Hej forumet, har ett mindre men irriterande problem, och det är att när vi tvättar enstaka men plagg typ hoodies, tröjor, jackor för sig så drar aldrig centrifugeringen mer än igång. Det är en 5 år gammal AEG 8000-någonting och frontmatad. Har fått något kryptiskt svar från säljaren (ElOn) att "ingen modern maskin klara singel-plagg" och att "jag måste köra en full maskin för att centrifugeringen skall fungera". Låter det rimligt ? Någon som har förslag på maskin som har en bättre centrifug-funktion så är jag tacksam för tips
 
A
O olof63 skrev:
Hej forumet, har ett mindre men irriterande problem, och det är att när vi tvättar enstaka men plagg typ hoodies, tröjor, jackor för sig så drar aldrig centrifugeringen mer än igång. Det är en 5 år gammal AEG 8000-någonting och frontmatad. Har fått något kryptiskt svar från säljaren (ElOn) att "ingen modern maskin klara singel-plagg" och att "jag måste köra en full maskin för att centrifugeringen skall fungera". Låter det rimligt ? Någon som har förslag på maskin som har en bättre centrifug-funktion så är jag tacksam för tips
Du behöver ha något mer plagg i för att maskinen skall hitta balans innan den spinner upp
 
  • Gilla
olof63
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej forumet, har ett mindre men irriterande problem, och det är att när vi tvättar enstaka men plagg typ hoodies, tröjor, jackor för sig så drar aldrig centrifugeringen mer än igång. Det är en 5 år gammal AEG 8000-någonting och frontmatad. Har fått något kryptiskt svar från säljaren (ElOn) att "ingen modern maskin klara singel-plagg" och att "jag måste köra en full maskin för att centrifugeringen skall fungera". Låter det rimligt ? Någon som har förslag på maskin som har en bättre centrifug-funktion så är jag tacksam för tips
Som electroluxarn skriver, det behövs lite mer tvätt för att maskinen ska få balans på tvättgodset och därmed dra igång centrifugeringen. Ett par (2-3) vanliga handdukar räcker oftast. Och det stämmer att det gäller alla moderna maskiner. Å andra sidan slipper du vanligen maskiner som försöker rymma från tvättstugan bara för att den centrifugerat med rejäl obalans.
 
Tack för bra input så då skall jag sluta jaga nya maskiner, provade faktiskt att lägga in en större handduk och det funkade ju fint. :)
 
Du kan ju försöka hitta en riktigt gammal istället. På 90-talet när jag bodde i hyresrätt hade vi en centrifug från typ Electrolux eller något sådant som spann upp till 2000 varv på nolltid vare sig det låg en ensam tegelsten eller inte i den. Den var visserligen fastskruvad i betonggolvet :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.