Jag har tegelröda betongpannor från -86 märkta "skandia" på hus och garage. Det enda skandia jag känner till är försäkringsbolaget, så jag misstänker att tillverkaren inte finns kvar. Tror ni att det ändå finns möjlighet att få tag på likadana pannor?

Inte för att jag har någon brist på reservpannor, snarare tvärtom, jag har ca 150 st som ligger i vägen. Nu råkar det vara så att jag behöver ca 200 st till ett nytt uthus, det vore trevligt om jag kunde köpa t.ex. 100 nya och ta 100 från reservhögen och på så sätt spara både utrymme och pengar.
 
Jag har utrett detta för några år sedan eftersom jag då bodde i ett hus med betongpannor märkta Skandia. Nu har jag tyvärr drabbats av tillfällig minnesförlust men jag minns ändå att det var så att pannor med exakt samma form tillverkas av någon än idag - ring Benders eller Lafarge Roofing och ställ frågan så tror jag du får hjälp. Såg förresten en annons nyligen om att man fick 800 st Skandia pannor mot avhämtning (Sollentuna)...
 
benders är det
 
Tack för svaren. Just nu lutar det åt plåt dock. (Jag är inte 100 på att takstolarna gillar tyngden av betongpannor i långa loppet.)
 
Hej,
Är det fortfarande Benders som ersätter Skandia?
 
Jag kan meddela att Benders takpannor passar och har samma mått som Skandia takpannor. Dock kan det vara svårt med färgen.
 
  • Tak med kombination av gamla och nya mörkgrå takpannor och en stege monterad på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hissmontören skrev:
Jag kan meddela att Benders takpannor passar och har samma mått som Skandia takpannor. Dock kan det vara svårt med färgen.
Hej instämmer Skandia pannor går att ersätta med Benders har gjort det själv. Men jag undrar finns det fler märken som passar, är lika som Benders och Skandia.
 
Mjöbäck från St Erik
 
B bullen045 skrev:
Hej instämmer Skandia pannor går att ersätta med Benders har gjort det själv. Men jag undrar finns det fler märken som passar, är lika som Benders och Skandia.
Hej ja samtliga tvåkupiga passar varandra jag har testat byta till följande st Erik, Benders, Jönåker/Monier samt ett till märke som jag inte kommer ihåg namnet på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.