Plejd är bra, men än så länge lite begränsat om man jämför med Telldus/Nexa som jag hade innan, mycket att plocka bort för att byta till plejd, provade även Ikeas, men blev inte imponerad,
Kommer där ut några pluggar till plejd så blir det bättre, och helst lite fler inställningar i appen kanske, även om jag klarar mig rätt bra som det är.
 
Några av fördelarna med plejd.
Du kan installera dem, sätta dit brytare och färdigställa installationen innan du spänningssätter.
Extremt enkel för installatörer och användare. (Även de som är äldre och inte så vana vid teknik)
En av anledningarna att den slog igenom var nog astro funktionen i en puck, fanns inget bra alternativ innan.
Du behöver inte en central enhet som kostar tusenlappar.

För mig personligen så var det astro funktionen som väckte mitt intresse, sen efter att jag installerat en för första gången så var jag såld.

Ursäkta trådnekrofilin.
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Sittställning
J Joonathaan skrev:
Hej, vad är grejen med plejd egentligen ? Någon som har bra koll på systemet, ja jag fattar att de är smidigt att tända och släcka via en app i telefonen, men allvarligt? De kan inte vara värt pengarna de kostar. Finns sedan tidigare open source prylar med tillhörande app där man kan tända och släcka? De kostar typ en tredjedel av plejd. För mig känns det som att Plejd säljer på sitt märke? Elektriker verkar också vara helt galna i dessa och installerar dessa hos folk för x antal tusen kronor..?

Köpte plejd när vår elektriker sålde på oss det vid renovering. Tror jag gav ca 400kr/puck.

Tidigare kört Ikeas system men efter uppdateringar så brukar det klabba en hel del, tappar lampor eller kontakten till gateway bland annat. En annan sak är vid strömavbrott så börja lampor lysa - riktigt otrevligt mitt i natten.


Jag använder plejd och är super nöjd! Har inte varit med om en enda bugg, allt bara funkar!

Dyrt ja men det är heller inget skit med att ställa in och ställa om, jag har gjort mina inställningar en gång och sen dess funkar det bara.

5/5 kommer köpa igen :)
 
  • Gilla
JockeHX och 3 till
  • Laddar…
"Ursäkta trådnekrofilin"

Aldrig hört den förr :crysmile:
 
  • Haha
Tinker
  • Laddar…
Förstår inte riktigt hypen med Plejd, förutom att det är en svensk produkt och att det har sålts in stenhårt till alla svenska elektriker.

Enkelt att komma igång (y)
Flexbilitet eller valmöjligheter :thumbdown:

Skulle för alla som inte har tummen helt i handen rekommendera att testa Fibaro istället. Du får ett extremt mycket större utbud av prylar om du går på Fibaro/Z-Wave. Förslagsvis köper du en Homecenter Lite till att börja med och leker lite med den. Klarar uppåt 40 enheter vilket bör vara mer än nog för de flesta lägenheter.

"Vrid-dimmers" är överskattade i ett smart-hem, vilket verkar vara det som många väljer Plejd för.

Det finns visserligen vrid-dimmers för Z-Wave (ex Sunrichers är riktigt bra) men jag skulle varmt rekommendera Fibaros dimmer som man ansluter till vanliga återjädrande brytare. Varför? Med smart-hem programmerar du scener och automatiserar. Du vill inte att folk går och vrider på reglage.. då är klick-dimmer mycket mer praktiskt. Ett klick låter lampan släcka eller tända på senaste dimningsnivå. Dubbelklick för att maxa ljuset (eller vad du nu vill programmera till)..

Med Fibaro / Z-Wave har du möjlighet att lägga till andra roliga saker som rörelse-sensorer, dörr-sensorer, och listan är oändlig.. smart-lås, kameror, röksensorer, vattensensorer, termostater, you name it. Du kan dessutom programmera scener och logik antingen med script eller enkel block-programmering.
(Dessutom kan du få systemet att fungera ihop med Homekit och Siri om du installerar en Homebridge.)
 
Plejd ser ut att ha gjort ett bra jobb att samarbeta med elektriker här i Sverige och även gjort det enkelt för gemene man att börja med hemautomation.

Tyvärr faller de, precis om så många andra, för oss entusiaster, när de envisas med att inte köra med öppna API:er och dylikt så att man kan koppla ihop prylarna med vad man vill.
Jag som t.ex. kör Home Assistant så är Shelly ett sjukt mycket bättre alternativ, i och med open source och öppna API:er (Plejd går att få in i Home Assistant, men tyvärr bara via "fulhack").
 
  • Gilla
Toolfix och 1 till
  • Laddar…
Är det ingen som använder SCHNEIDER WISER?? Nämns ingenstans
 
Problemet med Plejd är att det bygger på en egen "standard" och allt vad det innebär med begränsningar och höga priser. Dock är det enkelt att komma igång vilket attraherar många.
 
Anledningar till att jag väljer Plejd är att installationen är rysligt snabb. Att det inte behövs en massa kringutrustning. Det är en svensk produkt (vill ogärna skicka mer pengar än nödvändigt till Kina). Det är aldrig något bekymmer. Jag lägger inte speciellt mycket tid på driftsättning. Min 3 åring här hemma fattar appen. Appen är snygg å lättförståelig så min avlidne mormor skulle kunna skapa en scen eller en tidsfunktion. Helt enkelt en väldigt bra produkt.
 
  • Gilla
jumjum och 2 till
  • Laddar…
När jag började med hemautomation trodde jag att grejen var att kunna styra allt med telefonen. Det var kul första veckan. Nu använder jag sensorer för att styrning, alt röststyrning. Där fallerar plejd. Det går inte på att ett enkelt sätt integrera med andra system och standarder. När man vill ta nästa steg så sitter man fast med plejd.
Nu har jag inte själv plejd, men jag tror många kommer inse samma sak som jag själv insåg efter första veckan...


Om du vill ha hjälp av en elektriker att installera hårdvaran så välj så instället t ex Wiser från Schneider, eller Fibaro om din elektriker är bekant med dessa. Ja, du behöver en hub/controller, men en sådan behöver inte kosta mer än 500-1000kr, om du vill samma funktionalitet som plejd.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.