Hej,

jag och min fru håller på att bli tokiga på en skarp räklukt i vårt vardagsrum som kommer fram när det är fuktigt ute, men inte varje gång det regnar. Väldigt olika när lukten kommer fram och den känns som att den kommer från ett hörn uppe i taket i vardagsrummet. De andra hörnen luktar inget. Vi har ett uppspänt papptak eller vad det heter i ett hus från 60-talet, och jag tvivlar på att det någonsin är bytt.
Har försökt googla mig till saker som luktar i ett hem (fuktskador, mögel etc etc) men ingenstans hittar jag något som ska påminna om just räkskal.
Svårt att ta hit typ Anticimex också då det verkligen kommer och går och försvinner efter ett tag.
Vi har ingen vind, utan mellan innertak och yttertak (som är platt) finns det en isolerad typ luftspalt på kanske 30cm.

Är det någon som har upplevt samma eller känner igen just lukten av räkskal?

Tacksam för alla tips!
 
Kan det vara ngt mus- Eller råttbo ?
 
Bono_R Bono_R skrev:
Kan det vara ngt mus- Eller råttbo ?
Efter att ha haft Anticimex hemma hos oss så säger dom att råttor/möss inte luktar så, varken bon, avföring eller kiss tyvärr.
 
Alguren Alguren skrev:
Efter att ha haft Anticimex hemma hos oss så säger dom att råttor/möss inte luktar så, varken bon, avföring eller kiss tyvärr.

Var på ett försäkringsjobb och skulle spackla och måla efter att kunden haft råttor i sin lägenhet, i ena hörnet av lägenheten lukta de fortfarande ganska mycket. Väldigt likt samma doft som man kan känna av ett örhänge som suttit i för länge utan att ha blivit tvättat om du förstår vilken doften jag menar! Luktar väl som piss och räkor blandat
 
Förresten kan komma med en anekdot om anticimex

innan min bror sålde sitt hus hade han hört krafsande i vardagsrumstaket och även känt en piss liknande doft. Tog dit Anticimex men dom sa att de inte va något spår av råttor/möss. Slutade med att han själv tog ner en bit av innertaket och där fanns 1 död mus samt massa avföring som stank rejält

Lite inte alltför mycket på Anticimex
 
L Lechuza skrev:
Förresten kan komma med en anekdot om anticimex

innan min bror sålde sitt hus hade han hört krafsande i vardagsrumstaket och även känt en piss liknande doft. Tog dit Anticimex men dom sa att de inte va något spår av råttor/möss. Slutade med att han själv tog ner en bit av innertaket och där fanns 1 död mus samt massa avföring som stank rejält

Lite inte alltför mycket på Anticimex
usch! Tack för tipset!
 
När vi köpte vårt sommarhus så vart det ngn som kissat i ett hörn på golvet. Där luktade det räkor vid fuktig väderlek. Bytte isolering och takskiva underifrån och då försvann lukten så det var därför jag gissade på mus eller råtta i taket. (för jag tror inte att ngn har kissat i ert tak:crysmile:)
/B
 
  • Haha
Alguren
  • Laddar…
blött och varm spånskiva kan lukta fisk. Otätt radiator eller varmvattenrör?
 
G gaia skrev:
blött och varm spånskiva kan lukta fisk. Otätt radiator eller varmvattenrör?
lukten känns som att den kommer ifrån taket i ena hörnet av rummet. Så kanske under den uppsända pappduken i taket så kanske det ligger en gammal spånskiva. Vad brukar finnas ”bakom” en uppspänd pappduk i tak? Reglar eller hela spånskivor/gips?
 
Du har inte nån fjällpanel på utsidan som kan vara av tryckt virke
 
Plocka ner taket och titta efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.