Håller just på och uppgraderar mitt garage, det ligger under mark, murat i lättbetong och är oisolerat. Två av väggarna vätter mot mark/fyllnadsmassor, den tredje mot husets källare (också oisolerad) och den fjärde är frilagd och där sitter den slagport som är garagets entre utifrån.

Porten är från 70-talet och lite skev i ena dörren, jag funderar på om jag med enkla medel kan uppgradera porten för bättre isolering? Det sitter en ventil nertill i varje dörr, men jag har inte pluggat dem då jag tänker att ventilation är bra och att jag kan för lite för hur det funkar. Det finns även en väggmonterad ventil i takhöjd som jag kan stänga. Jag har även funderat på hur jag kan rikta den skeva dörren, men känner mig lite osäker på var jag ska börja.

Just i dagsläget är det inte aktuellt att byta ut den, men om det är det enda/bästa sättet att få mindre värme att läcka ut just den vägen, så ska jag överväga det för framtiden och kanske inte lägga ner så mycket energi på den nuvarande? Helst slipper jag den kostnaden såklart, men samtidigt vill jag ju ha ett bra resultat och det kan vara värt att betala för.

Undrar även om det är lönt att göra något åt den frilagda väggen? Har fått lära mig att betongväggar måste isoleras utifrån när de ligger under mark, men en redan frilagd vägg är ju betydligt lättare att "komma åt", men om de andra väggarna är oisolerade kanske det är en otacksam uppgift?

Tacksam för att ni delar med er av era tankar/erfarenheter.(y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
surris
Keexet Keexet skrev:
Håller just på och uppgraderar mitt garage, det ligger under mark, murat i lättbetong och är oisolerat. Två av väggarna vätter mot mark/fyllnadsmassor, den tredje mot husets källare (också oisolerad) och den fjärde är frilagd och där sitter den slagport som är garagets entre utifrån.

Porten är från 70-talet och lite skev i ena dörren, jag funderar på om jag med enkla medel kan uppgradera porten för bättre isolering? Det sitter en ventil nertill i varje dörr, men jag har inte pluggat dem då jag tänker att ventilation är bra och att jag kan för lite för hur det funkar. Det finns även en väggmonterad ventil i takhöjd som jag kan stänga. Jag har även funderat på hur jag kan rikta den skeva dörren, men känner mig lite osäker på var jag ska börja.


Just i dagsläget är det inte aktuellt att byta ut den, men om det är det enda/bästa sättet att få mindre värme att läcka ut just den vägen, så ska jag överväga det för framtiden och kanske inte lägga ner så mycket energi på den nuvarande? Helst slipper jag den kostnaden såklart, men samtidigt vill jag ju ha ett bra resultat och det kan vara värt att betala för.

Undrar även om det är lönt att göra något åt den frilagda väggen? Har fått lära mig att betongväggar måste isoleras utifrån när de ligger under mark, men en redan frilagd vägg är ju betydligt lättare att "komma åt", men om de andra väggarna är oisolerade kanske det är en otacksam uppgift?

Tacksam för att ni delar med er av era tankar/erfarenheter.(y)
Lättbetong kan ha förvånansvärt bra värmemotstånd beroende på typ av lättbetong, du har även ett värmemotstånd i marken också som gör att du inte har lika stora värmeförluster. Sen väggen mellan källaren och garaget, här beror det lite på vad du vill ha för temperaturer i garaget och i källaren? Vill du ha varmare i garaget än i källaren så kan du isolera den men annars inte.
Skulle lägga allt fokus på porten, ofast är det att de är otäta och läcker, så att få den tät ska du prioritera . Ventilation behöver du ha kvar.

Du kan även bygga på porten invändigt med isolering, blir väl inte lika snyggt som en ny port, men det kommer göra jobbet.
 
Tack för svaret. Kanske är jag lite färgad nu, men det var precis ett svar i den stilen jag hoppades på.(y)Källaren är "varmare" än garaget, det sitter en LVP där, plus att jag eldar när jag är på plats. Källaren har dock huset ovanför som isolerar uppåt, garaget ligger under en stenterrass. Annars är förutsättningarna rätt lika och därför har jag funderat på denna frågeställning ett tag nu, att porten skulle kunna vara boven att garaget är svårare att värma upp.

Ytterväggens fönster ska bytas ut mot glasblock, vet inte om de isolerar bättre än det tvåglasfönster med stenskott i som sitter där idag, men det kommer se betydligt bättre ut iaf.

Att det inte blir så "snyggt" med en tilläggsisolerad port struntar jag i, jag tänker inte med ögonen.:p

Fundrar på hur man skulle gå till väga? Enklast är att limma dit frigolit (som jag har "på lager") och sen kanske armera med en skiva i ngt trämaterial. Men skulle man sätta reglar innanför skivan och isf hur? En ram där man sedan häftar fast en gummilist som tätar mot karmen?
 
surris
Keexet Keexet skrev:
Tack för svaret. Kanske är jag lite färgad nu, men det var precis ett svar i den stilen jag hoppades på.(y)Källaren är "varmare" än garaget, det sitter en LVP där, plus att jag eldar när jag är på plats. Källaren har dock huset ovanför som isolerar uppåt, garaget ligger under en stenterrass. Annars är förutsättningarna rätt lika och därför har jag funderat på denna frågeställning ett tag nu, att porten skulle kunna vara boven att garaget är svårare att värma upp.

Ytterväggens fönster ska bytas ut mot glasblock, vet inte om de isolerar bättre än det tvåglasfönster med stenskott i som sitter där idag, men det kommer se betydligt bättre ut iaf.

Att det inte blir så "snyggt" med en tilläggsisolerad port struntar jag i, jag tänker inte med ögonen.:p

Fundrar på hur man skulle gå till väga? Enklast är att limma dit frigolit (som jag har "på lager") och sen kanske armera med en skiva i ngt trämaterial. Men skulle man sätta reglar innanför skivan och isf hur? En ram där man sedan häftar fast en gummilist som tätar mot karmen?
Jag är lite kritisk mot frigolit pga att det är branfarligt som bara fan. Men har du det liggandes så kör på det, det är smidig lösning att bara limma/skruva dit det. Det är inte nödvändigt med ett regelverk. Du kan limma fast frigoliten eller skruva och använda brickor. Ytskikt kan vara bra som brandskydd mot frigoliten, minerit skulle jag rekommendera men det skivorna är ganska dyra så gips funkar också. Vet inte hur din port ser ut, men du får hitta nån lämplig list som tätar bra.
 
Hade själv en port från 1966 i ett lbhus.
Den bestod av 1 masonit på utsidan och 1 masonit på insidan och veckat papper inuti som höll ihop det hela.
Ska du ha värme i garaget så titta på en ny (begagnad?) port.
En isolerad port är till kallföråd, har du värme kolla på en fullisolerad port.
 
Viktigt är att täta av så det inte blir glipor som drar kallt.
Jag har kompletterat med ett draperi när det har varit riktigt kallt.
Vad är det för isolering i taket?
 
Intressanta tankar. Om man kapslar in frigoliten torde brandfaran inte vara lika allvarlig, men tänkvärt ändå. Om dörren är "fylld" med papp så kanske man rentav ska sprätta upp dörren, fylla den med stenull/glasull och bättra på tjockleken hos den? Jag tänker att om dörren byggs lika tjock som karmen, så kommer den även att täta bättre mot karmen. Anledningen till en ram som reglar upp "innerskinnet" på dörren är mest för att ha ngt att skruva i, samt att man kan häfta en ytterligare gummilist i den ramen som tätar mot karmen.

Skulle helst undvika gips eller minerit pga vikten, idag tror jag insidan är ngn slags masonite och det börjar inte brinna av lite gnistregn tänker jag. Gips är ju inte heller så slagtåligt, även om golvgips säkert klarar smällar bättre. Om porten blir mycket tyngre än vad gångjärnen eller karmen är konstruerad för kanske man kan få problem?:thinking:

Tipset om draperi tar jag också med mig!(y) Strålande!

Taket är träullit och såvitt jag kommit fram till är det det bästa materialet utifrån mina förutsättningar. Jag kan inte bygga "neråt" då takhöjden redan är för begränsande och att bila bort taket har jag lekt med tanken på, men det är en "stor" uppgift att montera ner ett betongvalv med 6m spännvidd. Konstruktionen är så rejäl att det snarast ter sig enklare att bila neråt för mer takhöjd.:p
 
Kan du gå till en markisfirma och ev få en gammal markisväv är det väldigt hållbart som draperi.
Skaffade du ny värmepump?
 
Intressant tips, händer ju att folk skänker bort markiser på blocket också. Annars tänkte jag spontant grövre presenning.:thinking:

Ja pumpen är NOS :crysmile: köpte den ny förra året, tanken var att garaget skulle vidgjorts då, men "projekt Lucy" drog ut på tiden som bekant.:rolleyes: Så pumpen har legat i låda sen dess, snart är det "unboxing time".:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.