Johan Engström Johan Engström skrev:
Jag tror man kan förvänta sig högre värdeminskning på fossilbilar och lägre på elbilar. En klar fördel med privatleasing är att man vet exakt vad bilen kostar och får det fördelat så att säga per månad. Alternativt namn man ta tex Teslas avbetalning som faktiskt är väldigt billig med låg ränta. Dock har man då en risk vad gäller restvärdet. Jag har kört elbil i 4200 mil och kommer aldrig att gå tillbaka till flrbränningsmotor. Den enda kostnaden jag haft är för spolarvätska, skifte mellan sommar och vinterdäck, tvätt och lagning av parkeringsskada. Så klart förutom el som i snitt kostat 2,5kr per mil. Laddar nästan bara hemma. Har då inte tagit med laddaren för ca 7000kr inkl installation.
Det kan bli åt andra hållet också... dieselbilar före den höjda skatten är rätt dyra idag
 
Bonus malus har ju fått begpriserna på bensin och diesel, dvs bilar som många har möjlighet att köpa/få lån till att stiga 20% I pris på 2år.
 
M
Ett par alternativ till större familjebilar är Renault Talisman som samt Kia Optima som känns rätt trevliga och rymliga. Ganska vettiga alternativ till V70 och Passat, eller?
 
Do har jag tittar lite på, verkar trevliga. Det tråkiga är att dom har slutat tillverkas både optima och talisman, kanske finns.gott om dom som begagnade?
 
M
M Mapet890 skrev:
Do har jag tittar lite på, verkar trevliga. Det tråkiga är att dom har slutat tillverkas både optima och talisman, kanske finns.gott om dom som begagnade?
Sneglar själv på dessa. Känns som mycket bil för pengarna iallafall. Det dyker upp fullutrustade Talisman 2018 för ca 160-170 tkr lite då och då. Har man tur har de bara blivit inkörda runt 5000 mil. Sedan har man då även nybilsgaranti kvar på en 2018 vilket inte är fallet på en Volvo eller VW. Rostskyddet lär även vara bättre jämfört med VW.
Man bör nog satsa på 160 Hk, 1.6dci med kamkedja. (Är samma dieselspis som delas med bla Nissan och Mercedes C-klass.) 1.5 dci är ju oxå pålitlig och snål med kan nog kännas lite föråldrad och slö med sina 110 Hk på en så stor bil.
 
M Mapet890 skrev:
Jag tänker ungefär lika känner jag.
Var väldigt inne på v90 nu men tror jag tänker om igen faktiskt. Känns på nåt sätt inte bra , vet inte.

v70n vi har är från 2013 och är ganska fin.
13500 mil så stor service nästa år med kamrem osv. Nya uppsättningar däck behövs, troligen både sommar och vinter.
Annars är det en bra bil, väldigt praktisk för oss, bekväm och går hyfsat snålt, också en D4.
Problemet som jag ser det är egentligen att maskinskadeförsäkringen snart går ut. (10år) därför jag känner att det vore bäst att byta bil.

tänkte låna hem en id 4 till veckan för skoj skull och prova lasta vagn osv, kan va kul
Det bästa vore nog kanske att låta Volvon gå ett par år till,
Kul med någon i ungefär samma situation och tankar!
Vi har en v70 2012 tecknade en maskinskadeförsäkring hos Volvia för 474kr/år när vår garanti gick ut förra året. Ett alternativ tills du köper ny bil?
 
M
A A-C54 skrev:
Vi har en v70 2012 tecknade en maskinskadeförsäkring hos Volvia för 474kr/år när vår garanti gick ut förra året. Ett alternativ tills du köper ny bil?
Det är ju ett alternativ. Minns jag hade något liknande då jag körde Passat för några år sen. Men på maskinskadeförsäkringen brukar väl självrisk en vara rätt hög, typ 6000-8000 kr? På nybilsgaranti betalar man väl ingen självrisk om något händer?
 
KristinaRT
Hur stora bilar behövs, egentligen? Och under hur lång tid? Vad behövs för att klara vardagen och vad behövs 1 vecka om året?

Visst tar barnstolar/babyskydd plats, men det beror ju också på var de placeras? Jag fick plats med dem i min Golf variant utan problem genom att placera en fram och den andra bakom, bakåtvänt såklart! Och den ”stora” Emmaljungavagnen gick in i bagaget tillsammans m packning utan problem. Älskade den Golfen - diesel och automat så den drog nästan inget, och nätt i stadstrafik….
Har också haft Tiguan m stolar och vagn, vilket fungerade utmärkt. Den var lite högre fock, vilket var bra när vi lyfte in barnen men när de började klättra in själv var det lite trixigare.

En bekant m stor hund (som därmed tog större delen av bagaget) och en Skoda Superb använde takbox de få gånger de behövde åka på långresa med bilen. Till vardags behövdes det inte.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur stora bilar behövs, egentligen? Och under hur lång tid? Vad behövs för att klara vardagen och vad behövs 1 vecka om året?
Det är ju det att en vanlig simpel Golf Variant har varianter som får dra 2000 kg. Man kan alltså köpa en sådan och klara sig bra i vardagen. Men för att få motsvarande funktionalitet i en elbil vara tvungen att köpa en Tesla X. Därav att många gör den jämförelsen. Volvo är väl här på rätt väg som i enklaste Polestar 2 ger möjlighet till 1500 kg släp, det ska nog inte så mycket till att de snart hamnar på 2 ton. Men det är möjligt att de har folk i beslutande ställning som lever mer som "folk flest", Skandinavien kanske är lite unika här där chefen på Volvo kan ha samma fritidsintressen som en Byggahus-snickare. Vet inte hur strukturen ser ut på t.ex VW men Herbert Diess verkar ju i och för sig vara ute på bilsemester. Dock äger han kanske ingen husvagn eller något hästsläp själv och ser behovet.

Är det någon som har insyn och vet orsaken till varför man inte prioriterat dragvikt på elbilar än?
Mina alternativ:
1.) Att de som bestämmer spec aldrig ägt ett släp och helt enkelt räknar på att de får sålt bilarna ändå.
2.) Att man är livrädd att bilarna ska stoppa mellan laddstationer.
3.) Att det är för dyrt att dimensionera kylning och elmotor, eventuellt extra batterislitage.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
KristinaRT
H hydrolift skrev:
Det är ju det att en vanlig simpel Golf Variant har varianter som får dra 2000 kg. Man kan alltså köpa en sådan och klara sig bra i vardagen. Men för att få motsvarande funktionalitet i en elbil vara tvungen att köpa en Tesla X. Därav att många gör den jämförelsen. Volvo är väl här på rätt väg som i enklaste Polestar 2 ger möjlighet till 1500 kg släp, det ska nog inte så mycket till att de snart hamnar på 2 ton. Men det är möjligt att de har folk i beslutande ställning som lever mer som "folk flest", Skandinavien kanske är lite unika här där chefen på Volvo kan ha samma fritidsintressen som en Byggahus-snickare. Vet inte hur strukturen ser ut på t.ex VW men Herbert Diess verkar ju i och för sig vara ute på bilsemester. Dock äger han kanske ingen husvagn eller något hästsläp själv och ser behovet.

Är det någon som har insyn och vet orsaken till varför man inte prioriterat dragvikt på elbilar än?
Mina alternativ:
1.) Att de som bestämmer spec aldrig ägt ett släp och helt enkelt räknar på att de får sålt bilarna ändå.
2.) Att man är livrädd att bilarna ska stoppa mellan laddstationer.
3.) Att det är för dyrt att dimensionera kylning och elmotor, eventuellt extra batterislitage.
Förmodligen är det så enkelt att det inte finns ett behov.
I USA tex har folk som skall dra släp/trailers/campers pick ups. Dragkrok på bilar används till cyklar. De flesta bilar har ingen krok för den inte behövs/används.
Tänker att det är ungefär likadant i tex Japan, Korea och väst-Europa.

Sedan förstår jag inte riktigt fokus på X av Teslas modeller, Y får dra 1600 kg och kostar 60% av en X, det är inget dumt alternativ imho
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Y har väl en maxlast begränsad till 320kg.
Typ som en vw lupo. Kanske inte riktigt familjeanpassat...
 
KristinaRT
Huddingebo Huddingebo skrev:
Y har väl en maxlast begränsad till 320kg.
Typ som en vw lupo. Kanske inte riktigt familjeanpassat...
Den har ungefär samma maxlast som andra elbilar den brukar jämföras med. Dragvikten är 1600 kg, maxlasten ca 390 kg (ioniq 5 har som jämförelse dragvikt 1600 kg och maxlast 333 kg) Du menar att Ionic, ID4 etc inte är familjeanpassade? Att familjer inte kan ha den typ av elbilar som görs för just familjer….?
Men det är klart att det hade varit bra med högre lastvikt, dock svårt att kombinera stora bra batterier med lång räckvidd och hög maxlast - batterier är tunga. Därför intressant med nedanstående; https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort

Sedan tycker jag visst att Tesla Y är en bra familjebil, iaf lika bra som ID4, Ionic och de andra som den ofta jämförs med.
 
M
H hydrolift skrev:
Det är ju det att en vanlig simpel Golf Variant har varianter som får dra 2000 kg. Man kan alltså köpa en sådan och klara sig bra i vardagen. Men för att få motsvarande funktionalitet i en elbil vara tvungen att köpa en Tesla X. Därav att många gör den jämförelsen. Volvo är väl här på rätt väg som i enklaste Polestar 2 ger möjlighet till 1500 kg släp, det ska nog inte så mycket till att de snart hamnar på 2 ton. Men det är möjligt att de har folk i beslutande ställning som lever mer som "folk flest", Skandinavien kanske är lite unika här där chefen på Volvo kan ha samma fritidsintressen som en Byggahus-snickare. Vet inte hur strukturen ser ut på t.ex VW men Herbert Diess verkar ju i och för sig vara ute på bilsemester. Dock äger han kanske ingen husvagn eller något hästsläp själv och ser behovet.

Är det någon som har insyn och vet orsaken till varför man inte prioriterat dragvikt på elbilar än?
Mina alternativ:
1.) Att de som bestämmer spec aldrig ägt ett släp och helt enkelt räknar på att de får sålt bilarna ändå.
2.) Att man är livrädd att bilarna ska stoppa mellan laddstationer.
3.) Att det är för dyrt att dimensionera kylning och elmotor, eventuellt extra batterislitage.
Orsaken är nog en kombination av de tre ovanstående punkterna du nämner. Räckvidden med exempelvis en 1800 kg tung kabevagn bakom en elbil lär bli ganska kort.
Betänk även om man ska svänga av typ var 15:e mil för att ladda ekipaget på de laddare som står utplacerade. De laddare jag sett upplever jag inte så jättesmidiga att kunna parkera vid med ett husvagnsekipage. Lägg därtill till trängseln i semestertrafiken.
Men det går ju säkert lösa om viljan finns. Koppla från vagnen på lämplig plats - ladda elbilen - koppla på vagnen igen och sedan åka ytterligare 15 mil. :rolleyes: Gör man sedan om proceduren ett antal gånger så har man nått slutdestinationen efter ett tag. Funkar suveränt om man håller sig längs E4an. Men lite mer osäkert i Norrlands inland kanske.
Funkar oavsett om man har gott om tid under semestern. Går ju plocka med ett bensinelverk för att kunna ladda elbilen om det krisar ute i skogen någonstans.
Bara möjligheter med elbil!:)
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.