant.
 
H Husärlivet skrev:
Folk som skriver dom värmer upp garaget?!? Varför i helvete gör man det nu när det är dyrt med el?? Bara undrar varför...
Fick elräkning på 2991 kr med allt inräknat. Villa på 94 kvm från 1936 i Skåne med åkrar runt om. Värmer med endast LLVP.
Klart att jag vill ha varmt i garaget, hur menar du, ska jag skruva i ett kallt garage? Mitt garage har dessutom en luftvärmepump och 265 mm isolering och är bara på 60 m² så det drar ju i princip ingenting. Skulle jag slå av värmen så skulle ju vattnet frysa dessutom.....Nej, jag vill ha 20 grader i garaget.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Klart att jag vill ha varmt i garaget, hur menar du, ska jag skruva i ett kallt garage? Mitt garage har dessutom en luftvärmepump och 265 mm isolering och är bara på 60 m² så det drar ju i princip ingenting. Skulle jag slå av värmen så skulle ju vattnet frysa dessutom.....Nej, jag vill ha 20 grader i garaget.
S JockeEinarson skrev:
Klart att jag vill ha varmt i garaget, hur menar du, ska jag skruva i ett kallt garage? Mitt garage har dessutom en luftvärmepump och 265 mm isolering och är bara på 60 m² så det drar ju i princip ingenting. Skulle jag slå av värmen så skulle ju vattnet frysa dessutom.....Nej, jag vill ha 20 grader i garaget.
Ja Jo skruvar man osv i garaget kan jag förstå. Använder bara mitt eget som förråd till cyklar osv... Men läst en del som skrivit hur mkt uppvärmning dom har och klagar på dyra elräkningar.. tänkte då att garage kan man kanske slopa att värma upp just nu. Men annars om man själv vill så klart värm på!!
 
H Husärlivet skrev:
Folk som skriver dom värmer upp garaget?!? Varför i helvete gör man det nu när det är dyrt med el?? Bara undrar varför...
Fick elräkning på 2991 kr med allt inräknat. Villa på 94 kvm från 1936 i Skåne med åkrar runt om. Värmer med endast LLVP.
Det är ju bara pengar, det finns många andra saker man kan förundras över varför folk gör, inte dra ner på värmen…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bara pengar, det finns många andra saker man kan förundras över varför folk gör, inte dra ner på värmen…
Ja men jag tänker att garage är ju inget tvunget att värma upp. Berätta gärna vad du förundras över?!?
 
Det är ingen grön omställning. Det är en gråbrunsvart omställning. Vedeldningen ökar och det luktar bedrövligt i vårt villaområde. Många kan inte elda på rätt sätt.Trivseleldning max två gånger i veckan står det i kommunens anvisningar. :rofl: Det blir att oftare ta bilen till ett naturreservat någon mil bort för att kunna promenera i frisk luft. Var det någon som sade grön :crysmile:
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Ja Jo skruvar man osv i garaget kan jag förstå. Använder bara mitt eget som förråd till cyklar osv... Men läst en del som skrivit hur mkt uppvärmning dom har och klagar på dyra elräkningar.. tänkte då att garage kan man kanske slopa att värma upp just nu. Men annars om man själv vill så klart värm på!!
Om jag värmer upp 270, eller 330 m² gör ingen skillnad, jag har välisolerade hus och bundet elpris, men jag har stängt av poolen, annars kan jag faktiskt hålla den på 30 grader ända ner till -7 grader, men det ångar så förbaskat trots pooltak så jag låter bli.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det är ingen grön omställning. Det är en gråbrunsvart omställning. Vedeldningen ökar och det luktar bedrövligt i vårt villaområde. Många kan inte elda på rätt sätt.Trivseleldning max två gånger i veckan står det i kommunens anvisningar. :rofl: Det blir att oftare ta bilen till ett naturreservat någon mil bort för att kunna promenera i frisk luft. Var det någon som sade grön :crysmile:
Nejnej, jag tror att du missuppfattade mig, jag skrev tidigare att den sk gröna omställningen är hittepå och att våra grannar (Finland) skrattar åt oss. En grön omställning utan kärnkraft går helt enkelt inte. Rörliga elkällor (vind, sol, delvis vatten, vågor osv) kan endast stå för max 25% av elbehovet att användas när det är optimalt för just dessa elkällor. Vi behöver kontinuerlig elproduktion och då får man nog välja, fossilt eller kärnkraft? Just nu har våra "gröna" krafter valt fossilt i sin omställningsiver och den kärnkraftsprestige de bundit in sig i.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Bor i elområde 3. Fick precis decemberfakturan. 5500 kronor för 1640kWh. Jämfört med 2300 kronor i november.

Tvåvåningshus från 1909. Två luftvärmepumpar och en kamin som eldas nästan hela dagarna. Eldningen gör att luftvärmepumparna endast är igång på natten.

Jag vågar inte tänka på vad jag hade fått betala om vi inte eldade som vi gör. Förmodligen närmare det dubbla.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
G Ganescha skrev:
Nä, det där är lite väl lågt. Snarare 6000:-. Vi ligger på 6-7, två vuxna 2 små barn. Handlar enbart på lågpris affärer (om det nu kan kallas så? Willys t ex)
Alltid matlådor både jag och frugan och absolut inget ”fancy”.
2 vuxna 5 barn.
ca 3000-3500kr i månaden då ingår blöjor mm i kostnaden..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
2 vuxna 5 barn.
ca 3000-3500kr i månaden då ingår blöjor mm i kostnaden..
Är det någon form av tävling i matkostnader på den här sidan? 2 vuxna och två tonårsbarn, det blir nånstans runt 15 tkr....men då äter gärna kidsen hummer till mellis ibland.....men det är ju inte den stora pengen, det är ju barnens aktiviteter, eller aktivitet, för hockey och gymnastik som de håller på med är i princip gratis, utan jag pratat givetvis om ridningen. Det är familjens enskilt största utgiftskälla, så föräldrar, gå inte på det där med hästar och natur, det är en "cash trap" utan dess like, det är mycket billigare att köra motocross (med nya Stark Varg-hojen så är den grönare än hästen)!
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
A
S JockeEinarson skrev:
Är det någon form av tävling i matkostnader på den här sidan? 2 vuxna och två tonårsbarn, det blir nånstans runt 15 tkr....men då äter gärna kidsen hummer till mellis ibland.....men det är ju inte den stora pengen, det är ju barnens aktiviteter, eller aktivitet, för hockey och gymnastik som de håller på med är i princip gratis, utan jag pratat givetvis om ridningen. Det är familjens enskilt största utgiftskälla, så föräldrar, gå inte på det där med hästar och natur, det är en "cash trap" utan dess like, det är mycket billigare att köra motocross (med nya Stark Varg-hojen så är den grönare än hästen)!
inte för min del iallafall.
Men höjer på ögonbrynen när folk skriver att det är omöjligt med mindre än 4000 kr för en familj på 4...

i vår familj är det inte så och har inte varit.. Men vi köper inte mycket mat utan mest basvaror... Men visst ska man köpa allt så drar det iväg. men det går inte att rent generellt säga att detta kostar det, för det är högst inviduellt
 
  • Gilla
SkåJocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.