När man linjerar överskåpen med högskåpen från Ikea så blir måttet mellan bänkskiva och överskåp 57cm istället för de klassiska 50cm som varit standard. Någon som har en bra motivering till detta? Tycker personligen att överskåpen hamnar för högt upp.
 
Oj, jag brukar köra 60-65cm så är de mindre i vägen. Detta brukar väl också vara rekommenderad höjd för fläkt om. Jag inte snurrar ihop det helt.
 
T Tompafix skrev:
När man linjerar överskåpen med högskåpen från Ikea så blir måttet mellan bänkskiva och överskåp 57cm istället för de klassiska 50cm som varit standard. Någon som har en bra motivering till detta? Tycker personligen att överskåpen hamnar för högt upp.
Inget bra svar, men IKEA har frångått alla standardmått.
Har själv samma problem då alla är korta i min familj, bara jag når andra hyllan i skåpen, för hos mig är även bänken höjd.
Den inbygga micron var livsfarlig, botten i den satt på 165 cm, ta ut en skål med nått varmt ur den med risk för att spilla var inget kul för min 160 cm korta sambo.
Men är man lång är problemet det motsatta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Oj, jag brukar köra 60-65cm så är de mindre i vägen. Detta brukar väl också vara rekommenderad höjd för fläkt om. Jag inte snurrar ihop det helt.
För fläkt har jag också sett den rekommendationen, men då ha.nar ju den nedersta hyllan på 151-156cm inte jätteroligt för tjejer mellan 160-165. De blir över ögonfröjd typ :D
 
Som du skriver blir ju höjden på väggskåpen "given" om man även har högskåp. Höjden på väggskåp blir ju en kompromiss mellan vad som känns estetiskt tilltalande och vad som är praktiskt. Antar att IKEA försökt "kompromissa" på det sättet. När de övergav Faktum och övergick till Metod ändrades alla mått (till stor förtret för alla som hade ett Faktum och bara vill fräscha upp det med nya luckor).

Hur som helst, personligen gillar jag att väggskåpen sitter lite högre trots att det medför att jag behöver ta fram en pall för att nå vissa saker. Hjälper till med en köksrenovering just nu och där är mellanrummet 60 cm. Tycker att köket känns luftigare och trevligare när skåpen kommer upp lite. Vi har satt hyllplanen i väggskåpen lite lägre. Ja nedersta hyllan är förstås given :) men de lösa hyllplanen har vi INTE placerat så att skåphöjden "delas" i 3 lika stora delar utan placerat de med mindre mellanrum och således hamnar lägre. Det gör ganska stor skillnad i möjligheten att nå och ofta "fyller" man ju ändå inte ut hela utrymmet på varje hyllplan utan det är ganska mycket "luft" mellan tallrikar, glas och vad man nu har till nästa hyllplan. På översta hyllplanet blir det mycket plats kvar till "taket" på skåpet och där kan man ställa tillbringare, termosar eller annat som man inte använder jätteofta och som ofta kräver mer höjd för att få plats. Jag skulle alltså inte alls bekymra mig över de 57 centimetrarna utan lösa det enligt ovan eller/och ta en pall i närheten. Lycka till!
 
BirgitS
T Tompafix skrev:
Någon som har en bra motivering till detta?
När Metod kom har jag för mig att Ikea sa att det var för att överskåpen är djupare och då måste de sitta högre upp för att inte skymma mer av bänkskivan/väggen bakom än tidigare skåp.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Oj, jag brukar köra 60-65cm så är de mindre i vägen. Detta brukar väl också vara rekommenderad höjd för fläkt om.
Ovanför elektriska spisar/hällar brukar det räcka med 50-55 cm men om det är gas så måste fläkten vara högre upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När Metod kom har jag för mig att Ikea sa att det var för att överskåpen är djupare och då måste de sitta högre upp för att inte skymma mer av bänkskivan/väggen bakom än tidigare skåp.


Ovanför elektriska spisar/hällar brukar det räcka med 50-55 cm men om det är gas så måste fläkten vara högre upp.

Japp, Birgit. Jag är säker på att de gjorde Metod väggskåpen djupare, jag har jämfört med Faktum. Så det hänger förstås ihop med den högre höjden. Om väggskåpen satt lägre skulle man nog nästan slå huvudet i väggskåpet när man lutar sig framåt (eller i vart fall få känslan av att man ska stöta i)

Men allt detta är ju till stor del en smaksak! Det finns ju många kökstillverkare att välja mellan och alla har sina sätt att konstruera köken på. Många väljer IKEA pga det någorlunda rimliga priset men det är ju säkert så att IKEAs kök inte passar allas önskemål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.