Jag har Bahnhof Fiber 250Mbit som kommer in i huset. Jag vill förbättra min hastighet till gästhuset/kontoret som nu får 5Mbit. Den är en sträcka på 30m och först tänkte jag dra en nätverkskabel, men vill helst undvika att borra genom ytterväggarna. Just nu har jag TP-Link Deco P7 med en hubb på kontoret.

Vad är smidigaste lösningen? En Wifi-repeater? En NanoBeam? HomePlug? Går det ens om det är olika proppskåp?
 
  • Schematisk bild som visar en 30 meter lång sträcka mellan ett hus med en router och ett kontor, representerade av röda punkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha dragit kabel. Visst är det lite jobb, men det har man igen i längden.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle ha dragit kabel. Visst är det lite jobb, men det har man igen i längden.
Jag med, men jag hade först testat en HomePlug-lösning. Kör själv det mellan byggnader med olika elcentraler på längre avstånd än ditt. Duger i alla fall till problemfri TV-streaming. Det kan fungera tillräckligt bra även för dig.
 
Deco P7 är motsvarande HomePlug.
Backhaul går via elnätet och sen är varje enhet en wifi-hotspot.

Testa att flytta din P7 inne i huset till andra uttag och se om du kan få bättre fjutt på kopplingen då. Vet du hur elen är dragen? Ligger du på olika faser kan det bli så att hastigheten går ner, men får du enheterna på samma fas kan det bli bra fart.

Testade själv i förra huset där vi hade två undercentraler och hastigheten varierade beroende på vilka faser jag hade enheterna på.

Är väl billigaste sättet att börja på i alla fall. Annars kanske du får shoppa en riktad radiolänk eller leja en elektriker som kan dra om elkablarna i dina skåp för att möjliggöra bättre signal.
 
Har du Bahnhof Fiber 250Mbit till huset vill du väl ha 250Mbit problemfri internet på kontoret också.
Dvs dra kabel :p

Är alla dina Deco P7 konfigurerade som AP eller är en av dem konfigurerad som router?

HomePlug är en chansning. Internet över elnätet har du redan tillgång till med Deco P7.
Man vet inte i förväg hur bra det blir, men P7 ska stödja rå fysisk, hastighet på 600Mbit/s (AV600) över elnätet, men räkna med 1/3 dvs 200Mbit/s, och Max 300M.

Du kan också dra kabel mellan P7orna och få 1 Gigabit. :cool:

Wi-Fi hastigheten på 5GHz är 867Mbit/s i din P7 så du behöver ”bara” trimma (hitta felet) i din installation/konfiguration. Mer än 5Mbit/s ska du få.

Många enheter telefoner, datorer klarar inte mer än 867Mbit/s så då duger väl grejerna du har?

Vad är enklast?
Mest prestanda för pengarna får du om du kan dra en nätverkskabel. :oops: (Ops, vilket tjat).

Orkar du testa att flytta runt nätanslutningen till P7orna?
Antar du har 3-fas och då är det 67% chans att du inte har samma fas i båda ändar vilket ger dålig fart.
Längd/avstånd, komplexitet i elnätet, avstickare, många säkringar, mm dämpar signalen.
Elmätare, JFB, dvärgbrytare kan släppa igenom signalen, men kan också dämpa signalen. Till viss del liknar dessa komponenter störningsfilter som kan ta bort signalen.

Nätadaptrar och laddare kan störa AV-signalen.
Om din dator/laptop/laddare är anslutet i samma uttag kan det vara problemet. Lösning, minst 1-1,5 m förlängningssladd från vägguttaget till grendosa med switchade nätdelar som kan störa. Inte ens en liten mobilladdare får sitta jämte P7ans nätsladd.
Deco P7 direkt i väggen, helst utan grendosa.

:cool:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du Bahnhof Fiber 250Mbit till huset vill du väl ha 250Mbit problemfri internet på kontoret också.
Dvs dra kabel :p

Är alla dina Deco P7 konfigurerade som AP eller är en av dem konfigurerad som router?

HomePlug är en chansning. Internet över elnätet har du redan tillgång till med Deco P7.
Man vet inte i förväg hur bra det blir, men P7 ska stödja rå fysisk, hastighet på 600Mbit/s (AV600) över elnätet, men räkna med 1/3 dvs 200Mbit/s, och Max 300M.

Du kan också dra kabel mellan P7orna och få 1 Gigabit. :cool:

Wi-Fi hastigheten på 5GHz är 867Mbit/s i din P7 så du behöver ”bara” trimma (hitta felet) i din installation/konfiguration. Mer än 5Mbit/s ska du få.

Många enheter telefoner, datorer klarar inte mer än 867Mbit/s så då duger väl grejerna du har?

Vad är enklast?
Mest prestanda för pengarna får du om du kan dra en nätverkskabel. :oops: (Ops, vilket tjat).

Orkar du testa att flytta runt nätanslutningen till P7orna?
Antar du har 3-fas och då är det 67% chans att du inte har samma fas i båda ändar vilket ger dålig fart.
Längd/avstånd, komplexitet i elnätet, avstickare, många säkringar, mm dämpar signalen.
Elmätare, JFB, dvärgbrytare kan släppa igenom signalen, men kan också dämpa signalen. Till viss del liknar dessa komponenter störningsfilter som kan ta bort signalen.

Nätadaptrar och laddare kan störa AV-signalen.
Om din dator/laptop/laddare är anslutet i samma uttag kan det vara problemet. Lösning, minst 1-1,5 m förlängningssladd från vägguttaget till grendosa med switchade nätdelar som kan störa. Inte ens en liten mobilladdare får sitta jämte P7ans nätsladd.
Deco P7 direkt i väggen, helst utan grendosa.

:cool:
Kände inte till att P7 fungerade även som HomePlug, men det är verkligen ett gytter av olika inställningar inne i appen och jag körde allt default. vet inte alls hur jag ska trimma inställningarna för att få lite mer kräm.
 
tensiden tensiden skrev:
Deco P7 är motsvarande HomePlug.
Backhaul går via elnätet och sen är varje enhet en wifi-hotspot.

Testa att flytta din P7 inne i huset till andra uttag och se om du kan få bättre fjutt på kopplingen då. Vet du hur elen är dragen? Ligger du på olika faser kan det bli så att hastigheten går ner, men får du enheterna på samma fas kan det bli bra fart.

Testade själv i förra huset där vi hade två undercentraler och hastigheten varierade beroende på vilka faser jag hade enheterna på.

Är väl billigaste sättet att börja på i alla fall. Annars kanske du får shoppa en riktad radiolänk eller leja en elektriker som kan dra om elkablarna i dina skåp för att möjliggöra bättre signal.
Det är faktiskt rätt värdelöst inne också, står jag precis bredvid routern så får jag 250-280Mbit, men går jag bakom väggen så går det ner till 25-50 och då är det ingen betongvägg, så jag tror att mina inställningar borde ses över men tyvärr det det NOLL support från Deco :-|
 
Använder du en Deco P7 som router?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Använder du en Deco P7 som router?
Jag har en Inteno-box där fibern kommer in som är kopplad till en P7-puck
 
Intenoboxen består och av en fiberbox till vänster och mediaomvandlare/mediafördelare till höger.
Din "första Deco" är förmodligen ansluten i den röda porten och konfigurerad som router.

Sitter den på ett bra utvalt ställe eller intill fiberboxen av praktiska skäl?
 
Lyser strömadaptern orange eller grönt?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Och lite sen till kalaset, men jag hade dragit fiber. Kolla exv. på Direktronik (finns billigare men de har "allt", nåja...)

Det kostar inte skjortan med färdig fiber, konverterare och ev. SFP:er idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.