Hej. Vi ska byta VP och i samband med det termostater på radiatorerna. På flera av elementen sitter dubbla termostater??
Kan jag plugga en och i så fall vilken? Varför är det gjort på detta viset?
Radiator med dubbla termostater monterade på anslutningsrör mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dubbla termostater? Jag kan inte se mer än en på bilden. Gammal TA termostat. Går att ersätta med nya MMA termostater typ Evosense (t.ex.) om man använder adapter RSK nr: 480 52 85.
 
J Josth skrev:
Dubbla termostater? Jag kan inte se mer än en på bilden. Gammal TA termostat. Går att ersätta med nya MMA termostater typ Evosense (t.ex.) om man använder adapter RSK nr: 480 52 85.
Hej och tack för svar.
Det satt tidigare en ratt även på den övre ventilen, kanske bara är av / på? Frågan gäller egentligen om jag kan plugga den och byta den nedre ventilen och termostaten till något lite modernare o bättre. (Och tätare:))
På vissa element finns bara den översta ventilen, antar då att det bara är ett vanligt vred? kan jag byta det till
något bättre? Äldre radiator med övre och nedre ventiler, den övre utan ratt och den nedre med termostat, mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vitmålad radiator ansluten till två rör vid ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Per
 
Har tyvärr aldrig sett något liknande. Kanske är någon gammal variant av förinställning som styr grundflödet genom radiatorn?? Börjar man vrida på dem är nog viss risk för dropp-läckage.
 
Ja det är en lustig installation. Får intrycket av att det är "originalvreden" till dessa gamla element som man kompletterat på vissa med en termostat. Men det borde väl gå ett ersätta även dessa vred med något modernare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.