Hur kan jag påverka luftfuktigheten inomhus? Just nu har huset självdrag och ingen tilluft alls på bottenplan.
Ventilerar väldigt lite med andra ord och borde klassas som usel ventilation.

Men har ändå 20 % fuktighet vintertid och 40% sommartid. Tänker vill ju inte ventilera något mer? Drar inte heller in luft genom stommen, tex genom syllringen så huset verkar tätt, men ändå torr luft.

För det stämmer väl att ju mer jag ventilerar desto torrare luft får jag inomhus? Monterar jag då in friskluftsventiler kommer de bli ännu torrare?
 
N Niklaspe skrev:
Hur kan jag påverka luftfuktigheten inomhus? Just nu har huset självdrag och ingen tilluft alls på bottenplan.
Ventilerar väldigt lite med andra ord och borde klassas som usel ventilation.

Men har ändå 20 % fuktighet vintertid och 40% sommartid. Tänker vill ju inte ventilera något mer? Drar inte heller in luft genom stommen, tex genom syllringen så huset verkar tätt, men ändå torr luft.

För det stämmer väl att ju mer jag ventilerar desto torrare luft får jag inomhus? Monterar jag då in friskluftsventiler kommer de bli ännu torrare?
Tror inte att undermålig ventilation är att rekommendera i något fall. Har du några problem kopplade till luftfuktigheten?

Jag bor i ett ny byggt hus. Soptätt och ventileras med ftx. Jag hade en sån där mätare när jag höll på och bygga och reagerade också på att det var låg luftfuktighet på vintern, runt 20%. Sen åkte mätaren ut när vi flyttade in och jag har aldrig ägnat det en tanke.

Gissar att det är rätt tort på vintern, även om förstås kan vara skillnad nu när vi bor här. Har massiv stavparkett limmad i underlaget i hela huset. Har aldrig tänkt på att det skulle glipa på vintern, vilket jag var lite orolig för på förhand.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
B
Alltså med normal fungerande ventilation så blir luften ofta lite torr inne. Framför allt i norra Sverige. Sabba inte ventilationen. Den ska vara på en rimlig nivå för att undvika problem.

Om du tycker det är för torrt kanske du torka lite kläder på en torkställning eller fundera på att skaffa en luftuppfuktare.

Jag brukar låta luften vara för torr mot optimalt.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Absolut är det ju så. Men har funderat på att förbättra ventilationen i huset med friskluftsventiler och en takfläkt! Men om jag redan nu med bristfällig ventilation har såhär pass torrt, så kommer det ju bli värre ju mer jag ventilerar huset?

sen är det ju konstigt att likvärdiga hus på samma kvarter i princip har fuktigare luft, kanske 30% då vi har 20%
 
surris
På vintern kommer man alltid ha låg relativ luftfuktighet inomhus eftersom den kalla luften utomhus inte kan bära så mycket vattenånga. Det måste tillföras fukt inomhus för att luftfuktigheten ska gå upp, normalt görs det genom människor, tvätt, diskning dusch, etc.

Du har rätt i att om du ökar ventilationen så kommer den fukten som tillförst inne i bygggnaden ventilaras ut snabbare. Men utan ventilation så kan man få andra problem som övertryck och att fukt trycks ut i väggar och framförallt tak, samt dålig luft för de boende. Att eftersräva noll i ventilation är en dålig ide.

Om du vill ha högra luftfuktighet på vintern så behöver du tillsätta vattenånga, tex växter, ställa ut vattenskålar, blöta handdukar på radiatorer eller helt enkelt duscha eller diska mera :)
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Isf kan jag konstatera att ventilationen är bra trots att det är ett klassiskt 70 tals hus med självdrag utan tilluft. Med tanke på att sommartid ligger RF runt 40-45 % som värst. Då kommer jag ju att bara elda för kråkorna om jag monterar tilluftsventiler och en takfläkt F.
 
surris
N Niklaspe skrev:
Isf kan jag konstatera att ventilationen är bra trots att det är ett klassiskt 70 tals hus med självdrag utan tilluft. Med tanke på att sommartid ligger RF runt 40-45 % som värst. Då kommer jag ju att bara elda för kråkorna om jag monterar tilluftsventiler och en takfläkt F.
Vad baserar du på att du har bra ventilation?
Installer du frånluftsfläkt utan återvinning så kommer det gå åt mer energi för att värma upp huset. Men det ger andra fördelar som ett friskare hus och bättre inomhusluft.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Jag bodde tidigare i en lägenhet med centraliserat system för ventilation och värme. Där blev luftfuktigheten så låg att jag blödde näsblod. En luftfuktare i varje rum löste det fint.
Om du har självdrag och källare så har nog ventilationen blivit ännu sämre om ni installerat nya fönster som är tätare. Då jag läste om detta för att ordna ventilation till vårat hus, så är det bra att ha mekanisk ventialtion från badrummen och sätta tilluften lågt ner i rummen på ovanvåningen då det ofta blir övertryck högt upp och kan leda till omvänd ventialtion. Spaltventil under fönstret ovanför elementen kan då fungera bra.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Isf kan jag konstatera att ventilationen är bra trots att det är ett klassiskt 70 tals hus med självdrag utan tilluft. Med tanke på att sommartid ligger RF runt 40-45 % som värst. Då kommer jag ju att bara elda för kråkorna om jag monterar tilluftsventiler och en takfläkt F.
Du har ju knappt någon ventilation alls = SÄMST! Om du har 20% luftfuktighet kommer det inte sjunka mycket även om du ordna NORMAL ventilation. Fortsätt med dina planer med fläkt ( ut vid badrum/tvättstuga) och vägg/fönsterventiler i sovrum, v-rum och källare.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
R
ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag bodde tidigare i en lägenhet med centraliserat system för ventilation och värme. Där blev luftfuktigheten så låg att jag blödde näsblod. En luftfuktare i varje rum löste det fint.
Om du har självdrag och källare så har nog ventilationen blivit ännu sämre om ni installerat nya fönster som är tätare. Då jag läste om detta för att ordna ventilation till vårat hus, så är det bra att ha mekanisk ventialtion från badrummen och sätta tilluften lågt ner i rummen på ovanvåningen då det ofta blir övertryck högt upp och kan leda till omvänd ventialtion. Spaltventil under fönstret ovanför elementen kan då fungera bra.
Om över och undervåningen är i kontakt medvarandra (t.ex trappan) så är det samma tryck. Om vi ska klypa hår så är det LIIIIITE lägre tryck på övervåningen för den är belägen högre upp.
 
surris surris skrev:
Vad baserar du på att du har bra ventilation?
Installer du frånluftsfläkt utan återvinning så kommer det gå åt mer energi för att värma upp huset. Men det ger andra fördelar som ett friskare hus och bättre inomhusluft.
baserar att ventilationen duger i och med att jag kört lvp utan några radiatorer igång utan kallras eller någon som helst kondens på insida fönster, samt att RF aldrig legat på någon kritisk nivå, inget mögel alls på vinden eller grunden!

sen pax fläktarna som är avstängda (går bara på högt RF) snurrar av sig själva genom de termiska krafterna! - verkar dra ut bra!

Men har ändå tänkt gardera mig med att sätta in frånluftsdon på övervåningen med och koppla allt till en fläkt! Samt montera tilluft - be firma justera in flödena.
 
BirgitS
N Niklaspe skrev:
sen är det ju konstigt att likvärdiga hus på samma kvarter i princip har fuktigare luft, kanske 30% då vi har 20%
Skillnad i antal personer som bor i husen eller inomhustemperaturen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skillnad i antal personer som bor i husen eller inomhustemperaturen?
Till och med två färre.
 
surris
N Niklaspe skrev:
baserar att ventilationen duger i och med att jag kört lvp utan några radiatorer igång utan kallras eller någon som helst kondens på insida fönster, samt att RF aldrig legat på någon kritisk nivå, inget mögel alls på vinden eller grunden!

sen pax fläktarna som är avstängda (går bara på högt RF) snurrar av sig själva genom de termiska krafterna! - verkar dra ut bra!

Men har ändå tänkt gardera mig med att sätta in frånluftsdon på övervåningen med och koppla allt till en fläkt! Samt montera tilluft - be firma justera in flödena.
Okej, självdrag kan väl funka okej på vintern men på sommaren då de termiska krafterna är i princip noll så har man ingen ventilation alls. Svårt att tro att en självdragsventilation kan vara tillräcklig för att erhålla den tilluft/frånluft som krävs efter dagens normer.

Luftfuktigheten inomhus kommer att bero på uteluftens temperarur och RF samt innetemperaturen och vilket fukttillskott ni har i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.