Hej,
Undersöker en eventuell flytt av kök i lägenhet och funderar över två saker.
Först kring vilken dragning av avlopp från existerande stam som är vettigast samt ifall två väggar jag önskar flytta är bärande.

Min utgångspunkt hittills är att dra avlopp längs med vägg under fönster med fall på 1% per meter och bygga in rören i en liten sockel längs med golv. För väggarna tror jag dessa inte är bärande utfrån hur tjocklek ser ut på originalritning.

Kan ni hjälpa mig förstå:
- Om man istället vill lägga ner avlopp i golvet (betongbjälklag) - kan man utläsa av denna ritning ifall bjälkarna går tvärs över rummet ner från fönster och därför är i vägen? Eller skulle det gå att dra rören rakt mellan två bjälkar utan att behöva kapa dessa?
- Vilken lösning är bäst? Ovan eller det som är tänkt med att dra avlopp längs vägg.
- Verkar väggarna vara bärande?

Tack för hjälpen!
 
Lägenheten har endast en bärande vägg och det är den som avgränsar det stora rummet från badrummet mm. Bärningen i övrigt ombesörjs av ytterväggarna, de lägenhetsskiljande väggarna och två stålbalkar som är ingjutna i bjälklaget. De aktuella väggarna är alltså inte bärande.

Du kan inte lägga något avlopp i betongbjälklaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar! Bra att väggarna inte är bärande.

Att avlopp inte kan läggas ner i bjälklaget, är det pga bjälkarna du nämner går tvärs över eller är det av annan anledning?

Är det annars i övrigt ett ok förslag att dra avlopp längs väggen?
 
Det finns armering i betongen, men man hackar inte utan vidare i ett betongbjälklag från 1939. Dra avlopp längs väggen är väl det alternativ som du har. Det bör inte vara något problem om det planeras ordentligt.
 
  • Gilla
EleonorU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.