Jag tycker inte heller att proportionerna blir bra. Vad är det för funktioner som är tänkt att inrymmas i utbyggnaden?
Skulle egentligen gärna också vilja se en bra översikt på tomten för att ge något bra tips men jag tycker inte alls det passar med en så klumpig del vid husets entre. Skulle nog hellre försöka höja och förlänga det gamla garaget bakåt och hitta en annan placering av det där uterummet.

Annars är det såklart spännande att kombinera olika huskroppar med olika tak men jag tycker att det då ofta blir bättre om man inte försöker att knyta ihop dem med samma nock sådär. Det ger ett väldigt klumpigt intryck som man tyvärr ser allt för ofta på små hus från tidigt 1900-tal som byggts till, ofta påbyggnad på påbyggnad tills huset inte längre känns igen. Hellre då istället försöka tydligt separera det till två tydliga huskroppar som "dockats" mot varandra utan att smälta ihop allt för mycket. Man kan också göra det spännande genom att låta dem ha olika färg och/eller fasadmaterial för att verkligen ge dem var sin karaktär.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Tack! Ska kika. Den enda logiska utbyggnaden för entré och matplats är framåt - annars måste vi göra om hela planlösningen. Man ser eg hur huset ligger på översiktsbilden. Altaner runt om bakåt och till höger om huset.
 
BirgitS
A AnBjaBoo skrev:
Tack! Ska kika. Den enda logiska utbyggnaden för entré och matplats är framåt - annars måste vi göra om hela planlösningen. Man ser eg hur huset ligger på översiktsbilden. Altaner runt om bakåt och till höger om huset.
Har du funderat på sånt som att använda halva dagens matplats för att få större hall, använda andra halvan till ett större kök, göra ny matplats i nuvarande vardagsrum och så bygga ett nytt vardagsrum bakåt?
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på sånt som att använda halva dagens matplats för att få större hall, använda andra halvan till ett större kök, göra ny matplats i nuvarande vardagsrum och så bygga ett nytt vardagsrum bakåt?
Tack! Det vore nog möjligt men det som är kvar av köket så blir pyttelitet. Vi kan bygga ut massor bakåt men där har vi en altan vi behöver riva isf. Ska se om jag har ngn bild.

Det ska påpekas att vi har ett av områdets fulaste hus med gula tegelgavlar (fint), svart siporexplank på fasad (fult) och träfasad på ”garaget” (ingen åsikt). Det känns som att vad vi än gör kommer det att bli mer enhetligt och bättre.
 
BirgitS
Blir det så stor skillnad i storlek på köket i ditt och mitt förslag?
Med matplatsen i vardagsrummet kan ju köket även växa in där.

Kostnad för att riva och göra ny altan måste vara väldigt liten i jämförelse med 25 kvm utbyggnad mm.

Har du någon detaljplan eller områdesbestämmelser som du måste följa för att få bygglov?
 
Här står jag i hörnet av vardagsrummet och blickar ut mot kök/hall - man ser hela köket här och nästan hela hallen

Vi använder vår baksida men inte framsidan, vi skulle hamna närmare vägen men tror att det vore ok

Tanken här vore att öppna upp där högra fönstret är, behålla en dörr i hallen ut mot nya hallen för att undvika kallras

Interiörbild av ett vardagsrum med utsikt mot ett kök och en hall, fönster och dörr synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nyss ny husägare skrev:
Hur hade ni tänkt er planlösningen efter tillbyggnad då? Här är ett enplanshus med stor vinkel för entré som rymmer ganska mkt yta tex.
[länk]
Tack! Såg nu - vad jag funderar på är hur snyggt det blir iom att vi har en förskjuten husdel över vilken sadeltaket skulle ”hänga över”? :thinking:
 
Förstår suget efter "punschveranda" men spontant tror jag att resultatet kan förtas mycket av det blir placerat ut mot gatan. Inte så mysigt och ger mycket insyn. Jag lyfter ofta på ögonbrynen när jag går förbi sådana verandor uterum där man sitter till allmän beskådan.
Ni har ju utrymme och soligt(?) sydvästläge på baksidan så det hade varit en trevligare och mer privat placering av ett "punschveranda".

Föreslår i så fall en betydligt mindre utbyggnad på framsidan om ni absolut behöver större entre samt en utbyggnad av vardagsrummet bakåt för att kunna inrymma matsal i antingen gamla eller nya delen.
Kanske slå på ordentligt med det där inglasade uterummet och göra det isolerat och vinterbonat? Då kan ni också ta bort den befintliga altandörren och göra en rejält stor öppning där.

Sen funderar jag lite över vad målbilden för stilen är egentligen? Du nämner punschveranda samt har skissat utbyggnaden med mycket spröjs, vilket hintar om att det egentligen är något äldre hus med snickarglädje ni vill ha. Med ett 60-talshus som också blir lite moderniserat iom de fasadändringar och materialval ni tänkt göra så känns det som att huset blir lite schizofrent i sin stil.
Jag bor också i ett 60-talshus och gillar faktiskt stilen på många hus från den tiden och tycker det är något man kan anamma. Funderar också på nån form av utbyggnad i form av uterum/vinterträdgård och snegglar gärna på arkitektritade hus från 60-70-talet för att ta inspiration från kluriga lösningar som kan passa huset och tidsperioden.
Där såg man mycket partier med mycket ljusinsläpp. Stora fönster med mycket glas och tunna nätta karmar, ibland till och med från golv till tak.

Generellt tycker jag att man sällan ser lyckade renoveringar av våra nordiska 60-70-talshus när man försöker sneggla på äldre hus och försöka hitta någon romantisk snickarglädje som inte alls gifter sig med hustypen. Tycker att det lyckas bättre om man instället inspireras av samtida lyxhus (tänk hollywoods storhetstid) eller modernare hus som är ritade i tydlig nordisk design (som exploderade på 60-talet)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Förstår suget efter "punschveranda" men spontant tror jag att resultatet kan förtas mycket av det blir placerat ut mot gatan. Inte så mysigt och ger mycket insyn. Jag lyfter ofta på ögonbrynen när jag går förbi sådana verandor uterum där man sitter till allmän beskådan.
Ni har ju utrymme och soligt(?) sydvästläge på baksidan så det hade varit en trevligare och mer privat placering av ett "punschveranda".

Föreslår i så fall en betydligt mindre utbyggnad på framsidan om ni absolut behöver större entre samt en utbyggnad av vardagsrummet bakåt för att kunna inrymma matsal i antingen gamla eller nya delen.
Kanske slå på ordentligt med det där inglasade uterummet och göra det isolerat och vinterbonat? Då kan ni också ta bort den befintliga altandörren och göra en rejält stor öppning där.

Sen funderar jag lite över vad målbilden för stilen är egentligen? Du nämner punschveranda samt har skissat utbyggnaden med mycket spröjs, vilket hintar om att det egentligen är något äldre hus med snickarglädje ni vill ha. Med ett 60-talshus som också blir lite moderniserat iom de fasadändringar och materialval ni tänkt göra så känns det som att huset blir lite schizofrent i sin stil.
Jag bor också i ett 60-talshus och gillar faktiskt stilen på många hus från den tiden och tycker det är något man kan anamma. Funderar också på nån form av utbyggnad i form av uterum/vinterträdgård och snegglar gärna på arkitektritade hus från 60-70-talet för att ta inspiration från kluriga lösningar som kan passa huset och tidsperioden.
Där såg man mycket partier med mycket ljusinsläpp. Stora fönster med mycket glas och tunna nätta karmar, ibland till och med från golv till tak.

Generellt tycker jag att man sällan ser lyckade renoveringar av våra nordiska 60-70-talshus när man försöker sneggla på äldre hus och försöka hitta någon romantisk snickarglädje som inte alls gifter sig med hustypen. Tycker att det lyckas bättre om man instället inspireras av samtida lyxhus (tänk hollywoods storhetstid) eller modernare hus som är ritade i tydlig nordisk design (som exploderade på 60-talet)
Först - tack! Förstår precis vad du menar och vi funderar också på ev insyn. Uppsidan är att fönstren sitter en bra bit upp idag och vi tänker detsamma - spröjsen är mest där för att minska känslan av insyn än att vi gillar spröjs. Vi vill ha ett så modernt uttryck på huset om möjligt. Ett alternativ är att göra om hela köket, bygga ut lite mindre och ha bordet som idag men längre ut sas. Nackdelen är att det då ändå blir mer insyn in i hela huset iom att vi får ta ner hela ytterväggen för att skapa ett nytt kök.

Det hade ju varit smått fantasitkt att se hur andra byggt ut sina (fula) 60-talshus på ett modernt sätt.

Vi får helt enkelt ta arkiutekthjälp och se var vi landar! Jag uppskattar alla synpunkter så här långt - bra att ifrågasätta sina egna tankar.
 
Gammelnörden
Personligen tycker jag att ni ska behålla husets arkitektoniska uttryck som är mkt väl värda att behålla. I synnerhet eftersom fasadmaterialen är slittåliga och stilrena. Siporexplanken skulle ni kunna byta ut till svarta eller mörkt antracitgrå Steni fasadskivor och behålla och bygga ut de gula tegelgavlarna. I fall ni skulle byta taket till bandplåt (om det är nåt ni får bygglov för) skulle ni kunna anpassa bredden på Steniskivan att linjera med plåten på taket för ett modernare uttryck. Fönstren skulle man då kunna måla in i samma färg som fasaden eller rengöra ner till träet och betsa och olja in i samma färg som er ytterdörr. Arkitektritningar på ett hus med förslag om att byta till svarta Steni fasadskivor och integrera med taket. Antracitgråa fasadskivor med vertikala linjer bakom en ytterdörr i trä med fönster, bredvid gult tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.steni.se/produkter/fasadskivor/steni-colour/

Svartvit ritning av en husplan med angivna dimensioner, rum och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om den nuvarande hallen känns för snål med förvaring skulle jag ordna en grovingång med mer klädförvaring i det nuvarande förrådet invid tvättstugan.
 
  • Gilla
Hjärtetorpet och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Personligen tycker jag att ni ska behålla husets arkitektoniska uttryck som är mkt väl värda att behålla. I synnerhet eftersom fasadmaterialen är slittåliga och stilrena. Siporexplanken skulle ni kunna byta ut till svarta eller mörkt antracitgrå Steni fasadskivor och behålla och bygga ut de gula tegelgavlarna. I fall ni skulle byta taket till bandplåt (om det är nåt ni får bygglov för) skulle ni kunna anpassa bredden på Steniskivan att linjera med plåten på taket för ett modernare uttryck. Fönstren skulle man då kunna måla in i samma färg som fasaden eller rengöra ner till träet och betsa och olja in i samma färg som er ytterdörr. [bild][bild] [länk]

[bild]
Om den nuvarande hallen känns för snål med förvaring skulle jag ordna en grovingång med mer klädförvaring i det nuvarande förrådet invid tvättstugan.
Wow - tack!
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
A AnBjaBoo skrev:
Wow - tack!
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Personligen tycker jag att ni ska behålla husets arkitektoniska uttryck som är mkt väl värda att behålla. I synnerhet eftersom fasadmaterialen är slittåliga och stilrena. Siporexplanken skulle ni kunna byta ut till svarta eller mörkt antracitgrå Steni fasadskivor och behålla och bygga ut de gula tegelgavlarna. I fall ni skulle byta taket till bandplåt (om det är nåt ni får bygglov för) skulle ni kunna anpassa bredden på Steniskivan att linjera med plåten på taket för ett modernare uttryck. Fönstren skulle man då kunna måla in i samma färg som fasaden eller rengöra ner till träet och betsa och olja in i samma färg som er ytterdörr. [bild][bild] [länk]

[bild]
Om den nuvarande hallen känns för snål med förvaring skulle jag ordna en grovingång med mer klädförvaring i det nuvarande förrådet invid tvättstugan.
Något försvårande på baksidan Ett enplanshus med snötäckt tak och en altan i ett vinterlandskap, synliga fotspår i snön framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är det fantastiska berg de som byggde huset sparade (som gör att huset ligger nära grannens tillika broderns hus på den tiden)
 
Så här nära vägen skulle vi hamna om vi bygger framåt - träpinnarna markerar 4,5 m från tomtgräns de små pinnarna till höger där vi tänker utbyggnaden. Vägen är bakom buskarna till vänster. Närmast där jag står hamnar tillbyggnadens högra hörna ca 5,5 m från tomtgräns/väg och i andra hörnet ca 7 m från tomtgräns.

Vinterträdgård med snö, träpinnar som markerar framtida utbyggnad nära en väg dold av buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det ser ut som att huset ligger nära vägen. Vad är det för avstånd mellan tomtgräns och hus?

Vad finns det för regler att följa i detaljplanen, finns det prickmark, hur nära vägen får du bygga t.ex.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.