Hejsan !! Någon som vet hur virkespriserna ser nu framåt våren ? Har dom gått tillbaka något eller fortsätter det öka ?
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
A
S Stefan1981 skrev:
Hejsan !! Någon som vet hur virkespriserna ser nu framåt våren ? Har dom gått tillbaka något eller fortsätter det öka ?
med tanke på att bränsle gått upp så tror jag inte att dessa priser på brädgården har gått ner....
 
Maskintok skrev:
med tanke på att bränsle gått upp så tror jag inte att dessa priser på brädgården har gått ner....

Hmm hörde av en byggaäljare förra året att man förutspådde en sänkning på mellan 20- 30 % på virkespriser .
 
A
S Stefan1981 skrev:
Hmm hörde av en byggaäljare förra året att man förutspådde en sänkning på mellan 20- 30 % på virkespriser .
Jo men det kostar ju mer nu att avverka och transportera virke...
Så jag kan inte tänka mig när dieseln ökat ungefär 30% att man då sänker priset på sågat virke...
 
Priserna lär ha sjunkit litet och det kanske de fortsätter med men jag ser det som osannolikt att det skulle bli några stora sänkningar.
I morgon fortsätter jag att köra ut stockar ur skogen. De skall sågas på blocksågen i grannbyn framåt våren. Skogsbolagen och virkesgrossisterna får klara sig utan mina pengar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Priserna lär ha sjunkit litet och det kanske de fortsätter med men jag ser det som osannolikt att det skulle bli några stora sänkningar.
I morgon fortsätter jag att köra ut stockar ur skogen. De skall sågas på blocksågen i grannbyn framåt våren. Skogsbolagen och virkesgrossisterna får klara sig utan mina pengar.
hörde mig för på ett kontrakt på gallring..
Jag skulle få nästan 40 % högre avverkningskostnad mot ifjol...
Så nej.. det blir isåfall manuellt..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag håller koll på meterpriset på en viss regeldimension på det lokala byggmaxvaruhuset. Än så länge har det priset inte sänkts en enda krona mot rekordnoteringen som sattes nån gång i slutet på sommaren eller början på hösten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag håller koll på meterpriset på en viss regeldimension på det lokala byggmaxvaruhuset. Än så länge har det priset inte sänkts en enda krona mot rekordnoteringen som sattes nån gång i slutet på sommaren eller början på hösten.
Konstigt att inte en viss sänkning kommer då efterfrågan verkar ha minskat lite och tillgången verkar god. Visst bränslet är gått upp men ändå inte så mycket som virket .

Har en offert på nästan 300 papp från tidig sommar på virke till ett fritidshus som jag hade hoppas på skulle bli lite billigare iår men kanske är att hoppas på förmycket.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag håller koll på meterpriset på en viss regeldimension på det lokala byggmaxvaruhuset. Än så länge har det priset inte sänkts en enda krona mot rekordnoteringen som sattes nån gång i slutet på sommaren eller början på hösten.
Samma här, i Värmland på Byggmax kostar 45x70-regel 29:85 kr per meter och har gjort så exakt samma pris sedan i juli 2021.
 
Jag har ingen insyn alls i hur det resoneras, men jag misstänker att sågverken in i det längsta försöker klamra sig fast vid dessa högre priser, och får vi dessutom lite inflation rent generellt nu så kanske de kommer att lyckas vänja kunderna vid den här nya prisnivån.
 
A
G Gabbe1 skrev:
Jag har ingen insyn alls i hur det resoneras, men jag misstänker att sågverken in i det längsta försöker klamra sig fast vid dessa högre priser, och får vi dessutom lite inflation rent generellt nu så kanske de kommer att lyckas vänja kunderna vid den här nya prisnivån.
vi exporterar betydligt mer än vi säljer på den inhemska marknaden..
Det är det som håller priserna uppe, samt att all avverkning, förädling och transport blivit dyrare...
 
G Gabbe1 skrev:
Jag har ingen insyn alls i hur det resoneras, men jag misstänker att sågverken in i det längsta försöker klamra sig fast vid dessa högre priser, och får vi dessutom lite inflation rent generellt nu så kanske de kommer att lyckas vänja kunderna vid den här nya prisnivån.
Tyvärr kan det vara precis så . Men en höjning på nästan 100 % som det blivit på vissa sorter tycker jag inte riktigt känns varken realistiskt eller hållbart . Borde bli en tvärtomeffekt att folk ser sig om efter andra lösningar eller helt enkelt skiter i sina projekt.
 
Det sades i våras att vi exporterade ovanligt mycket till Nordamerika där efterfrågan och priserna sköt i höjden rejält och det fick genast genomslag även här. Men under sommaren föll virkespriserna som en sten i Nordamerika, men ännu har vi inte sett en enda sänkning här.
 
  • Gilla
JockeHå och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1981 skrev:
Tyvärr kan det vara precis så . Men en höjning på nästan 100 % som det blivit på vissa sorter tycker jag inte riktigt känns varken realistiskt eller hållbart . Borde bli en tvärtomeffekt att folk ser sig om efter andra lösningar eller helt enkelt skiter i sina projekt.
Möjligt, men jag tror det är marginellt. Till ett ordinärt trähus kostar materialet ca 1.5 mille. Av dessa pengar är kanske högst en tiondel relaterat till sågade trävaror från brädgården. Så en fördubbling av priset på detta material ser inte så hemsk ut i det stora hela. Men visst, det drar ju med sig priserna på fönster, dörrar och all tänkbar inredning oxå.
 
G Gabbe1 skrev:
Möjligt, men jag tror det är marginellt. Till ett ordinärt trähus kostar materialet ca 1.5 mille. Av dessa pengar är kanske högst en tiondel relaterat till sågade trävaror från brädgården. Så en fördubbling av priset på detta material ser inte så hemsk ut i det stora hela. Men visst, det drar ju med sig priserna på fönster, dörrar och all tänkbar inredning oxå.
På ett uthus är trävirket en väldigt stor del av byggkostnaden. Mitt planerade snickeribygge skulle vara helt fullkomligt omöjligt utan virke ur skogen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.