Flyttar snart in i ett äkta 70-talshus med furutrappa som jag inte är helt förtjust i.
Vi kommer byta golv till ett i ek (parkett, klick, se bild) och skulle gärna vilja klä in trappan/stegen i samma golv för att få det enhetligt.

En positiv grej är ju att trappan är rak, så får man till det bra på ett steg så är det ju bara att köra copy paste på resten. MEN, jag råkar vara lite allergisk mot kantlister i aluminium, så med det sagt - hur gör jag detta snyggast?

bild nedan på trapp och det planerade golvet:


En rak furutrappa i ett hus från 70-talet, med furuväggar och handledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ek parkettgolv med tydlig träådring som planeras att användas för trapprenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Inte svar på frågan men har ni funderat på att måla trappen alternativt lägga matta i den?
 
H
janwide janwide skrev:
Färdiga kit för trapprenovering är bra men dyra. Har man tid och ork så går det att göra egna steg. Kolla min tråd för tips hur jag gjorde.
[länk]
Till till ditt inlägg. Inte lack utan använd hårdvaxolja istället, vatten avstötande och ev. märken är lättare att åtgärda.
 
Säkerställ att parketten inte är hal, livsfarligt i en trappa. Istället för Alu-list sätter du en trappnos i ek.

Du kan inte ta för givet att alla stegen är exakt likadana, gör gärna en mall från första steget men kolla hur den stämmer med respektive steg innan du massproducerar. Ytterst sällsynt att något är rakt, ens i ett helt nytt hus…
 
mexitegel mexitegel skrev:
Säkerställ att parketten inte är hal, livsfarligt i en trappa. Istället för Alu-list sätter du en trappnos i ek.

Du kan inte ta för givet att alla stegen är exakt likadana, gör gärna en mall från första steget men kolla hur den stämmer med respektive steg innan du massproducerar. Ytterst sällsynt att något är rakt, ens i ett helt nytt hus…
100% sant!! Förmodligen inte en helt spikrak trapp, men ändå kanske lite enklare än vad en väld trapp är (Peppar peppar)
 
B Baskavoda skrev:
Inte svar på frågan men har ni funderat på att måla trappen alternativt lägga matta i den?
Ja vi har funderat på det. Men vi målade trapp i tidigare huset och ångrade det sedan dag 1. Vill gärna ha samma golv i trapp som i resten av huset..
 
Larsa Larsa skrev:
Såg att Kährs säljer en trappnos till sina golv, såg smidigt ut.

[länk]

man kan ju annars göra egna. Gjorde själv i furu då det ändå skulle målas.

[länk]
Om trappan skulle målats hade jag gjort precis som du! Men nu vill jag ha den i samma som golvet och tyvärr är inte golvet Kährs. Men finns det inget annat alternativ så får vi kanske kika på Kährs..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.