Har noterat att cirkulationspumpen, en DAB, till värmesystemet i huset börjat låta illa. Vibrerar i rören och låter inte riktigt som det ska. Har provat vrida på varvtalsregeringen (1, 2, 3), har stått på 2 hela tiden, på 3 låter det ännu värre, på 1 vågar jag inte sätta den, då den körde fast en gång på den inställningen.

Har slagit av, luftat den (skruvat bort luftningsskruv och manuellt roterat pumphjulet). Slagit på. Slagit av, luftat, slagit på. Varje gång jag slår till pumpen igen tar det typ 5-10 sekunder innan den kör igång. I normala fall har den snurrat igång direkt.

Kan det vara något som kleggat igen i rören/pumpen? Eller sjunger den på sista versen tro? Är rätt säker på att pumpen ska vara "underhållsfri" men innebär ju knappast att den ska hålla i evigheter...

Har inte hört något i elementen som tyder på att de behöver luftas, men kanske kan vara något att prova?
 
Åsa Lund
Hur gammal är pumpen? Om mer än 10-15 år hade jag bytt till en ny, tryckstyrd. Byt innan den går sönder, det låter som att den sjunger på sista versen.
 
Redigerat:
Vår cirkulationspump skramlade och levde om och naturligtvis på juldagen så hade den skramlat färdigt.
Blev dyrt med jour utryckning men värmen funkade ju.

Byt i tid.

Protte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur gammal är pumpen? Om mer än 10-15 år hade jag bytt till en ny, tryckstyrd. Byt innan den går sönder, det låter som att den sjunger på sista versen.
Den kom med huset vi köpte. Pannan i sig är nog cirka 20 år, förhoppningsvis har de väl bytt pump under den tiden.

Nu är ju tanken iofs att vi ska skaffa fjärrvärme (pannan orkar helt enkelt inte med när det blir för kallt), ska man försöka hitta en begagnad pump? Känns som pengar i sjön att köpa en ny pump som används i knappt ett halvår. Kanske bara är jag.
 
Åsa Lund
Fjärrvärme är en anläggning där värmen cirkulerar med kraftbolagets pumpar.

Cirkulationen som rör elementen i huset är ditt eget system. Det är väl den pumpen som är sönder nu? I så fall byt till en ny.

Eller är det pumpen som cirkulerar vatten genom pannan som är sönder? Då kan du byta till en begagnad, om sån finns att köpa.

Kolla upp vilken pump som strular.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fjärrvärme är en anläggning där värmen cirkulerar med kraftbolagets pumpar.

Cirkulationen som rör elementen i huset är ditt eget system. Det är väl den pumpen som är sönder nu? I så fall byt till en ny.

Eller är det pumpen som cirkulerar vatten genom pannan som är sönder? Då kan du byta till en begagnad, om sån finns att köpa.

Kolla upp vilken pump som strular.
Jahaja, jag trodde i min enfald att det ingick i systemet man fick via fjärrvärmen. Ska ju vara nån slags värmeväxlare vet jag man får installerad. Trodde den såg till att värmen cirkulerades även i mina rör.

Det är den som cirkulerar i mina rör-pumpen som är knepig. Det rasslar inte och har sig men blir väldiga vibrationer i rören emellanåt. Brukar ju kunna höras om det är luft i systemet, om det hade varit en förklaring. Eventuellt att pumpen går för tungt (tänker på fördröjd start).
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byt pumpen.
Här fanns en ganska bra bild över det där med vilket vatten som pumpas av vem
[länk]

Åsa, den bilden är bra men det är bara så att Kattparet har fjärrvärmeverket i huset.....än.
Ska sedan om typ halvåret bli som på bilden.

Protte
 
Åsa Lund
Jepp, jag vet. Bilden visar att fjärrvärmen är ett system och radiatorerna ett annat.
Så pumpen som är trasig nu kommer att vara kvar på den egna kretsen även efter det att fjärrvärme dragits in i huset.
 
Jag bor ju på landet så jag har ingen fjärrvärme att kolla på, men kan det vara så att det sitter en ny pump i fjärrvärmecentralen som paret ska installera?
Protte
 
Stod något nummer på pumpen, 99 C A nånting, jag börjar misstänka att pumpen är så gammal som 22 år, kanske börjar bli läge att byta. Sen är vi mitt upp i badrumsrenovering, så ska bytas ut rör utav bara sjutton. Vad som händer med elpannan efter fjärrvärmen är inkopplad är en annan femma, men lär ju dras rör och annat då också. Är ju lite knepigt om man ska byta pump och kanske måste byta pump igen när fjärrvärmen kopplas på.
 
Åsa Lund
Då har du kanske en anlitad rörmokare att fråga om det är smart att byta ut pumpen nu eller senare
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då har du kanske en anlitad rörmokare att fråga om det är smart att byta ut pumpen nu eller senare
Skrev och frågade fjärrvärme leverantören också. Så har man lite där att gå på också.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra, då får vi se vad de tycker
 
K kattparet skrev:
Skrev och frågade fjärrvärme leverantören också. Så har man lite där att gå på också.
Du kan räkna med att utrustningen som installeras den sk fjärrvärmecentralen innehåller allt inklusive en ny pump som en komplett prefab enhet för både värme och VV att bara ansluta till rörledningarna i huset. Så om du behöver byta den du har nu se till att välja samma typ du får senare så har du åtminstone nytta av den som en framtida reservdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.