Jag är rookie på pelletsbrännare, köpte nyligen gård med Viking Bio (15-20kW) som verkar funkat ok, sotade skorsten för 3 månader sedan utan anmärkningar och eldar pellets ifrån Derome.

Igår löste temperatur-brytaren i fallröret. Jag sotade panna, brännare & roster, återställde och startade om men efter några minuter började det slå upp gnistor i slangen ovanför fallröret och slangen smälte.

Tacksam för kloka idéer och tips.
 
Jag kan främst se två orsaker till bakbrand i en viking bio: Antingen har du stopp någonstans i rökkanalen, eller så har fläkten gett upp.

Kom ihåg att slangen är en säkerhetsdetalj, den är gjord för att brinna av (som du precis har märkt). Det går såklart att tejpa den tillfälligt, men då får du vara ordentligt försiktig så att du inte får bakbrand igen. Beställ ny från förslagsvis pbs.nu direkt.
 
Tack Patrik.

Tror du fläkten kan ge upp gradvis? Temp brytaren har löst 2-3ggr de senaste månaderna... Vet du hur jag kan kolla fläkten?

Ang slang - tack tips men har fortfarande någon meter slang liggande i pannrummet.

Slog mig precis - kan det ha betydelse om dörren eller fönstret t pannrummet står på glänt?
 
Har du provat att blåsa rent fläkten? Det kanske har packat på med damm på den?
Dåligt drag (på grund av för dåligt luftintag i pannrummet) skulle eventuellt kunna ge bakbrand, värt att testa att köra med lite öppet någonstans.

En sak som slog mig, hur ser pelletsbromsen ut? Det ska sitta en läpp i bakkant av brännarröret, som bland annat ser till att inte pelletsen ramlar ner för fort i brännarutrymmet. Den fungerar även lite grann som en backventil. Kan den ha blivit skadad eller försvunnit? Position 37 på sidan 21 i manualen:
https://varmebaronen.se/wp-content/uploads/2017/11/Viking_Bio_110118_konv012.pdf
 
P PatrikJo skrev:
Har du provat att blåsa rent fläkten? Det kanske har packat på med damm på den?
Dåligt drag (på grund av för dåligt luftintag i pannrummet) skulle eventuellt kunna ge bakbrand, värt att testa att köra med lite öppet någonstans.



En sak som slog mig, hur ser pelletsbromsen ut? Det ska sitta en läpp i bakkant av brännarröret, som bland annat ser till att inte pelletsen ramlar ner för fort i brännarutrymmet. Den fungerar även lite grann som en backventil. Kan den ha blivit skadad eller försvunnit? Position 37 på sidan 21 i manualen:
[länk]
ja, läppen som sitter i bakkant på röret är lätt att kroka bort, så den kan ha lossnat, det är lätt hänt märkte jag när vi hade en viking bio.
 
Bakdrag - tänkte tvärtom dvs att det ev kunde blåsa baklänges genom skorstenen...

Fläkten hyfsat ren och blåser märkbart ut genom brännkammaren.

Pelletsbroms - ngt ankommen men inte helt väck (se bild)
 
  • Insyn i skorsten med synlig pelletsbroms och ackumulerad sot och aska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läppen ser ju ut att ha gjort sitt.
Har du något drag alls i skorstenen? Tänd en pappersbit inne i pannans brännkammare och se vilket håll röken går åt.
Är det förresten tjära jag ser inne på rostret? Tar du ur och borstar av rostret när du sotar? Tjära skulle ju tyda på ganska rejält dålig syretillförsel.
 
Drag - verkar vara ok. Pipan ser ren ut uppifrån (bara 4m och sotad i oktober), när jag håller tändare framför kanalerna i pannan så viker lågan kraftigt uppåt samt eldade ett papper inuti brännarn utan att rök kom ut (ur fallröret).

Testade att köra den 2ggr utan slang dvs fångade upp laddningen ifr skruven och slog på manuellt. Allt lirar tills lågan kommit och den gett 2 små laddningar, då ökar fläkten och det börjar blåsa värme/gnistor ur fallröret...

Trots allt för lite drag?
 
Draget eller en dålig läpp, det är tyvärr det enda jag kan komma på.
 
Tack hjälpen, tror du har rätt.

Blir till att beställa ny läpp och sotarn imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.