Hej!
Jag har precis fått hem min radongasmätare från USA.

Det är en SafetySiren Proseries 3
Länk om någon är intresserad A Safer Life Starts Here! - SafeHomeProducts.com
Klicka på Indoor - Gas Detectors - Radon

Det är en mätare som mäter radongashalten i luften. Problemet är att den mäter i en enhet pCi/L (curie?).

Jag skulle behöva ha tag i en omvandlingstabel från pCi/L till Bq. Kan någon hjälpa mig med det vore jag mycket tacksam!

// Kim
 
Hittad på nätet om man söker att 1 pCi/L = 37Bq/m3 så nu är det bara att räkna
 
Tack för svar Ebbot!

Jag är dock fortfarande lite konfunderad. Anledningen till det är att mätaren varnar om den överstiger 4pCi/L . Jag har varit inne på den Amerikanska motsvarigheten till SSI´s hemsida (EPA) och läst att värden som överstiger 4pCi/L är hälsovådliga.

Jag vet ej om de har samma gränsvärde som i sverige på 200 Bq.
Men om man tar 4pCi/Lx37=148 Bq så tyder det på att de har ett lägre gränsvärde eller att mätaren varnar tidigt.

Omvänt om man delar svenska gränsvärdet 200Bq/37=5.4pCi/L så låter det lite högt.

Kan någon hjälpa mig attt förstå hur man räknar rätt:surprised:

Mvh Kim
 
Tack för hjälpen MathiasS!
Precis vad jag har letat efter :)
Mvh. Kim
 
Om man ska vara riktigt exakt så ska man räkna med ungefär 36,6 som omräkningstal har jag för mig. Detta beroende på att dom Amerikanska mätarna är lite annorlunda kalibrerade än dom som är avsedda för den europeiska marknaden, till följd av olika hög bakgrundsstrålning.
Vad gäller gränsvärdena så är det helt enkelt så att den Amerikanska myndigheten (EPA) har bestämmt sig för ett gränsvärde på 4pCi=150Bq, medan den Svenska myndigheten har bestämt sig för 200Bq. Tidigare så var gränsvärdet i Sverige 400Bq för befintliga bostäder, så värdena varierar mellan vad olika myndigheter tycker helt enkelt...Det mest korrekta svaret är väl att inget egentligt gränsvärde finns för när det är farligt, resp. inte farligt.

En nyfiken fråga: Vad använder du för strömförsörjning till den?
 
Tack för ytterligar info Humulus!
Just nu använder jag trafon från min bärbara PC!
Den ger visserligen bara 16VDC, men den fungerar ändå.

Jag prövade en trafo som gav 18VDC (Villket radonmätaren ska ha) men den var inte tillräckligt "likriktad" , för radonmätaren gav bara "error" i displayen med den.

Jag jagar fortfarande efter en transformator, som är switchad, och ger 18 VDC, men har inte hittat en ännu.

// Kim
 
Ett tips: håll utkik när du är på returstationen och slänger elektronik, transformatorn till gamla HP bläckstråleskrivare borde passa perfekt.
 
Tack för tipset! :D // Kim
 
Jag ett bra tips på en liten smidig svensktillverkad radonmätare som funkar klockrent. Man ansluter den i väggen för mätning. Sen kan man läsa av mätaren i sin PC.

Jag har hittad denna radonmätare på flera ställen, Proffsmagasinet och Nordtec

Du får dessutom mätvärden direkt i Bq/m3 ;)
 
Jodå, R1:an är entrevlig mätare, ända felet är att den nog kan tyckas för dyr för vanligt "hemmabruk".
7500kr är nog i mesta laget utom för oss prylgalna (har en själv).
Dom här Amerikanska som TS har köpt slutar på runt 1000 lappen och är faktiskt rätt ok dom med, även om dom inte är lika bra som R1:an.
 
Har beställt en SafetySiren Pro 3 från USA. (http://www.safehomeproducts.com) Det blev 1210:- inkl frakt. Just nu har den precis lämnat usa så hoppas den kommer fram snart, ska bli intressant att se hur den fungerar. Jag tänkte köpa en omvandlare från 230 till 110v från clas olson för 150kr. (om jag inte hittar någon adapter här hemma som verkar passa.) Har börjat med min radonsanering på övervåningen då det ändå skulle totalrenoveras.

Ska bli intressant vad radonnivån kan landa på, har rivit bort alla icke bärande innerväggar av blåbetong, och satt plast, osb och gips på alla ytterväggar, (det där har diskuterats 1000ggr här på forumet men jag är övertygad att det är ok att göra så) samt tömt hela bjälklaget på blåbetongkross. Innan låg värdet på övervåningen runt 200-400bq/m3 med ftx ventilation (relativt lågt flöde), jag tror och hoppas att det har kommit ner långt under 100 då den största radonkällan är borta.
 
Ser personligen inte det som ett problem att man måste omvanlda från Pci/L till Bq. Bara att ta gr 37. Den där varianten som proffsmagasinet säljer är ju rejält mkt dyrare. och ser inte lika smidig ut, varför inte en display tillexempel. och alla kör inte med pc. antar att det blir svårt att koppla den till sin macbook..
 
Låter intresant! Rapportera gärna i forumet vad du får för resultat av dina åtgärder!
Själv har jag använt en adapter till en gammal HP bläckstråleskrivare (passar perfekt
och skrivaren hade slutat sin tjänst för länge sedan).




vandenHoogen skrev:
Har beställt en SafetySiren Pro 3 från USA. ([länk]) Det blev 1210:- inkl frakt. Just nu har den precis lämnat usa så hoppas den kommer fram snart, ska bli intressant att se hur den fungerar. Jag tänkte köpa en omvandlare från 230 till 110v från clas olson för 150kr. (om jag inte hittar någon adapter här hemma som verkar passa.) Har börjat med min radonsanering på övervåningen då det ändå skulle totalrenoveras.

Ska bli intressant vad radonnivån kan landa på, har rivit bort alla icke bärande innerväggar av blåbetong, och satt plast, osb och gips på alla ytterväggar, (det där har diskuterats 1000ggr här på forumet men jag är övertygad att det är ok att göra så) samt tömt hela bjälklaget på blåbetongkross. Innan låg värdet på övervåningen runt 200-400bq/m3 med ftx ventilation (relativt lågt flöde), jag tror och hoppas att det har kommit ner långt under 100 då den största radonkällan är borta.
 
Letade hemma hos föräldrarna och hittade 2st gamla hp adaptrar till bläckstråleskrivare, den ena var på 24v och den andra på 32v. Har också en HP skrivare och den är på 16v/24v. Så hp har nog haft en rad olika modeller genom åren (dehär adaptrarna är bara något år gamla) Får leta vidare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.