V vik_tor skrev:
Jag behöver dock inte köpa en dosa för 150kr för att få reda på att det är Tyskland som är energitjuven.
den var kul
jag pratade om saker som är el törstiga hemma
 
M masseman33 skrev:
jag har läst HELA tråden, har du?
jag kommer inte ihåg allt men har bildat min uppfattning
jag har även länkat till info som styrker min uppfattning
och min uppfattning om dig sjönk.... var lite trevligare ...
Om du läst hela tråden kunde du ju nämt att du inte anser att det stämmer att de 2 nya kablarna från Norge ändrade allt i somras.
 
A
M masseman33 skrev:
jag undrar om detta inte är ett strategi av MP att ge svenska folket en nätbränna,
så de börjar snåla med elen och skaffar solceller?
Och därmed även straffa staten som får mindre intäkter? :thinking:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och därmed även straffa staten som får mindre intäkter? :thinking:
Mp är militanta fanatiker i min uppfattning och bryr sig inte om svenska folket
 
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Vad tror du händer med de längre avtalen om det fortsätter så här? Alla vet att rörligt lönar sig i längden. Elbolagen precis som bankerna tjänar i länden på bundna avtal.

Såklart ska de som har dåliga marginaler överväga att binda för att lättare kunna veta kostnaden på förhand.
Jag vet. Men med bundet pris slipper man överraskningar. Man slipper även gråta ut i sociala medier och svära över S och MP. Energin borde läggas på att planera sin ekonomi.
 
M
V videopac skrev:
Dessa serverhallar är ju i praktiken kontraproduktiva för Sverige, vad var tanken med att dra dem hit egentligen? De skapar ju nästan inga arbetstillfällen, de tankar billig ström och kan kalla sig gröna och så skattar de sina vinster i skatteparadis. Så är det mer än prestigen som politikerna vill åt som är anledning till att vi både subventionerat byggandet (etableringsstöd) och rear ut vår el till dem?

Nej, jag förstår inte varför man gör på det här sättet.
Finns en elak och en snäll förklaring:

Den ena är att ansvariga politiker het enkelt inte begriper det utan tror att det här är Sveriges nya basindustri som skall ge massor med jobb och inkomster.

Den andra är att man vill ha en möjlighet att påverka informationen i sociala medier så att inte undersåtarna kan organisera sig. Alphabet och Meta har ju visat sig vara ytterst samarbetsvilliga med statens narrativ under det senaste året, antalet avplatformerade ökar ständigt. Ofta helt utan att någon anledning ges mer än bott mot riktlinjer. Finns datacenterna i landet och är beroende av skattelättnader har man ett rätt bra förhandlingsläge.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
de tyska gröna stänger ner all tysklands kärnkraft under 2 år, dvs resterade 50% innan nästa nyår..
var tror du de köper sin el från då?
hur blir vårt elpris då?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
de tyska gröna stänger ner all tysklands kärnkraft under 2 år, dvs resterade 50% innan nästa nyår..
var tror du de köper sin el från då?
hur blir vårt elpris då?
Det beror ju väldigt mkt på hur pass feta kablar vi lagt, eller hur?
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
de tyska gröna stänger ner all tysklands kärnkraft under 2 år, dvs resterade 50% innan nästa nyår..
var tror du de köper sin el från då?
hur blir vårt elpris då?
glöm inte bort att Tyskland hellre använder gas än el..
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
Mp är militanta fanatiker i min uppfattning och bryr sig inte om svenska folket
nåjo så är det men staten är annat.
befolkningen skall få lida..
Men utan staten och dess intäkter har inte mp och dess lärjungar något att investera i klimatet och sko sig själva på...
 
M mnils skrev:
Finns en elak och en snäll förklaring:

Den ena är att ansvariga politiker het enkelt inte begriper det utan tror att det här är Sveriges nya basindustri som skall ge massor med jobb och inkomster.

Den andra är att man vill ha en möjlighet att påverka informationen i sociala medier så att inte undersåtarna kan organisera sig. Alphabet och Meta har ju visat sig vara ytterst samarbetsvilliga med statens narrativ under det senaste året, antalet avplatformerade ökar ständigt. Ofta helt utan att någon anledning ges mer än bott mot riktlinjer. Finns datacenterna i landet och är beroende av skattelättnader har man ett rätt bra förhandlingsläge.
Vilken av förklaringarna var snäll och vilken elak? Tycker inte det framgår speciellt tydligt :thinking::p
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det beror ju väldigt mkt på hur pass feta kablar vi lagt, eller hur?
de gamla kablarna till kontinenten var begränsade så vi skulle klara oss, de nya är inte det plus vi har stängt kärnkraftverk plus att västlänken gav inte så mycket som den skulle och att den betalades av vår fasta avgift och den används mest av elmäklarna att sälja el till tyskland
hur blåsta blir vi?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Maskintok skrev:
glöm inte bort att Tyskland hellre använder gas än el..
sant men nu är ju gas tillgången begränsad och det kommer den säkert vara nästa vinter med
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
sant men nu är ju gas tillgången begränsad och det kommer den säkert vara nästa vinter med
Nej då
nordstream II skulle vara igång under januari i år.. Då kan Ryssland sälja dubbelt så mycket samt underhålla både Europa och Asien marknaderna.. Vilket gynnar oss här hemma.
 
A
M masseman33 skrev:
de gamla kablarna till kontinenten var begränsade så vi skulle klara oss, de nya är inte det plus vi har stängt kärnkraftverk plus att västlänken gav inte så mycket som den skulle och att den betalades av vår fasta avgift och den används mest av elmäklarna att sälja el till tyskland
hur blåsta blir vi?
mycket..
För vi får inga transparenta fakta från regeringen om vårt elnät och vad som det verkligen investeras i..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.