Hej!

Ursäktar ifall denna frågan redan besvarats i någon tråd. Har letat men inte hittat något.

Sitter och läser på iför framtida husbygge och har på flera ställen stött på att man valt att ha stående reglar (sekundärreglar?) i det inre isolerskiktet utan att ha några liggande emellan. Jag har stött på detta i flera konstruktioner bla. hos Isover (se bilder nedan) och Rörvikshus. Hur funkar detta i praktiken? Tänker att det blir en köldbrygga om man fäster 45x45 direkt mot 45x170 och på 3d bilder verkar verkar reglarna vara förskjutna mot varandra. Men hur funkar detta i praktiken? Hur fästes egentligen 45x45 regeln om det inte finns någon regel "bakom" den?

Sektionsritning som visar uppbyggnaden av en vägg med isolering och stående reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-illustration av tvärsnitt för väggkonstruktion med stående reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäktar ifall detta är helt självklart för er experter men är ännu bara en glad amatör :)

/Morgan
 
Åsa Lund
Du fäster den väl upptill och nertill i regel som sitter mot taket resp golvet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du fäster den väl upptill och nertill i regel som sitter mot taket resp golvet?
Jo men räcker verkligen det? Tänker att 45x45 inte blir tillräckligt stabil, speciellt om man tänker ha lite högre väggar (2,7 m).
Men det är kanske bara jag som krånglar till det.

/Morgan
 
I Impulsius skrev:
Jo men räcker verkligen det? Tänker att 45x45 inte blir tillräckligt stabil, speciellt om man tänker ha lite högre väggar (2,7 m).
Men det är kanske bara jag som krånglar till det.

/Morgan
Den har ju ingen bärande funktion, mer än att bära upp väggbeklädnad. Kör du OSB som på bilden låser du ju in reglarna med den, det blir ju som en enda stor stabil komponent som sitter på väggen.
 
Det tror jag inte blir så bra, om en 45x45 vägg har OSB-skivor på båda sidor så blir den stabil. Att bara ha skivor på en sida blir inte lika bra. Det är därför man i de flesta fall lägger den innersta 45-regeln ner istället. Köldbryggor uppstår då bara där reglar korsar varandra. Frågan är om det bara är en princip på bilden, det verkar konstigt.
 
J Johan456 skrev:
Det tror jag inte blir så bra, om en 45x45 vägg har OSB-skivor på båda sidor så blir den stabil. Att bara ha skivor på en sida blir inte lika bra. Det är därför man i de flesta fall lägger den innersta 45-regeln ner istället. Köldbryggor uppstår då bara där reglar korsar varandra. Frågan är om det bara är en princip på bilden, det verkar konstigt.
Jag har också tänkt att man borde ha reglarna horisontellt men i konstruktionerna jag tittat på så till och med står det att de ska vara vertikala. Var även inne i Isovers u-beräkningsprogram och ändrade från vertikala till horisontella reglar och då ökade u-värdet lite (säkerligen pga de köldbryggor som uppstår där reglarna korsar varanda).
 
I Impulsius skrev:
Jag har också tänkt att man borde ha reglarna horisontellt men i konstruktionerna jag tittat på så till och med står det att de ska vara vertikala. Var även inne i Isovers u-beräkningsprogram och ändrade från vertikala till horisontella reglar och då ökade u-värdet lite (säkerligen pga de köldbryggor som uppstår där reglarna korsar varanda).
Horisontellt blir stabilare men med sämre U-värde. Därav deras konstruktion som fungerar, men det är en ren skrivbordsprodukt och jag frågar mig hur mycket det kan skilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.