Hjälp mig räkna lite på det här snälla. Borde man inte kunna köpa vilken llvp som helst, montera och koppla till en mindre anläggning med solceller? Tanken är att kyla huset under varma/soliga dagar och i största möjliga mån via solcellerna. Vi pratar ren och skär komfort alltså. Finns det färdiga kit eller vad behöver jag tänka på här?

Mvh B
 
Ni har alltså ingen indraget el i huset(jag antar det är ett enfamiljshus eller möjligen en avsides sommarstuga). Ni har ingen ström som kan driva en luft-luft-värmepump, alltså.

Skulle ni däremot ha indragen el, då är det väl bara att låta installera en luft-luft-värmepump som har kylfunktion. Då behövs ingen strömgenerator(t.ex. en solcellsanläggning eller dieselaggregat)
 
Redigerat:
Precis så. Tanken är väl att låta solen göra jobbet bara. Sol skiner = llvp kyler. Det är good enough oaktat priset då kanske
 
Teoretisk för 3kw
10solpaneler på 300W
Växelriktare för 1fas, 230V, 3KW
AC max 3kw
 
Det var ngt sådant jag misstänkte, kanon. Då blir det ju lite lättare att räkna. Tack.
 
Har ni fast el i stugan/huset eller inte?
 
Nä, ingen fast el. Vintertid värms det via kamin om man ens är där dvs.
 
Ok, om ni använder det på höst/vinter hade det funkat bättre med ett elverk drivet på diesel tex
 
Jo, det springer iväg prismässigt, men man hade ju gärna sluppit ett kraftverk som väsnas. Inte helt lätt det här.
 
Det har jag monterat, fast mer traditionell modell, tyvärr kom den upp lite för sent förra sommaren så jag har ingen direkt känsla för resultatet temperaturmässigt. Den här frågan är mer teoretisk, men hur jag än söker tycker jag att det blir för dyrt, så jag lägger ner det, om det inte blir 45grader inomhus i sommar igen då förstås.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, om ni använder det på höst/vinter hade det funkat bättre med ett elverk drivet på diesel tex
Nu var det kyla på sommaren som efterfrågades.;)
Och en tyst stuga på landet har man inte ett elverk som går alltid.
 
EddieHansson
H håbbe1961 skrev:
Teoretisk för 3kw
10solpaneler på 300W
Växelriktare för 1fas, 230V, 3KW
AC max 3kw
En LLVP drar inte så mycket. Max runt 800-1000W.

Men det är nog bra att koppla solcellerna via en UPS så att matningen är stabil och kan leverera om LLVPn har ojämn förbrukning eller korta spikar.
 
Det behövs väl en ganska rejäl batteribuffert tänker jag. Med tanke på LLVP startström och att den inte mår bra av att starta/stanna hela tiden om det växlar mellan moln/sol och solpanelerna inte räcker till alltid.

Edit : EddieH hade nog samma tanka som jag och han före :)
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
En LLVP drar inte så mycket. Max runt 800-1000W.

Men det är nog bra att koppla solcellerna via en UPS så att matningen är stabil och kan leverera om LLVPn har ojämn förbrukning eller korta spikar.
L Leif i Skåne skrev:
Nu var det kyla på sommaren som efterfrågades.;)
Och en tyst stuga på landet har man inte ett elverk som går alltid.
Nä, det förtar lite av friden över stället med ett kraftverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.