Hej,

Jag håller på att riva lite i källaren och vill gärna riva några väggar.
Är lite osäker på ifall dessa väggar har någon bärande funktion.

Det är väggarna markerade med rött jag vill riva.

Vad tror ni ?
 
  • Ritning av källarplan med väggar markerade i rött för eventuell rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att säga, men troligtvis inte bärande. Möjligen vänstra väggen i tvättstugan.
Hur ser planlösningen ut på våningen ovan?
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Takstolarna utseende viktigt också om de bär sig själva eller behöver stöd. Tvättstugans väggar är tjockare så det kan indikera bärande
 
Här kommer bilder på mellanplan samt övervåning.
 
  • Ritning av övervåningen med markerade rum som kök, hall och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övervåningen med två sovrum, hall och markeringar för garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se så är det inga väggar som är byggda över den tjockare väggen vid tvättstugan.
Jag ser inte vad det är dom kan bära.
Hur är det med marktryck, kan dom spela roll där?
 
BirgitS
R Rorr skrev:
Hur är det med marktryck, kan dom spela roll där?
Ja, delar av de två väggarna i tvättstugan som du vill ta bort kan vara nödvändiga för att jorden inte ska kunna trycka in ytterväggen.
 
Inga av de rödmarkerade väggarna är bärande. Jag är ganska säker på att källarväggarna är av armerad betong. Sannolikt även bjälklaget över källaren. Det hänger lite på byggåret.
 
Jag har nu tagit ner de blå markerade väggarna utan problem. Kände dock att jag behöve lite mera tid att tänka på väggen mellan torkrummet och tvättstugan.

De väggar jag har tagit bort var 70mm väggen jag inte gav mig på är 120mm.
Är det någon som vet om denna vägg har någon funktion?


justusandersson: Huset är byggt på 50-talet.
 
  • Ritning av hus med nedrivna väggar markerade i blått och en tjock vägg markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggens tjocklek är ofta en dålig indikation på om den är bärande eller inte. Om bjälklaget över källaren är av armerad betong, vilket det bör vara i ett 50-talshus, kan väggen mellan tvättstuga och torkrum rimligen inte vara bärande. Skillnaden i tjocklek beror nog på att den är byggd i ett annat material pga rummens funktion.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J justusandersson skrev:
Väggens tjocklek är ofta en dålig indikation på om den är bärande eller inte. Om bjälklaget över källaren är av armerad betong, vilket det bör vara i ett 50-talshus, kan väggen mellan tvättstuga och torkrum rimligen inte vara bärande. Skillnaden i tjocklek beror nog på att den är byggd i ett annat material pga rummens funktion.
Men är väggarna nödvändiga för ytterväggens förmåga att hantera jordtrycket?
 
  • Gilla
Rorr
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men är väggarna nödvändiga för ytterväggens förmåga att hantera jordtrycket?
Det tror jag inte. Dels är de för korta, dels räcker det nog med de tvärväggar som finns mot pannrum respektive tvättstuga. Dessutom är ju omgivande marknivå antagligen bara 1,5 m hög.
 
BirgitS
J justusandersson skrev:
Det tror jag inte. Dels är de för korta, dels räcker det nog med de tvärväggar som finns mot pannrum respektive tvättstuga. Dessutom är ju omgivande marknivå antagligen bara 1,5 m hög.
Men är det inte just tvärväggarna runt tvättstugan som TS vill ta bort resp. har tagit bort?
 
Ja precis det är den vägg med bara ett rött sträck brevid jag vill ha bort.
 
Jag trodde det var den med ett blått och ett rött streck du menade. Den med bara ett rött streck är det olämpligt att ta bort. Den behövs för stabiliteten och kan vara bärande för ett betongbjälklag.
 
  • Gilla
Rorr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.