Jag har en 2-plans villa med källare. vi har fjärrvärme som primär värmekälla och den tuffar och går. Fungerar fint för uppvärmning, men tappvattnet har vi på senare tid upplevt som mer och mer skiftande i temperatur.

Problemet således:
I princip varje gång man duschar, går vattentempen ned efter nån minuts duschande och kommer sedan tillbaka igen efter en stund (känns lång, men kanske 30 sek senare, ibland längre?) Funkar inte i det läget att justera på duschblandaren, trots att den ej står på max.
Vi har ganska hög maxtemperatur på tappvattnet, (man kan ej hålla kvar handen under max värme i köket)

Problemet med skiftande temperatur började för flera år sedan i duschen på övervåningen, där den då och då gick ned i temperatur efter någon minuts dushcande (då det 2 våningar från fjärrvärmecentralen behöver man spola ur en del innan den kommer upp i temp, men det förstår jag!)
Misstänkte att det var blandaren som blivit lite trött efter 10+ år, alternativt att den inte orkade värma om man spolade på andra ställen samtidigt osv.
Nu har vi renoverat badrummet med ny blandare, (Tapwell) men problemet kvarstår, har tom eskalerat då de sker i princip varje gång man dushar.
Vi har dessutom fått samma fenom även i duschen i källaren (vägg i vägg med FV-centralen och en blandare som är 5 år gammal)
Även i köket kan man numera notera denna skiftande tappvattentemperatur.
Funderar därmed om det kan vara något i FV-centralen som behöver åtgärdas?
Såg på något forum någon som trodde det kunde ha med en backventil som tappat sin funktion??

Vår FV-central värmer tappvattnet direkt, dvs ingen vattentank eller liknande som mellanlagrar!

Några idéer hur jag kommer vidare?
 
B
Skulle gissa att det är ventilen som reglerar fjärrvärmeflödet genom tappvväxlaren som gett upp.

Brukar ofta bytas av servicetekniker, ditt fjärrvärmebolag kan säkert tipsa om en bra tekniker.
 
Det eller reglerventilen för varmvattnet. Brukar vara en svart ratt. Pröva att vrida upp den så att anläggningen levererar varmare vatten. Brukar kortsiktigt fungera men det är nog klokt att kontakta servicetekniker som byter den.
 
Tack för snabba svar @BSOD och @Andre. Låter som att det går att lösa med en tekniker på plats. Knepet med att höja tappvattnet har jag nog redan använt, när felet började är jag rädd för. Bifogar en bild från min FV-central. Vilka delar är det nitror behöver ses över?
Har för ig det är den grå delen i mitten till höger som man justerar tappvattentempen med, men vart är ventilen för tappvattenväxlaren? Den grå långt upp till vänster?
och ja, det har tidigare läckt från en koppling vilket orsakat en del rinn och rost, men det är åtgärdat sen länge!
Komplex FV-central med rör, mätare och ventiler, viss rost och läckagespår syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Denna bilden kanske kan hjälpa dig lite?
Nu gissar jag. Men anläggningen ser ut att vara +10 år? Kontakta din fjärrvärmeleverantör och be om nummer till en seriös servicepartner. Dom bör kunna föreslå åtgärder.
Men det som brukar ge upp är väl just varmvattenregulatorn, expansionskärlet, packningar (många centraler läcker pga framförallt hög temp)

/André
 
  • Värmecentral med märkta komponenter som varmvattenregulator och expansionskärl, misstänkt över +10 år gammal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
M mbense skrev:
Jag har en 2-plans villa med källare. vi har fjärrvärme som primär värmekälla och den tuffar och går. Fungerar fint för uppvärmning, men tappvattnet har vi på senare tid upplevt som mer och mer skiftande i temperatur.

Problemet således:
I princip varje gång man duschar, går vattentempen ned efter nån minuts duschande och kommer sedan tillbaka igen efter en stund (känns lång, men kanske 30 sek senare, ibland längre?) Funkar inte i det läget att justera på duschblandaren, trots att den ej står på max.
Vi har ganska hög maxtemperatur på tappvattnet, (man kan ej hålla kvar handen under max värme i köket)

Problemet med skiftande temperatur började för flera år sedan i duschen på övervåningen, där den då och då gick ned i temperatur efter någon minuts dushcande (då det 2 våningar från fjärrvärmecentralen behöver man spola ur en del innan den kommer upp i temp, men det förstår jag!)
Misstänkte att det var blandaren som blivit lite trött efter 10+ år, alternativt att den inte orkade värma om man spolade på andra ställen samtidigt osv.
Nu har vi renoverat badrummet med ny blandare, (Tapwell) men problemet kvarstår, har tom eskalerat då de sker i princip varje gång man dushar.
Vi har dessutom fått samma fenom även i duschen i källaren (vägg i vägg med FV-centralen och en blandare som är 5 år gammal)
Även i köket kan man numera notera denna skiftande tappvattentemperatur.
Funderar därmed om det kan vara något i FV-centralen som behöver åtgärdas?
Såg på något forum någon som trodde det kunde ha med en backventil som tappat sin funktion??

Vår FV-central värmer tappvattnet direkt, dvs ingen vattentank eller liknande som mellanlagrar!

Några idéer hur jag kommer vidare?
Jag hade en reparatör på plats om rensade filtret och fick loss ventilen som styr fjärrvärmeflödet, men också styrningen för varmvattentemeperaturen. Efter detta har vi nu jämnt temp i duschen. Drog med sig byte av en hel del klämringar då anläggningen började droppa efter avstängningen av inkommande fjärrvärme!
 
  • Gilla
André F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.