Ska inom kort spåra och hugga ut för elrör i en sidobyggnad för att sedan låta elektriker dra el. I samråd med dem så tänkte vi fördra ett elrör mellan tilltänkt plats för framtida LLVPs inne- och utedel. (sätter även upp utvändig arbetsbrytare, så inget eljobb kvar för elektriker i samband med VP installation)

Min fundering är nu om det finns någon annan typ av slang jag hade kunnat fördra infällt i teglet för att dra köldmediaslangarna i för den framtida luftvärmepumpen?

Hade varit snygga att få allt dolt nu när väggarna ändå ska putsas om helt, stället för utanpåliggande kabelkanaler som man brukar se överallt.
 
Man byter även rören när en LLVP så småningom ska bytas ut så det låter besvärligt att ha dem inmurade.
 
Varför ska man byta rör ? Är rören felfria, så får de sitta kvar!
 
Rörbyte är det som gäller vid byte till ny LLVP enligt vad jag läst på www.varmepumpsforum.com. Kanske beror på om det innebär byte av kylmedia? Man måste också ha tur om längden på de gamla rören stämmer så exakt med den nya pumpen. Blir en del pyssel och risker att löda på förlängningar på de gamla rören.
 
Känns meningslöst att förbereda elrör mellan inne-/utedel då, om man ändå behöver en utanpåliggande kabelkanal kan ju elen lika gärna ligga där också då
 
Normalt ansluts elen till utedelen först. Sedan går en intern kabel till innerdelen i kabelkanalen. Beror på hur anslutningen till utedelen och säkerhetsbrytaren görs om den också läggs i kabelkanalen inifrån huset eller dras på fasaden från el-centralen.
 
ja lägger man utanpåliggande kanal, så drar man elen i samma kanal. Vi har bytt massor av llvp, där vi återanvänt rören. När jag monterar en llvp, så ser jag till att ha rören lite längre vid maskin, så man har möjlighet att kona om dom om det skulle behövas. Skulle aldrig själv komma på att gjuta in rör, eller bygga in dom i väggar.
Man behöver inte byta rör, bara för att det byts köldmedia i systemet! Hur tror du det hade gått på alla butiker, som behöver byta vid konverteringar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.