Det är förberett för diskmaskin och jag har identifierat vattentillförseln samt hur man stänger av vattnet. Men jag förstår inte hur man kopplar loss muttern på vattentillförseln, samt om man behöver någon slags adapter för att kunna koppla den till diskmaskinen? Hand håller en vattentillförselslang med mutter framför en elektrisk uttag och underskåp i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en flexibel vattenslang som ska kopplas till diskmaskin, med synlig mutter och avstängningsventil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Person håller en diskmaskins slang nära en vattenventil under en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På första bilden så sitter det en plugg på slangen. Den behöver du skruva loss genom att hålla i den sexkantiga biten ovanför pluggen. Du behöver alltså två skiftnycklar eller liknande. Sedan ser det ut som att det bara är att skruva ihop.
Så här:
Närbild på hand som håller en slangkoppling med anvisningar för demontering markerade med gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Menari och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att avgöra på bilderna vilken diamater det är på resp. sida. Men ofta är det en rörgänga R15 (kallas också för 1/2 ") på det som kommer från blandaren, och gänga R20 (3/4") från diskmaskinen. Då behöver man ha en nippel mellan. Det brukar följa med en sådan till nya maskiner.
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Det är svårt att avgöra på bilderna vilken diamater det är på resp. sida. Men ofta är det en rörgänga R15 (kallas också för 1/2 ") på det som kommer från blandaren, och gänga R20 (3/4") från diskmaskinen. Då behöver man ha en nippel mellan. Det brukar följa med en sådan till nya maskiner.
nipplen sitter kvar i aquastopet sedan tidigare installation
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
H
M Menari skrev:
Det är förberett för diskmaskin och jag har identifierat vattentillförseln samt hur man stänger av vattnet. Men jag förstår inte hur man kopplar loss muttern på vattentillförseln, samt om man behöver någon slags adapter för att kunna koppla den till diskmaskinen? [bild] [bild]
Jag brukar vira om ett frottéhandduk efter kopplingen, då ser nan om kopplingen är helt tät utan att få vatten på golvet.;):D
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag brukar vira om ett frottéhandduk efter kopplingen, då ser nan om kopplingen är helt tät utan att få vatten på golvet.;):D
För "långtidsmätning" är annars tidningspapper bra. Det märks direkt om det har blivit blött. Men en handduk har ju fördelen att den även suger upp vatten.
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
H
P PatrikJo skrev:
För "långtidsmätning" är annars tidningspapper bra. Det märks direkt om det har blivit blött. Men en handduk har ju fördelen att den även suger upp vatten.
Precis, det är ju det som är tanken.
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
A
P PatrikJo skrev:
För "långtidsmätning" är annars tidningspapper bra. Det märks direkt om det har blivit blött. Men en handduk har ju fördelen att den även suger upp vatten.
precis en tidning i botten på skåpet avslöjar direkt om det läcker, under förutsättning att man tittar till den lite då och då samt att den suger upp om det blir för mycket
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Men en handduk har ju fördelen att den även suger upp vatten.
det gör ju även en dagstidning
 
A
T tergo skrev:
det gör ju även en dagstidning
nått fel på kvällstidningarna,,,:cool:
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Hej alla, tack för all hjälp.

Jag har lyckats att få av bulten så att blandaren är öppen. Insåg även att on/off till vattentillförseln satt på kranen. Jag provade koppla ihop vattenblandaren med diskmaskinen men det läckte omedelbart. Kan det vara så att det fattas en packning i diskmaskinsslangen?

Närbild på en hand som håller en vattenblandare utan packning, möjlig orsak till vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
M Menari skrev:
Hej alla, tack för all hjälp.

Jag har lyckats att få av bulten så att blandaren är öppen. Insåg även att on/off till vattentillförseln satt på kranen. Jag provade koppla ihop vattenblandaren med diskmaskinen men det läckte omedelbart. Kan det vara så att det fattas en packning i diskmaskinsslangen?

[bild]
Det ser ut som papperspackningen i din adapter är kass, du får fixa en ny packning
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
Hände samma sak för mig, trots att dimensionerna var korrekta så läckte det lite vatten. Går att fixa enkelt genom att linda lite gängtejp runt hanen (inkommande slang från vattenblandaren) för att täta. Även en bra packning inuti adaptern såklart.

Sedan kan du linda in anslutningen i hushållspapper och sätta på kranen för att kontrollera och se om det blir blött.
 
  • Gilla
Menari
  • Laddar…
T tergo skrev:
det gör ju även en dagstidning[/QUOTE

För att lösa denna debatt; hur vore det om man använder en tidning invirad i en handduk? Så ser man dels om slangen läcker och förhindrar även (förhoppningsvis) att vattnet läcker ut där man inte vill ha det.
 
Hej igen,
Jag köpte en gummipackning och tryckte in i diskmaskinsslangen. Jag virade in kopplingen i toalettpapper liksom vid infarten till diskmaskinen och körde ett program och det var helt tätt. Dock läckte det ur dräneringsslangen där jag kopplade in den i vattenlåset, det verkar som att diametern på dräneringsslangen är något större än på vattenlåset. Jag fäste dräneringsslangen med slangklämma. Finns det några tips på hur man kan lösa det?

Diskmaskinsslang kopplad till vattenkran med gummipackning och toalettpapper runt infarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av dräneringsslangens diameter för diskmaskin med måttband vid koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en diskmaskinsdräneringsslang inkopplad i ett vattenlås, med fokus på kopplingsdiametern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.