Hej IGEN, fantastiska människor som sitter på hundratusentals års gemensam kunskap.

Vi har en "livsfarlig" brant trappa upp till övervåningen som vi hade velat få mer säker.

Trappens uppgifter (utom lutning)
Längd: ~320cm
Bredd: ~95cm
Stegdjup: 28cm
Steghöjd: 20cm

Den är väldigt brant och det känns inte hundra procent säkert att gå i den. Jämte trappen i hallen har vi en liten skrubb som vi funderar på om man kan "ta bort" för att bygga en trappa i vinkel. Se bifogade bilder.

I skrubben sitter ett proppskåp, jag tänker att det borde inte vara jättesvårt att placera det på andra sidan om skrubben (vänster sida i bild) istället.

På övervåningen kommer man upp till en liten hall (lägre takhöjd här än nedervåningen ca 210cm). Direkt till höger har vi ett rum och efter en liten hall förbi murstocken så kommer man till ett annat rum. Vindsluckan är precis i anslutning till trappen.

Tack på förhand! :)

Finns det någon enklare lösning som kan fungera temporärt för att få trappen att verka mindre brant när man går i den?

Brant trappa och en liten skrubb markerad för potentiell ombyggnad i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brant inomhustrappa med måttmarkeringar, steghöjd 20 cm och stegdjup 28 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brant inomhustrappa med måttangivelser, omgiven av vitmålade väggar och ett proppskåp i en skrubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten skrubb med diverse föremål och text som visar placering av proppskåp och murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brant trappa med vita stegutan räcke sedd genom en dörröppning, med ett handtag på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Stegdjupet kan inte vara 28 cm. Man mäter från nos till nos på planstegen. Det finns en formel för att beräkna trappor som säger att 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600 - 650 mm, helst 620 - 630 mm. I ditt fall blir det 680 mm och det är snarare en för flack trappa. Den ser brant ut. Det ser också ut som om du mätt från början på steget och att detta går in en bra bit under ovanliggande steg? Du skall alltså mäta från där ovanliggande steg börjar rakt under detta på underliggande steg. I övrigt så är trappor luriga och ofta svåra/dyra att ändra på. Ofta har man gjort så gott man kunnat när man byggde kåken. I ditt fall är läget annorlunda, detta då du är villig att ta bort skrubben. Steg ett är väl att ta reda på om väggen är bärande, den är kort så att växla av är nog inget problem. En planritning över huset skulle underlätta. Vad är höjden på trappan? Golv till golv i vertikal rikting alltså.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Stegdjupet kan inte vara 28 cm. Man mäter från nos till nos på planstegen. Det finns en formel för att beräkna trappor som säger att 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600 - 650 mm, helst 620 - 630 mm. I ditt fall blir det 680 mm och det är snarare en för flack trappa. Den ser brant ut. Det ser också ut som om du mätt från början på steget och att detta går in en bra bit under ovanliggande steg? Du skall alltså mäta från där ovanliggande steg börjar rakt under detta på underliggande steg. I övrigt så är trappor luriga och ofta svåra/dyra att ändra på. Ofta har man gjort så gott man kunnat när man byggde kåken. I ditt fall är läget annorlunda, detta då du är villig att ta bort skrubben. Steg ett är väl att ta reda på om väggen är bärande, den är kort så att växla av är nog inget problem. En planritning över huset skulle underlätta. Vad är höjden på trappan? Golv till golv i vertikal rikting alltså.
Hej,

tack för svar!

Stegdjupet räknade jag med hela brädan på steget, inte nos-nos som du skriver. I sådana fall är djupet 16,5cm (ungefär).

Golv-golv var lite svårt att räkna exakt, men jag får det till ca 2,65 och längden på trappan 3,23cm.
 
  • Gilla
jnkjnjbhjkbnkllkm
  • Laddar…
Kan du inte bygga en ny rak trapp som landar lite in i nedre hallen? Då kan trappan bli en del längre och mindre brant.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Fulkemisten
H harrythekatt skrev:
Stegdjupet räknade jag med hela brädan på steget, inte nos-nos som du skriver. I sådana fall är djupet 16,5cm (ungefär).

Golv-golv var lite svårt att räkna exakt, men jag får det till ca 2,65 och längden på trappan 3,23cm.

Hu, det var brant. Det där är ju mer en stege/lejdare än en trappa. Får lutningen till drygt 50 grader. Mina trappor i trädgården har jag lagt på 37 grader...

Längden på trappan från översta nos till nedersta nos får jag idag till 205 cm och att den har 15 steg? Höjden som du beräknat måste vara fel i så fall? Men det är svårt att se. Finns det ett steg till?

Tror också att det bästa är att förlänga trappen utåt i hallen. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme annars. Problemet blir i så fall frigången uppåt. Återstår då verkligen frågan om vad som finns ovan dörröppningen rent konstruktionsmässigt, är väggen bärande, ligger det en balk där? Det går såklart att lösa med en stolpe. Vad finns under trappan? Harry Potter? :crysmile: Hur kommer man åt det utrymmet vid en nyinstallation av trappan?.

I vanliga fall i trapptrådar brukar jag prata om att en trappa är tänkt att vara som den är och att det liksom smakar mycket mer än det kostar att ändra på det. Den som ritade in trappan i huset har liksom tänkt på flöde osv. I det här fallet tror jag att det mer är en vindsstege och att den inte är tänkt att användas så ofta men att man nu inrett vinden? Stämmer det?

I det här fallet är jag i så fall beredd att säga att man måste göra något åt den då den är så otroligt brant. Hur mycket plats finns ovan och nedom trappen i längsled. En planritning skulle verkligen underlätta. Kan man förlänga åt båda hållen slipper man problem med frigång mot taket. Varje centimeter är viktig här och gör stor skillnad.

Fundera även hur man vill göra med golvet i hallen och väggarna, en såhär stor förändring kommer kosta antingen i tid eller drachmer. Viktigt också att planera jobbet ordentligt beroende på vad som finns däruppe, kan man vara utan övervåningen under byggtiden eller krävs det att man i princip river och nyinstallerar inom en arbetsdag? Något däremellan?
 
Håller med tidigare skribenter om att det verkar mest görbar att förlänga trappen ut i hallen då det inte verkar var mer än lite vägg som går förlorad och det går ju att ha hängare på den sidan av trappen som kommer ut ur dörren också. Det som är avgörande är ju vad som är över dörrkarmen till trappan idag. Är det inte något bärande kan du ju öppna upp den upp till där taket tar och om möjligt även öppne i vinkel så kan du ju få till en längre trapp. Att ta skrubben i anspråk för en vinklad trapp tror jag är att göra saken onödigt svår. Det är inte ofta trivialt att flytta ett proppskåp då elen är dragen dit och det finns ofta inte mer än någon cm att dra fram så då får ni dra om all el i huset vilket känns onödigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.