K karlmb skrev:
Nej, du skövlar som i Amazonas.
Som Amazonas? Så du menar att han skövlar skog för att odla sojabönor, trodde inte det gick att olda soja i sverige…
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
[länk]
”Detta är elefanten i rummet. Hade Tyskland och Sverige inte lagt ner kärnkraften hade problemet aldrig inträffat. Dels för att vindkraften inte hade behövts, dels för att då hade inte vattenkraften behövts köras så hårt som nu, dels hade Europa varit mindre beroende av importerad gas och dels hade överföringsproblemet inte varit ett problem, alla fall inte i Sverige.”
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad kostar elen att producera, dvs vad är en bråkdel?
Elen (den stora delen alltså) kostar inte mer att producera nu än vad den gjorde förra året. Däremot så tvingas marginalkostnaden för konsumenten upp då man har ett stort underskott i bland annat Tyskland.

Så sitter man på ett vattenkraftverk, eller kärnkraftverk, så tjänar man ju fina pengar på de höga marginalpriserna.

Hannuse Hannuse skrev:
Ok, men det där innebär egentligen att dom betalar samma skatt som alla andra industrier.
När dom först etablerade sig i Sverige så klassade man dom inte som en industri, eftersom dom inte producerade någon fysisk produkt.
I och med detta betalade dom samma skatt som vi privatkunder.
Sedan blev dom industriklassade, och betalar således samma skatt som alla andra industrier, en avsevärt lägre skattesats.
Detta gjorde man för att jämställa med grannländerna.
Rätt eller fel, men vet inte om jag vill kalla det subvention.
Dessa serverhallar är ju i praktiken kontraproduktiva för Sverige, vad var tanken med att dra dem hit egentligen? De skapar ju nästan inga arbetstillfällen, de tankar billig ström och kan kalla sig gröna och så skattar de sina vinster i skatteparadis. Så är det mer än prestigen som politikerna vill åt som är anledning till att vi både subventionerat byggandet (etableringsstöd) och rear ut vår el till dem?

Nej, jag förstår inte varför man gör på det här sättet.

Nu visar det sig ju hur smart det var att hänga med på Europeiska elmarknaden. För att vi skall kunna sätta egna priser på vår egen el så måste vi producera så mycket att vi kan exportera 70% av det vi producerar och klara det inhemska behovet på resterande 30%. Då borde vi kunna sätta vettiga priser internt. Om det nu inte finns någon annan paragraf som våra politiker har slickat i sig från EU som säger att det inte går ändå. Skulle inte förvåna mig alls.

Tragiskt hur man kört ett land i botten (på i princip alla områden) på en 40-årsperiod. Tvi!
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Nej, du skövlar som i Amazonas.
Nä inte riktigt..
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hade inte överföringskapaciteten från Norge kraftigt ökat i somras så hade vi inte haft några problem.
Det är ju inte ens kallt.
norge?
det är väl tyskland som stängt 50% kärnkraft som är stora orsaken?
 
A
N noone70 skrev:
Som Amazonas? Så du menar att han skövlar skog för att odla sojabönor, trodde inte det gick att olda soja i sverige…
Jodå det gör det.
Men skövlar gör varken jag eller någon annan i Sverige.. vad har det med tråden att göra dock?... Jag blir fundersam... :thinking:
har de bråkat i annan tråd kanske.. :thinking::thinking:
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
norge?
det är väl tyskland som stängt 50% kärnkraft som är stora orsaken?
Nja men detta handlar om överfulla magasin vid rejäla flöden..

att Tyskland importerat rejält med energi är en annan sak som påverkar..
 
vi borde byta namn på tråden till hur mycke moms var det på din senaste elräkning?
 
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Bergvärmen installeras först färdigt i februari..
Hus från 1920
400m2
Tibber


Räkning på 22724 kronor
 
  • Wow
  • Ledsen
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
jag undrar om detta inte är ett strategi av MP att ge svenska folket en nätbränna,
så de börjar snåla med elen och skaffar solceller?
 
M masseman33 skrev:
norge?
det är väl tyskland som stängt 50% kärnkraft som är stora orsaken?
Läs i en del trådar här....
 
K karlmb skrev:
Läs i en del trådar här....
jag har läst HELA tråden, har du?
jag kommer inte ihåg allt men har bildat min uppfattning
jag har även länkat till info som styrker min uppfattning
och min uppfattning om dig sjönk.... var lite trevligare ...
 
M masseman33 skrev:
Jag har ingen koppling till produkten men vill ändå tipsa om den, jag använder den för att hitta strömtjuvar.
den har appstöd och wifi och kostar ca 150kr
[länk]
jag trodde min 65" tv drog iaf 200w men blev positivt överraskad, 106w
Jag behöver dock inte köpa en dosa för 150kr för att få reda på att det är Tyskland som är energitjuven.
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.