Hej,

Bagageluckan går ej att öppna längre, varken med nyckel (fjärr), VW-märket eller "nödöppning" manuellt innifrån bilen enligt manual.. Har aldrig krånglat tidigare. Är en golf kombi 2016.

Detta hände efter en rekond. Efter rekonden öppnade jag luckan för att ta ut cykelstället ur bagageutrymmet, stängde sedan luckan och körde hem. Låste. Går ej att öppna efter det

All hjälp uppskattas!
 
Det problemet hade vi med en Skoda också, i vårt fall gick det att nödöppna inifrån, men det var lite besvärligt.

Felet var att kabeln till låset hade gått av, och därmed släppte den inte låsningen. Denna kabel satt i Skodan ganska dumt till och skavdes av bagagerumsmattan. Leta efter nån trasig kabel i nederkant av karmen till bagageluckan.
 
  • Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
T
Tror också på kabelbrott. Det går sannolikt en kabel från bakluckan fram till spaken vid förarsidan, så leta efter denna under golvet i bakluckan alternativt mot förarsidan till. Dra i den mot förarens håll så bör luckan öppnas.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Har det löst sig? Har själv börjat få problem med min skoda Octavia -15, kombi med elektrisk baklucka. Den går bara att öppna mha knappen på nyckeln eller knappen inne i bilen.
 
På vw passat runt 08 så är det ofta microbrytaren till öppningen som strular.
På min så kommer det troligen in fukt så den låser upp till första hacket, stänger jag så tar det 5min sen hör man det surrar till och luckvaringen tänds
 
nino nino skrev:
På vw passat runt 08 så är det ofta microbrytaren till öppningen som strular.
På min så kommer det troligen in fukt så den låser upp till första hacket, stänger jag så tar det 5min sen hör man det surrar till och luckvaringen tänds
Så var det på min med, tur att ett nytt lås endast kostar ett par hundralappar.
Tar max 5 min att byta.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så var det på min med, tur att ett nytt lås endast kostar ett par hundralappar.
Tar max 5 min att byta.
Jaha var hittar man det?
Jo jag har haft ur mitt, i somras så funka det klockrent men efter 1mån vinter så dig den igen

Har rostat hål på min lucka så den måste ner och rostlagas...
Tänkte ev skippa både handtag och den infällda skyltbelysningen
 
nino nino skrev:
Jaha var hittar man det?
Jo jag har haft ur mitt, i somras så funka det klockrent men efter 1mån vinter så dig den igen

Har rostat hål på min lucka så den måste ner och rostlagas...
Tänkte ev skippa både handtag och den infällda skyltbelysningen
Vet inte vad du har för årsmodell, men till min 12:a kostade det runt 200:-

https://www.google.com/search?q=lås...i19i22i30l8.6637j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
På vw passat runt 08 så är det ofta microbrytaren till öppningen som strular.
På min så kommer det troligen in fukt så den låser upp till första hacket, stänger jag så tar det 5min sen hör man det surrar till och luckvaringen tänds
Hade tänkt kika på det i kväll men fick panikångest av oredan i garaget. Garaget är städat :) bilen får jag kika på i morgon...

Det är bara att öppna via knappen/handtaget på bakluckan som är problem. Att stänga via knappen på bakluckan går bra en för att öppna måste jag använda knappen på bilnyckeln eller knappen inne i bilen. Hoppas att det är så enkelt som att byta låset :)
 
K KNoro skrev:
Har det löst sig? Har själv börjat få problem med min skoda Octavia -15, kombi med elektrisk baklucka. Den går bara att öppna mha knappen på nyckeln eller knappen inne i bilen.
Har precis samma problem med min Skoda Superb. Har du hittat en lösning?
 
L LKJ skrev:
Har precis samma problem med min Skoda Superb. Har du hittat en lösning?
Till att börja med löste det sig av sig själv. Allt började fungera som vanligt igen. Nu i helgen blev det plötsligt sämre än det någonsin varit då både knappen och elmotorerna som lyfter luckan börjat strejka. Det går alltså bara att öppna låset mha av knappen på nyckeln eller knappen inne i bilen. Luckan öppnas inte så man får se till att samtidigt som man låser upp för hand lyfta luckan.

Ska rota i problemet och se vad jag kommer fram till.
 
K KNoro skrev:
Har det löst sig? Har själv börjat få problem med min skoda Octavia -15, kombi med elektrisk baklucka. Den går bara att öppna mha knappen på nyckeln eller knappen inne i bilen.
Hej! Har precis fått samma problem med exakt samma sorts bil. Löste det sig för dig? Märkesverkstan säger att båda elmotorerna till luckan måste bytas och det skulle kosta nästan 15.000 kr.
Jag är väldigt tveksam till att motorerna är slut eftersom luckan går att öppna helt med nyckeln.
Mycket tacksam om du vill skriva några ord till svar.
Mvh Roger
 
roglon roglon skrev:
Hej! Har precis fått samma problem med exakt samma sorts bil. Löste det sig för dig? Märkesverkstan säger att båda elmotorerna till luckan måste bytas och det skulle kosta nästan 15.000 kr.
Jag är väldigt tveksam till att motorerna är slut eftersom luckan går att öppna helt med nyckeln.
Mycket tacksam om du vill skriva några ord till svar.
Mvh Roger
Hej! Min baklucka ”självläkte” så jag har inte gjort något åt problemet. Det lär väll återkomma nästa vinter.
Jag hade tänkt att jag skulle ta och plocka i sär allt. Rengöra och kolla efter uppenbara skador.
När luckan var som sämst gick det bara att öppna med knappen i bilen eller på nyckeln och den öppnade bara låset, luckan hissades inte upp.

men nu funkar allt som det ska igen.
 
K KNoro skrev:
Hej! Min baklucka ”självläkte” så jag har inte gjort något åt problemet. Det lär väll återkomma nästa vinter.
Jag hade tänkt att jag skulle ta och plocka i sär allt. Rengöra och kolla efter uppenbara skador.
När luckan var som sämst gick det bara att öppna med knappen i bilen eller på nyckeln och den öppnade bara låset, luckan hissades inte upp.

men nu funkar allt som det ska igen.
K KNoro skrev:
Hej! Min baklucka ”självläkte” så jag har inte gjort något åt problemet. Det lär väll återkomma nästa vinter.
Jag hade tänkt att jag skulle ta och plocka i sär allt. Rengöra och kolla efter uppenbara skador.
När luckan var som sämst gick det bara att öppna med knappen i bilen eller på nyckeln och den öppnade bara låset, luckan hissades inte upp.

men nu funkar allt som det ska igen.


Tack för det snabba svaret. Ev kommer försäkringsbolaget att betala nya motorer även om jag betvivlar att det är problemet. Jag kan bara öppna luckan med nyckeln nu men då går luckan faktiskt upp helt. Men det går bara att stänga manuellt.
Men det är en tröst att det kan "självläka" som för dig. Hopas att det inte återkommer igen.
Glad påsk!
Roger
 
roglon roglon skrev:
Hej! Har precis fått samma problem med exakt samma sorts bil. Löste det sig för dig? Märkesverkstan säger att båda elmotorerna till luckan måste bytas och det skulle kosta nästan 15.000 kr.
Jag är väldigt tveksam till att motorerna är slut eftersom luckan går att öppna helt med nyckeln.
Mycket tacksam om du vill skriva några ord till svar.
Mvh Roger

Märklig felsökning av verkstan, motorerna funkar med styrning från ena hållet (fjärr), knappen för den andra vägen funkar inte. Måste ju vara knappen det är fel på och mycket troligt då den sitter på baksidan av en bil med allt skit som kommer dit. Räcker att det läcker in lite vatten och salt.

Kabeln kan ju vara av i och för sig.

Protte
 
  • Gilla
JBa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.