BirgitS
J JohanLun skrev:
Däremot verkar de -byggt om- mycket hus på 40-talet. Ofta ganska trista och dåligt genomtänkta ombyggnationer. Min fundering är om det på nåt sätt var subventioner på att bygga om tex 1 till 2 familjshus? Eller var det enda sättet för en ung familj att få eget bo, att avdela en bit av föräldrarnas villa?
Det har väl nästan jämnt varit stor bostadsbrist i Stockholmsområdet. Jag vet några som när de gifte sig under slutet av 50-talet bodde på övre planet i ena förälderns villa i närmare två år innan de lyckades få en egen hyresrätt (dubbel förtur pga. att andra barnet var på väg). Under kriget byggdes det ju inte mycket och unga hade ont om pengar t.ex. därför att de var inkallade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl nästan jämnt varit stor bostadsbrist i Stockholmsområdet. Jag vet några som när de gifte sig under slutet av 50-talet bodde på övre planet i ena förälderns villa i närmare två år innan de lyckades få en egen hyresrätt (dubbel förtur pga. att andra barnet var på väg). Under kriget byggdes det ju inte mycket och unga hade ont om pengar t.ex. därför att de var inkallade.
Flera av de sekelskifteshus i området vi bor i vi tittade på var ombyggda till separat ingång till övre plan, även de vi sedermera köpte. Alla tyvärr rätt trist om man såg original ritningar.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
W Wagner skrev:
Såg ett större 40-talshus på hemnet så sent som igår faktiskt, skulle inte kalla det flådigt, snarare rätt enkelt och traditionellt, men kan väl ändå vara ett exempel på något lite rymligare än snittet med sina 279 kvm.
[länk]
Stort tack ! Hittade en del intresssanta stilgrepp :) Bland annat balkongen/verandan

Hittade också detta i förrgår
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-nasbypark-taby-kommun-utsiktsvagen-4-18091917

Pardörrarna är riktigt fina !
Vit pardörr med glasöppningar leder in till ett vardagsrum med utsikt över vattnet, klassisk inredning och ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.