Hej,

Bygger Attefallshus och ska ha en energimätare ”först” i centralen, dvs. före centralens huvudbrytare. På Hagers energimätare finns bara en plint för nollan, och jag undrar om det är OK att skarva nollan i den plinten.

Såhär:
- centralen matas med 5G6mm2
- de tre faserna går in i energimätaren på plintarna L1 in, L2 in och L3 in
- nollan från matande kabel går in i energimätarens N-plint, och därifrån tar jag också nollan vidare till JFB. Alltså två kabeländar i den plinten.

Är detta ett vettigt sätt eller är det mer korrekt att skarva nollan med en Wago och bara gå in i energimätaren med en kabel?
 
Varför ska du ha mätaren före HB? Är det inte en fördel om allt bryts när man slår av HB?
Jag skulle lägga nollan på centralens nollplint och sedan dra en tråd till mätarens nollplint
 
E elmont skrev:
Varför ska du ha mätaren före HB? Är det inte en fördel om allt bryts när man slår av HB?
Jag skulle lägga nollan på centralens nollplint och sedan dra en tråd till mätarens nollplint
Vi ska hyra ut huset och tänkte ta betalt för elförbrukning och då tänkte jag (kanske felaktigt) att man skulle göra som energibolaget gör i mätarskåpet, dvs mätaren före kundens HB. Men det är inte viktigt egentligen. Vill bara undvika att elmätaren nollställs eller så om HB stängs av, men så dumt gjorda är de säkert inte.

Den lösning du beskriver, då har jag energimätaren även efter jordfelsbrytaren? Inga problem för mig att göra så om det bedöms funka på avsett vis.
 
Jag skulle sätta mätaren efter HB och före nått annat. Och det skulle vara en mycket dålig mätare om den inte har en backuppfunktion som träder in vid spänningsbortfall, så det tror jag inte du behöver bekymra dig om.
 
E elmont skrev:
Jag skulle sätta mätaren efter HB och före nått annat. Och det skulle vara en mycket dålig mätare om den inte har en backuppfunktion som träder in vid spänningsbortfall, så det tror jag inte du behöver bekymra dig om.
OK, jag förstår. När jag skannade andra trådar här så skrev en person att om man har mätaren före JFB så är det viktigt att man tar nollan före JFB också. Jag köpte en färdigmonterad Hager-central och den har bara en ”nollskena” som matas från JFB. För att göra enligt ditt tips så bör jag väl sätta i en till nollskena som inte matas via JFB?
 
Du kan ta ut nolla till mätaren från anslutningen inkommande till JFB. Se bara till att du använder samma ledartyp och area som matningen dit så du inte får dålig kontakt/glapp där.
 
wildeside
Fördelen med att ha energimätaren innan HB är väl att en klåfingrig hyresgäst får det lite mer spännande om han ska koppla förbi elmätaren.
 
Koppla förbi mätaren är inga problem även om den är spänningssatt, det enda som behövs är isolerade verktyg och en stadig hand. ;)
 
Tack för alla tips hittills. Nu har jag en god idé om hur jag ska göra. Men bara för kunskaps skull, kan någon säga om förslaget i första inlägget är dåligt/felaktigt och i så fall varför?
Att ha två kabeländar i inkommande nollplint på jordfelsbrytaren är väl inte så olikt att ha två kabeländar i nollplinten på energimätaren? Förutsatt samma kabelarea och ledartyp.
 
När man bryter på huvudbrytaren förväntar man sig att centralen ska vara helt spänningslös. Och när det gäller nollan så är det likvärdigt att ha dom på JFB eller mätaren, se bara till att anslutningarna blir bra
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
wildeside
E elmont skrev:
Koppla förbi mätaren är inga problem även om den är spänningssatt, det enda som behövs är isolerade verktyg och en stadig hand. ;)
Sa väll inte att det va svårt bara lite mer spännande:cool:
 
scareman scareman skrev:
Tack för alla tips hittills. Nu har jag en god idé om hur jag ska göra. Men bara för kunskaps skull, kan någon säga om förslaget i första inlägget är dåligt/felaktigt och i så fall varför?
Att ha två kabeländar i inkommande nollplint på jordfelsbrytaren är väl inte så olikt att ha två kabeländar i nollplinten på energimätaren? Förutsatt samma kabelarea och ledartyp.
Går du via JFB har du ett felställe och via mätaren två som kan ge samma mer problematiska felfall. Lär dig tänka lite åt det hållet så får du de sista procenten med och inte mot dig helt "gratis" med samma arbete.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
En IMD-godkänd elmätare går inte att nollställa.
 
O
DjAlbert DjAlbert skrev:
En IMD-godkänd elmätare går inte att nollställa.
Du menar en MID-godkänd elmätare.
 
O Steamboy skrev:
Du menar en MID-godkänd elmätare.
Ja det vet jag. Det visste inte autocorrect.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.