Hej! Tänkte höra hur ni tänker här.

Jag har idag en byggnad på 250kvm, jag hyr ut ca 220 kvm till en privatperson för 4500 kronor (elen ingår).
Nu har elen varit riktigt dyr så jag har tänkt höja till 5500. Jag funderar på om det är ett skäligt pris.

Han har inte haft någon ökning de senaste 10åren heller så tänker inte bara att höjningen är endast pga hög elräkning.
 
  • Gilla
Mathias01 och 2 till
  • Laddar…
Låter väldigt lite, han har det bra han haha. Men ja du borde höja. Utgår jag från min elräkning på 92kvm så betalar han ju under 1000 kr i vanlig hyra och resten el, väldigt billigt
 
  • Gilla
Andyel
  • Laddar…
MrJay
A Andyel skrev:
Hej! Tänkte höra hur ni tänker här.

Jag har idag en byggnad på 250kvm, jag hyr ut ca 220 kvm till en privatperson för 4500 kronor (elen ingår).
Nu har elen varit riktigt dyr så jag har tänkt höja till 5500. Jag funderar på om det är ett skäligt pris.

Han har inte haft någon ökning de senaste 10åren heller så tänker inte bara att höjningen är endast pga hög elräkning.
Låter nästan som det är en familjemedlem du hyr ut till. Hursomhelst, du borde åtminstone följa inflationstakten (något du inte gjort i 10 år enligt eget utsago) och justera hyran varje år, annars blir det rent tekniskt så att hyran blir ”billigare” för varje år som går. Du borde absolut justera, 1000kr låter lite billigt i dagens situation men det är mellan dig och hyresgästen.
 
MrJay MrJay skrev:
Låter nästan som det är en familjemedlem du hyr ut till. Hursomhelst, du borde åtminstone följa inflationstakten (något du inte gjort i 10 år enligt eget utsago) och justera hyran varje år, annars blir det rent tekniskt så att hyran blir ”billigare” för varje år som går. Du borde absolut justera, 1000kr låter lite billigt i dagens situation men det är mellan dig och hyresgästen.
Nej det är ingen familjemedlem som hyr den men det är en familjemedlem som ägt tomten där byggnaden står innan. Ja det får nog bli 1000:- höjning, vill ju inte öka för mycket så personen lämnar. Sen tror jag inte det är problem att hitta ny hyresgäst då jag redan vet några som vill hyra det som garage.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Om du hyr ut med elen inkluderad i ett fast pris, ska du deklarera hela intäkten som är skattepliktig. Om du hyr ut med elen utanför behöver du inte deklarera eller skatt för den delen. Kan vara värt att göra om upplägget när du ändrar hyran.

Har du inte höjt på tio är är det dags nu och då är höjningen verkligen inte orimlig.
 
  • Gilla
Fabyggvejby och 4 till
  • Laddar…
Du kan höja hyran till en nivå som är skälig, dvs till en nivå som motsvarar liknande lägenheter gällande standard och läge på orten.

Du ska meddela hyresgästen skriftligt om den nya hyran. Hyreshöjningen får ske tidigast två månader efter meddelandet.

Det finns en del formalia du behöver följa, läs i jordabalken 12 kap. paragraf 54-55.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det beror ju helt på hur ert avtal ser ut ifall du kan höja.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det beror ju helt på hur ert avtal ser ut ifall du kan höja.
Vi har inget antal ännu, inte hittat något bra
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Hammie och 2 till
  • Laddar…
Hyr du ut utan skriftligt avtal??
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
B
Skulle nog säga att du borde kunna hyra ut för ungefär dubbla priset.

Förstår inte varför du hyr ut inkl. El, är bättre för alla parter om man hyr ut exkl. El.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hyr du ut utan skriftligt avtal??
Ja, jag har nyligen köpt tomten så det är inget jag tagit tag i ännu.
 
B BSOD skrev:
Skulle nog säga att du borde kunna hyra ut för ungefär dubbla priset.

Förstår inte varför du hyr ut inkl. El, är bättre för alla parter om man hyr ut exkl. El.
nyligen tagit över denna fastighet så är rätt ny med att vara hyresvärd
 
Är du säker på att förra ägaren och hyresgästen inte hade skriftligt avtal?
 
Som sagt var är 'kallhyra' bättre så får hyresgästen själv fixa de abonnemang för el, vatten, internet, tv, etc vederbörande vill ha. Dels blir det enklare att sätta hyran då den inte påverkas av marknadspriset på diverse tjänster och dels slipper man själv bli betalningsansvarig för en massa saker om hyresgästen väljer att inte betala hyran.

Kanske nåt att fundera på om du nu ändå ska se över allt och upprätta nya avtal?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var är 'kallhyra' bättre så får hyresgästen själv fixa de abonnemang för el, vatten, internet, tv, etc vederbörande vill ha. Dels blir det enklare att sätta hyran då den inte påverkas av marknadspriset på diverse tjänster och dels slipper man själv bli betalningsansvarig för en massa saker om hyresgästen väljer att inte betala hyran.

Kanske nåt att fundera på om du nu ändå ska se över allt och upprätta nya avtal?
Det är ju en ”lokal” så är ju mestadels el han använder bara. Men jag får försöka hitta ett bra kontrakt som jag kan använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.