Hej !

Efter att ha bott in oss några år vill vi nu ha en kamin i huset i vardagsrummet. Särskilt nu när elpriserna skenar och det kan vara bra att ha tillgång till alternativ uppvärmning. Vi bor i ett 1,5 plans trähus med krypgrund och frånluftsvärmepump med Nibe F370 utan innegivare.

Är oerhört tacksam för lite feedback kring nedanstående frågeställningar.

- Hur vet vi vilken maxvikt vi kan räkna med för att golvbjälklaget ska hålla, är det 300 kg ?
- Vi tänkte oss en täljstenskamin, måste vi ha separat tilluft och gör man hål i väggen och drar in den eller ta den via något rör från krypgrunden ?
- Kan skorstenen gå sidledes för att komma upp på rätt ställe på övervåningen och måste man i så fall komplettera med en skorstensfläkt ? Drar den mycket el eller bara är igång när man eldar ?

Tack på förhand.
 
S Saintus skrev:
Hej !

Efter att ha bott in oss några år vill vi nu ha en kamin i huset i vardagsrummet. Särskilt nu när elpriserna skenar och det kan vara bra att ha tillgång till alternativ uppvärmning. Vi bor i ett 1,5 plans trähus med krypgrund och frånluftsvärmepump med Nibe F370 utan innegivare.

Är oerhört tacksam för lite feedback kring nedanstående frågeställningar.

- Hur vet vi vilken maxvikt vi kan räkna med för att golvbjälklaget ska hålla, är det 300 kg ?
- Vi tänkte oss en täljstenskamin, måste vi ha separat tilluft och gör man hål i väggen och drar in den eller ta den via något rör från krypgrunden ?
- Kan skorstenen gå sidledes för att komma upp på rätt ställe på övervåningen och måste man i så fall komplettera med en skorstensfläkt ? Drar den mycket el eller bara är igång när man eldar ?

Tack på förhand.
Svårt att veta maxvikt utan att veta hur erat golvbjälklag är uppbyggt.
Det finns idag modulskorstenar som har tillluft i skorstenen, så inga separata rör behöver dras.
Skorstenar går att dra i vinkel, finns t.ex. 45 graders böjar. Men beroende på hur den dras kan väggfästen behövas. Inga fläktar ska behövas.
Ska ni göra det själv eller firma. Om ni anlitar firma så löser de dessa problem.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Det finns skorstenar med inbyggt rör för tilluft. Kostar typ 5000 kr extra. Har man krypgrund så kan man dra tilluften där istället. Har man kaminen mot en yttervägg så drar man såklart tilluft rakt genom väggen in till kaminen.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Som jag förstått det behövs bara separat tilluft i väldigt täta och nybyggda kåkar. Jag byggde därför min anläggning utan separat tilluft.

Jag skulle överväga olika alternativ att dra skorstenen. Nu vet jag inte vad ni har för förutsättningar så det är svårt att uttala sig, men en rak skorsten borde ha bättre drag och jag kan varmt rekommendera schiedels isokern som jag använde mig av.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.