Fe1l Fe1l skrev:
Har inte fått det än, så lever lite i ovisshet.
Ok, men berätta gärna när du vet
 
Teson Teson skrev:
Det har väl varit känt länge ? Målet är väl Tysklands förenta Stater ? USG ( United States of Germany)
Ja du. Jag tror mest det handlar om att vi inom ett annat politiskt område har försökt att importera välfärd från tredje-världen vilket skapade samhällsproblem. Så nu försöker politikerna reversera detta genom att exportera välfärd till tredje-riket.
 
  • Haha
TommyC och 5 till
  • Laddar…
5300 riksdaler 1530 kwh. Hus 150+40 m2 (garage) håller 22-23 grader i huset å 18 i garaget. Hus från 76 å bergvärme. Länge leve inkompetenta politiker
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Jag har haft fast avtal de senaste 20åren och det går ut 28feb men smällen ni andra tar nu och tidigare toppar har jag betalat genom åren genom högre pris, så vilket har varit smartast vet jag inte, det har varit tryggt
man kunde ana att priserna skulle gå upp men inte så här mycket
dock så är jag inte speciellt sugen att förlänga mitt avtal som erbjuds på 232öre/kwh 1år (har 70öre nu inkl moms)
jag har beställt 10kwh solceller inför nästa vinter med energibank avtal
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Ja du. Jag tror mest det handlar om att vi inom ett annat politiskt område har försökt att importera välfärd från tredje-världen vilket skapade samhällsproblem. Så nu försöker politikerna reversera detta genom att exportera välfärd till tredje-riket.
Ah var det dit Magdalenas hemhjälp skulle till... verdammte hölle.. :crysmile: achtung achtung;)
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Ja du. Jag tror mest det handlar om att vi inom ett annat politiskt område har försökt att importera välfärd från tredje-världen vilket skapade samhällsproblem. Så nu försöker politikerna reversera detta genom att exportera välfärd till tredje-riket.
Och samtidigt skapa ett semesterparadis för rika tyska turister i ett i övrigt avfolkat Sverige…
Vi ska tydligen bli en jättelik vindkraftpark åt tyskarna samt leverera malm, dricksvatten od till övriga europa…
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Teson Teson skrev:
Och samtidigt skapa ett semesterparadis för rika tyska turister i ett i övrigt avfolkat Sverige…
Vi ska tydligen bli en jättelik vindkraftpark åt tyskarna samt leverera malm, dricksvatten od till övriga europa…
är det inte danskar som köper alla smålänska stugor? :crysmile:
 
M mnils skrev:
Var vi överens om att lägga ner 4st KK reaktorer också och sponsra etablering av Facebook/Amazon/Microsofts serverhallar? Nä det här är i högsta rad skapat av det inkompetenta styret landet lidit av under de senaste 7 åren.

Tyvärr är den s.k. oppositionen nästan lika värdelös som låtit det ske, det enda man kan ha idag är ett massivt politikerförakt.
Det var ju omröstning om kärnkraften 1980 och linje 2 vann och det såg ut så här: Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."
 
C
J Jamtstårsa skrev:
linje 2 vann och det såg ut så här
Det bör dock noteras att valet stod mellan tre olika avvecklingsalternativ och att linje 1 och 2 till och med var identiska bortsett från en tilläggstext på baksidan av valsedeln. Så inte så mycket till val egentligen. Tämligen meningslöst.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
A
J Jamtstårsa skrev:
Det var ju omröstning om kärnkraften 1980 och linje 2 vann och det såg ut så här: Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."
Jo och folket var ju mer medveten om allt då än vi är idag... :lying:
samt kunde hitta fakta om allt... lättillgängligt.. :worried:

politikerna ljög aldrig:lying:
och tänkte bara på folket inte sitt eget.. :lying:..
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
är det inte danskar som köper alla smålänska stugor? :crysmile:
Min syster o hennes man bodde i en liten ort i Småland. Nästan alla hus ( permanentboendehus) som såldes köptes upp av tyskar för att användas som sommarstugor. Pratade med en av köparna som berättade att han var jättenöjd med köpeskillingen, han tyckte det var ”skitbilligt” och han var väldigt glad för att han skulle få en massa tyska grannar mitt inne i mörkaste Småland. Så nog köper tyskar hus i Småland och Sverige, företrädesvis röda hus med vita knutar. Och det finns som bekant många sådana i Småland…
 
K Keski11 skrev:
Varför ska vi betala mer för grönsaker, mat och ha högre kommunalskatt för att vi bor i norr? Jo för att vi är längre ifrån de som producerar och vi är färre människor som ska dela på samhällskostnaderna… likväl som att ni är längre ifrån energikällorna och har ett massa bortfall innan de nått er!

Rösta rätt så kanske ni får bygga vindkraftsverk nära er så får ni ner kostnaderna :)
Betalar ni fem gånger mer för mat och har 150 % i kommunal skatt? Tänk om tänk rätt. Och sen när spelar det någon roll vilket pucko man röstar på, samma skrot hela högen.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Det var ju omröstning om kärnkraften 1980 och linje 2 vann och det såg ut så här: Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."
Precis och inga av dom kriterierna för avveckling har vi uppnåt, snarare tvärtom vi behöver mer Co2 fri energi och enda realistiska alternativet är kärnkraft. Nu ökar vi förbränning av alla slag vilket skapar mer Co2 i atmosfären!
Totalt inkompetenta politiker.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
O Ola Johansson3 skrev:
Betalar ni fem gånger mer för mat och har 150 % i kommunal skatt? Tänk om tänk rätt. Och sen när spelar det någon roll vilket pucko man röstar på, samma skrot hela högen.
Nä, men de var exempel på vad som är dyrare här i norr, när jag ska handla så har jag 5 mil t.o.r till affären, ska vi på semester utomlands så kostar de oss 2500-5000:-/pers innan vi ens är i Stockholm, när vi bygger hus blir de dyrare pga högre snözon och mer isolering.

Men de jag ville komma fram till är att ni måste jobba aktivt för få energi producerat nära er, idiotiskt att anlägga stora vindkraftsparker här i norr när vi har mer energi än vi behöver och att ska den transporteras söderut så blir det bortfall på vägen och kräver stora investeringar i elnätet. Då kan väl jag iaf tycka att de är rätt att priset är högre i söder då vi inte är i behov av dessa investeringar i norr (vill inte ha de)… sen att politiken är idiotisk är jag ense!
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
K Keski11 skrev:
Nä, men de var exempel på vad som är dyrare här i norr, när jag ska handla så har jag 5 mil t.o.r till affären, ska vi på semester utomlands så kostar de oss 2500-5000:-/pers innan vi ens är i Stockholm, när vi bygger hus blir de dyrare pga högre snözon och mer isolering.

Men de jag ville komma fram till är att ni måste jobba aktivt för få energi producerat nära er, idiotiskt att anlägga stora vindkraftsparker här i norr när vi har mer energi än vi behöver och att ska den transporteras söderut så blir det bortfall på vägen och kräver stora investeringar i elnätet. Då kan väl jag iaf tycka att de är rätt att priset är högre i söder då vi inte är i behov av dessa investeringar i norr (vill inte ha de)… sen att politiken är idiotisk är jag ense!
Alla i söder bor inte i Stockholm om du inte visste det, jag har samma kostnad för att ta mig till Arlanda som du, 5 mil enkel väg till jobbet, och du kan ge dig faan på att husen kostar mer oavsett snömängd.

Det är väl dessutom inte mitt ansvar att se till så infrastrukturen fungerar, det bör de styrande ordna upp.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.