Tjenare!
Har en fråga till er som byggt nytt och valt vedeldning (vattenburet) som uppvärmning. De flesta hustillverkare har värmepumpar som standard som värmekälla men då körs väl också huset ventilationssystem på värmepumpen också? Har jag missuppfattat?

Om det är så att värmepumpen är sammankopplad med ventilationen, hur funkar det om man vill sätta in en vedpanna och köra med vedeldning, ska man ha kvar värmepumpen för att bibehålla en bra ventilation av huset eller sätter man in något annat? Vad har ni för erfarenheter av själva "konverteringen" av att välja vedpanna som värmekälla, blir det mycket extraarbete och inblandning av andra parter än just hustillverkaren?

Tackar!
 
De flesta hustillverkare har värmepumpar som standard som värmekälla men då körs väl också huset ventilationssystem på värmepumpen också? Har jag missuppfattat?
En värmepump är väl inte annat än en elvärmare med återvinning?? Om du tänker satsa helt på ved så är det väl en FTX du borde se på?
 
Vi bygger nytt med vedeldning och har tagit bort frånluftvärmepumpen och ersatt med enkel mekanisk frånluft. Den el som driver värmepumpen är helt enkelt dyrare än den (gratis) ved som den minskar förbrukningen av.
 
F (mekanisk frånluft) har mindre service behov och är billigare i inköp än FTX, så eldar med ved tycker jag att F är det bättre alternativet.  
Men är svårare att reglera. Många vill även ha filter på till-luften vilket är svårt i ett F-system.

Den stora fördelen med ett balanserat F/T system är dock att man kan hålla ett litet undertryck i huset vilket minskar risken för kondens i väggarna ifall fuktspärren inte är helt tät.
 
Vad kostar ett ftx system ungefär?
 
Vad kostar en bil? :) Vår "burk" kostade 1550 euro. Jämfört med ett F-system så behöver du mera rör etc, men det är svårt att generellt säga vad det kostar.
 
Vi har installerat ett FTX system i vårt nya hus. 132 kvm per plan och aggregatet på vinden. Totalt kostade det 38.000 för alla rördelar, huvar och agg.

Jag ångrar inte (än ialf) att vi satte in det. Vi har inte vädrat genom att öppna några fönster sen vi flyttade in. Den största vinsten som jag ser just nu är att det inte blir någon instängd luft i sovrummet på natten pga. att man har haft dörren stängd.

Vi eldar med ved för att hålla varmvatten och värmen till vintern.
 
AndersG skrev:
Men är svårare att reglera. Många vill även ha filter på till-luften vilket är svårt i ett F-system.

Den stora fördelen med ett balanserat F/T system är dock att man kan hålla ett litet undertryck i huset vilket minskar risken för kondens i väggarna ifall fuktspärren inte är helt tät.
Med ett F-system får man alltid undertryck i huset, med F/T-system finns däremot en risk för övertryck i huset, om systemet råkar bli felbalaserat.
/Hans
 
Med ett F-system får man alltid undertryck i huset, med F/T-system finns däremot en risk för övertryck i huset, om systemet råkar bli felbalaserat.
På grund av vad?? Om du sköter det löpande underhållet, dvs filterbyte så är risken nog ganska liten.
 
Om det är rätt justerat från början och underhållet sköts, tror jag också risken är liten.

Dock finns det många ventilationssystem som inte fungerar som de ska, pga av bristande underhåll. Om man inte underhåller ett F/T-system finns risk att frånluftsdelen bli mer igensatt av damm än tilluftsdelen och det önskvärda undertrycket innomhus försvinner.
Ett F-system måste lägga av helt och hållet för att undertrycket ska försvinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.