Läser om hur man ska elda med ved - uppifrån - och undrar vem som gör på detta rätta sätt? Jag eldar i en rörspis och en täljstenskamin tillsammans ca 4-5 brasor per dag. Har väl torkad lövträved som brinner utmärkt.
Har försökt elda uppifrån men finner det vara en mycket långsam process och att det inte verkar vara någon större skillnad i hur det brinner efter någon minut. Jag slänger in några vedträn och en tändkudde och justerar med tilluften. Röken är vit ur skorstenarna och jag får mycket lite aska att ta hand om. Kan det verkligen göra så mycket skillnad att göra "rätt"?
 
  • Gilla
PerZZ
  • Laddar…
Det är främst i gamla kokspannor där man lägger in mer än några vedträn som det gör skillnad. I en kamin funkar in det inte lika bra.
Har man en sådan panna bör man byta ut den.
 
  • Gilla
mats1232
  • Laddar…
Tomture61
Har en Contura 26T , funkar alldeles utmärkt att tända uppifrån i den (y)
Denna vinter har jag även fixat ett bättre drag med hjälp av en vindflöjel :ok:
Upptändningen går ännu snabbare nu .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Contura 26T , funkar alldeles utmärkt att tända uppifrån i den (y)
Denna vinter har jag även fixat ett bättre drag med hjälp av en vindflöjel :ok:
Upptändningen går ännu snabbare nu .
Jo det går naturligtvis bra att tända uppifrån även hos mig men det innebär en massa extrajobb. För att kunna stapla enligt rätt metod måste jag gå ner i längd på vedträna med kanske tio cm eller 30%. Det innebär att jag måste använda 30 % mer energi för att såga upp och klyva veden. Måste också elda fler ggr per dag eftersom jag inte får in så mycket ved per brasa - mer "startgaser" så att säga. Skulle ju också kunna ha två olika fraktioner på längd en för längs med och en för tvärs i kaminen men det ger en del extra logistik.Det jag funderar över är om mitt orätta sätt verkligen betyder så mycket vad gäller miljöpåverkan i slutändan?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
E Eklunda skrev:
Jo det går naturligtvis bra att tända uppifrån även hos mig men det innebär en massa extrajobb. För att kunna stapla enligt rätt metod måste jag gå ner i längd på vedträna med kanske tio cm eller 30%. Det innebär att jag måste använda 30 % mer energi för att såga upp och klyva veden. Måste också elda fler ggr per dag eftersom jag inte får in så mycket ved per brasa - mer "startgaser" så att säga. Skulle ju också kunna ha två olika fraktioner på längd en för längs med och en för tvärs i kaminen men det ger en del extra logistik.Det jag funderar över är om mitt orätta sätt verkligen betyder så mycket vad gäller miljöpåverkan i slutändan?
Nä se hellre till att ha bra med tändved och bra fart på brasan från början.
Kolla på röken.. syns ingen rök så är det optimal. förbränning och då kan man lämna allt sådant här därhän..
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
E Eklunda skrev:
Jo det går naturligtvis bra att tända uppifrån även hos mig men det innebär en massa extrajobb. För att kunna stapla enligt rätt metod måste jag gå ner i längd på vedträna med kanske tio cm eller 30%. Det innebär att jag måste använda 30 % mer energi för att såga upp och klyva veden. Måste också elda fler ggr per dag eftersom jag inte får in så mycket ved per brasa - mer "startgaser" så att säga. Skulle ju också kunna ha två olika fraktioner på längd en för längs med och en för tvärs i kaminen men det ger en del extra logistik.Det jag funderar över är om mitt orätta sätt verkligen betyder så mycket vad gäller miljöpåverkan i slutändan?
Andemeningen med att tända brasan från toppen är att man inte behöver få fyr på en mycket större mängd bränsle (ved)
Blir då att man startar brasan med små vedträn (tändved) = mindre oförbrända gaser som far ut genom skorstenen (y)
 
  • Gilla
Lars Englund och 2 till
  • Laddar…
Jag läste just om detta i Lars Myttings bok om Ved. Resonemanget, som redan vidrörts här, är att när veden hettas upp frigörs tändgaser, dessa gaser är vad som bildar lågor när de förbränns och de sticker iväg om inget ovanför veden finns som kan antända dem. Enligt Mytting är det ungefär hälften av vedens energi som ligger i tändgaserna. Det ska kanske dock poängteras att det är inte alla tändgaser som går förlorade. När veden brinner förbränns gaserna, det man förlorar är det man inte ser.

Jag har alltid tänt uppifrån enligt både kaminernas och sotarens instruktion och aldrig haft några problem. När jag nu läste Myttings bok, har jag även börjat fylla på veden lite annorlunda. Det kräver förvisso att man har "golvyta" i eldstaden, men när det är genomvarmt och brinner bra, föser jag det brinnande/glödande åt sidan och lägger den nya veden bredvid. Det har faktiskt visat sig funka riktigt bra och så länge jag inte har några problem med det förfarandet kommer jag fortsätta så. Om elden håller på att dö, eller om det är problem med fuktig ved eller liknande, så lägger jag det på glödbädden för en snabbare och mer garanterad eldning.

Varje gång jag har min kompis på besök som lite fascinerat skeptiskt konstaterar att han aldrig sett någon annan tända uppifrån, så brukar jag bara säga att såhär står det i instruktionen.

En annan kontroversiell sak jag läste om i boken är att det i moderna kaminer inte finns något som heter "för torr ved". Det lär bli ett spörsmål med sotaren när han är på besök nästa gång för att se vad han tänker i ämnet.
 
  • Gilla
KB-U
  • Laddar…
Tända ovanifrån passar utmärkt i kakelugnar och större eldstäder.
Har man en modern kamin med bra flödeskontroll och verkningsgrad spelar det mindre roll.
 
Tack för att du tog upp detta ämne som har förbryllat mig. Jag har alltid tänt brasor nedifrån med hjälp av tidningspapper. Luftströmmen gör att lågorna drar sig uppåt och får så småningom fäste i veden. Jag har försökt förstå hur uppifråntändning ska gå till när man har den typ av hög och smal järnkamin (för koks/ved) som jag har. I en sådan står ju vedträna lodrätt och tändluckan är nertill. Ska man tända uppifrån måste man ju ha den övre luckan öppen och då kommer röken ut i rummet. Och när brasan väl brinner så fortsätter man mata på ved ovanifrån och de nytillkomna vedträna tänds på av glöden i botten, varpå lågorna arbetar sig nerifrån och upp. Är det någon som har lyckats med konststycket att få elden att brinna nedåt i en sådan smal hög järnkamin? Eller blir slutsatsen att dessa anvisningar gäller andra typer av eldstäder.
 
Du har helt enkelt en kamin som är olämplig att elda ved i.
 
Tomture61
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack för att du tog upp detta ämne som har förbryllat mig. Jag har alltid tänt brasor nedifrån med hjälp av tidningspapper. Luftströmmen gör att lågorna drar sig uppåt och får så småningom fäste i veden. Jag har försökt förstå hur uppifråntändning ska gå till när man har den typ av hög och smal järnkamin (för koks/ved) som jag har. I en sådan står ju vedträna lodrätt och tändluckan är nertill. Ska man tända uppifrån måste man ju ha den övre luckan öppen och då kommer röken ut i rummet. Och när brasan väl brinner så fortsätter man mata på ved ovanifrån och de nytillkomna vedträna tänds på av glöden i botten, varpå lågorna arbetar sig nerifrån och upp. Är det någon som har lyckats med konststycket att få elden att brinna nedåt i en sådan smal hög järnkamin? Eller blir slutsatsen att dessa anvisningar gäller andra typer av eldstäder.
Du har helt enkelt en eldstad som funkar på ett annat sätt .
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har helt enkelt en kamin som är olämplig att elda ved i.
På vad sätt menar du då? Denna typ av kamin är avsedd kunna eldas med såväl ved som koks. Den har iläggsluckan på kaminens framsida. De som är avsedda för enbart koks har iläggsluckan på toppen, så att man i princip öppnar kaminens ovansida för att lägga in. En sådan har jag också haft men gjort mig av med eftersom jag inte lyckades elda i den utan att det rykte in.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
På vad sätt menar du då? Denna typ av kamin är avsedd kunna eldas med såväl ved som koks. Den har iläggsluckan på kaminens framsida. De som är avsedda för enbart koks har iläggsluckan på toppen, så att man i princip öppnar kaminens ovansida för att lägga in. En sådan har jag också haft men gjort mig av med eftersom jag inte lyckades elda i den utan att det rykte in.
Jag menar det jag skrev. Det är inte lämpligt att ha förbränningen upp längs med veden. Det ger väldigt mycket otrevliga rökgaser. Det är bättre som de klassiska militärtältskaminerna, eller badtunnekaminerna funkar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag menar det jag skrev. Det är inte lämpligt att ha förbränningen upp längs med veden. Det ger väldigt mycket otrevliga rökgaser. Det är bättre som de klassiska militärtältskaminerna, eller badtunnekaminerna funkar.
Sotaren har i alla fall inte haft några invändningar.
 
Nej, visst. Du får elda i den. All gammal skit är okej, men de är olämpliga och får därför inte installeras i dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.