Hej! Rubriken är kanske lite missvisande eftersom jag är inte ute efter att vara helt självförsörjande på el men vill minska min förbrukning under vinterhalvåret. I dagsläget har vi solpaneler och funderar på om det finns något annat alternativ än bara "mer solceller" under vinterhalvåret. Har också gått i tankar om lagring av elen vi genererar och läser en hel del om att det inte är ekonomiskt hållbart vilket låter absurt i mina öron då vår elräkning landade på ca 14 000 kr denna månad. Hursomhelst är jag inte intresserad att koppla bort mig helt utan vill bara generera mer under vinterhalvåret och ha möjlighet att lagra. Finns det någon som har tips om var man kan börja?
 
Det som är mest effektivt är att minska förbrukningen, men utan att veta vad du använder el till är det omöjligt att komma med tips. Att lagra större mängder är svårt, men några producenter erbjuder möjligheten att "lagra" solel från sommaren för att "få tillbaka" den på vintern.
 
Hur mycket solceller har du? Har det genererat något plus under sommaren?
Utan att veta något om hur stort du bor, så kändes det dyrt med 14000:-/månad. Kanske du kan titta på isolering eller byta fönster osv.
Jag har också samma tankar som du har i övrigt. Dock så lutar det åt att invänta tekniken för att använda bilen som powerbank.
 
F Freddan_77 skrev:
Utan att veta något om hur stort du bor, så kändes det dyrt med 14000:-/månad.
Var väl inte per månad utan decemberelen 2021 med de priser rörlig el haft som varit 4-5 gånger högre än tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.