Vi ska skaffa ett äppelträd och har fastnat för Särsö. Enligt beskrivningen blir det ett träd med kraftig växt och god frukt. God motståndskraft mot sjukdomar och kan pollineras av andra äppelträd med samtidig blomning. Äpplena mognar september-oktober. Vi är i zon 3. Trädet är tänkt att placeras i soligt läge och har ca fem meters marginal till en thujahäck och en kommande friggebod. Detta blir vårt enda äppelträd men det finns andra i vilaområdet.

Jag pratade med en handelsträdgård och de kände inte till Särsö och skulle återkomma efter att ha pratat med leverantören.

Finns det någon med erfarenhet av denna sort? Finns det något liknande alternativ?
 
Enligt Anton Nilsson (Nordiska museet, 1987) kommer från tidigt 1900-tal och kallades tidigare ibland Cloetta. Det har visat sig mycket härdigt, växer kraftigt, är anspråklöst och lättodlat. Mognar i slutet av september och kan förvaras till november och funkar i din klimatzon. Detta är en hushållsfrukt.

Eftersom du bara tänker ha ett enda äppleträd tycker jag att det finns andra äpplesorter som borde passa dig bättre. Jag tycker det är jättekul att du faktiskt vill plantera en äldre och inte så vanlig sort - men det är mer praktiskt med några av de vanligare sorterna som är godare att sätta tänderna i direkt från trädet ... ? Hushållsfrukt är jättebra när man vill ha mos, äppelkaka etc men då finns det sorter som har mycket bättre lagringstid än just Särsö.

Jag har själv ingen erfarenhet av Särsö utan läser bara från boken men jag har erfarenhet av gammal fruktträdgård (i min tidigare fastighet) och där hade jag bl a 8 gamla äppleträd med varierande mognadstid och varierande lagringstid och varierande användningsområde. Hushållsfrukten från 'Husmoder' kunde jag lagra fram till februari/mars liksom 'Eldrött duväpple' som var godast efter lagring vid jultiden. Dessa går inte i din klimatzon. 'Katja' klarar zon 3 och kan lagras fram till jul och går tidigt i frukt och är dessutom väldigt god. 'Aroma' klarar likaså din zon och utmärkt som dessertfrukt och kan också lagras fram till jul. Det finns fler nyare sorter som du finner i din plantskola. Och det går utmärkt att göra äpplemos även på dessertfrukter.

Bara ett litet tips :)
 
Alla tips är välkomna!

Vi fastnade för Särsö efter ett föredrag om odling av fruktträd där Särsö fanns med som exempel bland de sorter som var friskare. Näslund/Sandberg har en liten trevlig bok som heter "100 älskade äpplen" där Särsö beskrivs som ett utomordentligt äpple med god smak.

Vi känner att vi i första hand vill ha ett stort vackert äppelträd i hörnet av tomten som gärna får växa rejält på höjden. Äpplen har vi god tillgång till från annat håll och om vi får en sort man kan koka ett gott äppelmos på har vi allt vi behöver.

Finns det någon försäljare eller distributör som har sorter som denna?
 
Med din vidare förklaring tycker jag det låter utmärkt med Särsö. Ring runt till dina närmaste plantskolor och fråga om de kan ta in ett träd till hösten. När jag sökte på Google fann jag flera leverantörer. Bl a har Välkommen till RÃ¥ngedala Plantskola detta äpple i sitt sortiment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.