A
V vik_tor skrev:
Du på egen hand kan inte göra något. Men om tillräckligt många bestrider del av fakturan så kommer problemet landa hos staten i samband med att det blir stora nyhetsrubriker om medborgarnas gemensamma protest.

Om staten kan rädda banker så kan dom även rädda elhandelsbolag. Speciellt för en helt onödig situation som politikerna själva är ansvariga för.
Men politikerna har inget juridiskt ansvar..
Det är där skon klämmer..
samt att bankerna om de skulle gå omkull skulle de riskera större problem än att elbolag går i kk..

du vill att den enskilde skall agera och riskera sin ekonomi för något som ändå inte leder till annat än att du får stämma staten för spotpris inköp av el... Som den med rörligt avtal har ett stort eget ansvar i att hålla kostnaden låg...

Jag är ledsen men jag ser inte hur du skall gå vidare...
 
T Titagurgi skrev:
Ja du verka leva på 1940 talet med dina åsikter.
Har du råd med en ny bil och Villa för 4 miljoner har vi som land råd att hjälpa fattigare människor i världen.
Du kan väl åtminstone någotsånär försöka hålla dig till ämnet, även om det är svårt.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
A
K katho75 skrev:
Du kan väl åtminstone någotsånär försöka hålla dig till ämnet, även om det är svårt.
ibland ser man inte vägen fram för alla stenar i vägen... bland ser man stenarna men inte vägen runt...
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Jag tror att du kanske har missuppfattat konceptet "demokrati"?
Är det ett koncept?
är inte demokrati mer åt det norska hållet och här har vi vår demokratur...
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Direktverkande el i ett hus på 80kvm i se4, de borde installerat en eller två llvp för länge sedan, hade varit bra för både ekonomi och miljö.

Är väl det enda goda som kommer av detta, att folk kommer ta tag i de här lätta sakerna för att minska sin energiförbrukning.
Tja min ena granne köpte nyligen det huset och då var det oljepanna. Den har han kvar och han sa nyligen till mig att han har inga planer på att byta. Kostar bara 35000 kr att fylla tanken så den räcker ett år sa han.
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Tja min ena granne köpte nyligen det huset och då var det oljepanna. Den har han kvar och han sa nyligen till mig att han har inga planer på att byta. Kostar bara 35000 kr att fylla tanken så den räcker ett år sa han.
Det är nya tider nu.
 
T Titagurgi skrev:
Varför ska regeringen gå in och hjälpa människor som varit dumsnåla?

Bättre att lägga dessa pengar på krigsdrabbade länder.
Jo det är ju dumt att hjälpa sitt eget folk med något regeringen är medskyldig till
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Tja min ena granne köpte nyligen det huset och då var det oljepanna. Den har han kvar och han sa nyligen till mig att han har inga planer på att byta. Kostar bara 35000 kr att fylla tanken så den räcker ett år sa han.
2916 kr i månaden...
det är en bra mängd med ved det för de pengarna... ;):thinking:
500 kr per m3 för Björk... vi säger 4 m3 inkl frakten... Jag vet vad jag hade valt... veden... ;)(y)
 
Maskintok skrev:
Men politikerna har inget juridiskt ansvar..
Det är där skon klämmer..
samt att bankerna om de skulle gå omkull skulle de riskera större problem än att elbolag går i kk..

du vill att den enskilde skall agera och riskera sin ekonomi för något som ändå inte leder till annat än att du får stämma staten för spotpris inköp av el... Som den med rörligt avtal har ett stort eget ansvar i att hålla kostnaden låg...

Jag är ledsen men jag ser inte hur du skall gå vidare...
Medial uppmärksamhet kan ha stor effekt. Se bara på allt knasigt som miljöpartiet har lyckats få igenom via protester och demonstrationer.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Medial uppmärksamhet kan ha stor effekt. Se bara på allt knasigt som miljöpartiet har lyckats få igenom via protester och demonstrationer.
vänta lite här nu... du tror väl ändå inte att det var så de fick igenom alla dessa förändringar som nu skett..?
 
Maskintok skrev:
vänta lite här nu... du tror väl ändå inte att det var så de fick igenom alla dessa förändringar som nu skett..?
Antar att du var sarkastisk?

Tänk om vissa andra partier hade medborgare som var lika flitiga att demonstrera och protestera. Då kanske vi skulle haft 10 st färska reaktorer i drift nu (y)

Men ja. Folk som lägger mycket tid på att arbeta och vara produktiva i samhället har sällan ork eller tid att spendera dagar utanför Rosenbad.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Antar att du var sarkastisk?

Tänk om vissa andra partier hade medborgare som var lika flitiga att demonstrera och protestera. Då kanske vi skulle haft 10 st färska reaktorer i drift nu (y)
Nä då inte alls.
Jag undrade mer hur du tänkte... :thinking:

Du verkar ha en rolig stund när du funderar iallafall.. :rofl:
Men riktigt så var ju inte verkligheten, vilket jag förmodar du vet om
. :thinking:;)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Ja du verka leva på 1940 talet med dina åsikter.
Har du råd med en ny bil och Villa för 4 miljoner har vi som land råd att hjälpa fattigare människor i världen.
Vilka åsikter då?
Att folk inte ska behöva duscha en gång i veckan, leva i mörker och allmänt behöva leva under existensminimum bara för att våra politiker har fuckat upp återigen?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
2916 kr i månaden...
det är en bra mängd med ved det för de pengarna... ;):thinking:
500 kr per m3 för Björk... vi säger 4 m3 inkl frakten... Jag vet vad jag hade valt... veden... ;)(y)
Men inte så mkt el...
 
  • Gilla
Åkerbo och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Men inte så mkt el...
ger brännolja mer el för den summan?
elen var utanför den kalkylen vad jag förstod.. :thinking:
oljan var ju billig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.