Olyckan var framme igår. Ett grannbarn ramlade över diskmaskinsluckan som trycktes ner mot golvet. Först var luckan svår att stänga men efter att den suttit tilltryckt ett tag så verkar den sitta på plats igen i låst läge. Vad säger ni? Vågar man testa den med ex en sköljning eller kort program eller finns risk för läckage?

Maskinen är integrerad så om det skulle rinna vatten under kan det vara svårt att komma åt så vill inte riskera ngt i onödan.
 
A
L Louise1986 skrev:
Olyckan var framme igår. Ett grannbarn ramlade över diskmaskinsluckan som trycktes ner mot golvet. Först var luckan svår att stänga men efter att den suttit tilltryckt ett tag så verkar den sitta på plats igen i låst läge. Vad säger ni? Vågar man testa den med ex en sköljning eller kort program eller finns risk för läckage?

Maskinen är integrerad så om det skulle rinna vatten under kan det vara svårt att komma åt så vill inte riskera ngt i onödan.
tyvärr är enda sättet att få veta att prova..
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tyvärr är enda sättet att få veta att prova..
Fattar :)

Men vad är din gissning och vad hade du gjort i vår sits?
 
A
L Louise1986 skrev:
Fattar :)

Men vad är din gissning och vad hade du gjort i vår sits?
Ja inte samma sak alls..
Men jag fick en dörr i rumpan och slog av dörren på tvättmaskinen.. Så efter att ha lyckats ta mig upp.. Så tog jag isär luckan.. Och kunde då svetsa ihop plasten med en lödkolv och lite extra plast..
Den fungerar än så länge..

Så jag dragit igång maskinen..
med handdukar och mopp framme..
Så fort jag sett vatten hade jag öppnat luckan för att stanna maskinen.. Sedan bytt program för att tömma och efter det ryckt ur sladden.
 
Tack!

dum fråga men varför dra ur sladden? Jag hittar ingen sladd så den är nog dold och inbyggd där bakom.



QUOTE="Maskintok, post: 4568548, member: 433451"]Ja inte samma sak alls..
Men jag fick en dörr i rumpan och slog av dörren på tvättmaskinen.. Så efter att ha lyckats ta mig upp.. Så tog jag isär luckan.. Och kunde då svetsa ihop plasten med en lödkolv och lite extra plast..
Den fungerar än så länge..

Så jag dragit igång maskinen..
med handdukar och mopp framme..
Så fort jag sett vatten hade jag öppnat luckan för att stanna maskinen.. Sedan bytt program för att tömma och efter det ryckt ur sladden.[/QUOTE]
 
A
L Louise1986 skrev:
Tack!

dum fråga men varför dra ur sladden? Jag hittar ingen sladd så den är nog dold och inbyggd där bakom.



QUOTE="Maskintok, post: 4568548, member: 433451"]Ja inte samma sak alls..
Men jag fick en dörr i rumpan och slog av dörren på tvättmaskinen.. Så efter att ha lyckats ta mig upp.. Så tog jag isär luckan.. Och kunde då svetsa ihop plasten med en lödkolv och lite extra plast..
Den fungerar än så länge..

Så jag dragit igång maskinen..
med handdukar och mopp framme..
Så fort jag sett vatten hade jag öppnat luckan för att stanna maskinen.. Sedan bytt program för att tömma och efter det ryckt ur sladden.
[/QUOTE]

Är den dold så är det nog en fast installation..
Då skulle jag iallafall dra ur säkringen..
 
A
L Louise1986 skrev:
Olyckan var framme igår. Ett grannbarn ramlade över diskmaskinsluckan som trycktes ner mot golvet. Först var luckan svår att stänga men efter att den suttit tilltryckt ett tag så verkar den sitta på plats igen i låst läge. Vad säger ni? Vågar man testa den med ex en sköljning eller kort program eller finns risk för läckage?

Maskinen är integrerad så om det skulle rinna vatten under kan det vara svårt att komma åt så vill inte riskera ngt i onödan.
det beror på vad det är för fabrikat
men oftast förstörs innerluckan i gångjärnsinfästningen
så att man behöver byta innerlucka och gångjärn
sen finns det maskiner som bara hoppar över och där kan man ha tur att få dessa att hoppa tillbaks men risken är då väldigt stor att hacket blev så slitet att det kommer ske igen när du öppnar luckan normalt eller drar ut den undre korgen full med disk, då blir det inte så kul med en massa kross på golvet
 
precis.

Den går att öppna och stänga nu men den åker ner nästan mot golvet i utfällt läge. Vill inte ha läckage och eftersom vi har knapparna på högkant så kan man inte stoppa eller välja pumpa ur medan den körs.

Bedömer du att det finns risk för läckage om man testar den?

L


electroluxaren skrev:
det beror på vad det är för fabrikat
men oftast förstörs innerluckan i gångjärnsinfästningen
så att man behöver byta innerlucka och gångjärn
sen finns det maskiner som bara hoppar över och där kan man ha tur att få dessa att hoppa tillbaks men risken är då väldigt stor att hacket blev så slitet att det kommer ske igen när du öppnar luckan normalt eller drar ut den undre korgen full med disk, då blir det inte så kul med en massa kross på golvet
 
Golvsockeln under maskinen är oftast bara klickad fast på benen till köksskåpen, och bara att dra bort, då ser man in under maskinen och kan starta den med handdukar på golvet, sen ligga där o kolla om det läcker.
Jag skulle oavsett åtgärda maskinen, låta nån som kan kolla på den.
 
Kanske en dum tanke, men skulle man inte kunna fråga försäkringsbolaget? Om maskinen gått sönder borde det ju ändå vara något som täcks av hemförsäkringen. Försäkringsbolaget kanske heller byter ut maskinen direkt istället för att riskera en vattenskada?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
A
L Louise1986 skrev:
precis.

Den går att öppna och stänga nu men den åker ner nästan mot golvet i utfällt läge. Vill inte ha läckage och eftersom vi har knapparna på högkant så kan man inte stoppa eller välja pumpa ur medan den körs.

Bedömer du att det finns risk för läckage om man testar den?

L
om luckan någonstans inte tätar mot listen så kommer det att läcka
 
A
Isakare Isakare skrev:
Golvsockeln under maskinen är oftast bara klickad fast på benen till köksskåpen, och bara att dra bort, då ser man in under maskinen och kan starta den med handdukar på golvet, sen ligga där o kolla om det läcker.
Jag skulle oavsett åtgärda maskinen, låta nån som kan kolla på den.
bra tanke men luckan sitter ju oftast utanför golvlisten och om det läcker kommer det i något av hörnen på luckans nederkant
 
electroluxaren skrev:
bra tanke men luckan sitter ju oftast utanför golvlisten och om det läcker kommer det i något av hörnen på luckans nederkant
Tänkte mer om nått spruckit i botten på maskinen, de är ju gjort av folie nu för tiden, en tappad kniv gör ju hål i den.
 
A
Isakare Isakare skrev:
Tänkte mer om nått spruckit i botten på maskinen, de är ju gjort av folie nu för tiden, en tappad kniv gör ju hål i den.
jo folie är rätta ordet
gångjärnen sitter i ramen runt framdelen och det är den starkaste biten vanligtvis
 
Ta ut service, prata med ditt hemförsäkringsbolag och låt bli att diska tills du fått service på maskinen. Inte ovanligt att diskmaskiner döms ut efter att någon ramlat på luckan, prata med verkstaden och hör om de tror att felet kan repareras. Är de tveksamma hade jag ringt försäkringsbolaget direkt och förklarat läget, det händer absolut att de är så smidiga att de ersätter dig för ny motsvarande maskin (glöm inte att räkna med installationskostnaden).
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.