Hej. Har till vårt hus en tillhörande äldre stuga/friggebod, som jag skulle vilja ge lite kärlek. Dels funderar jag över det kraftigt sviktande golvet (som ett U kanske syns på bilden). Ta bort och regla på nytt eller kan man komma under och stötta upp det (för smalt att krypa in under huset). Kanske kan man stötta upp i mitten på ena kortsidan (se bild) där det sviktar? Hur gör man med en ev. domkraft? Alla tips är välkomna.

En annan fråga är innertaket som känns lite ofräscht. Funderar på att öppna upp till nock men är då helt öppet och oisolerat.

Tänkt att använda huset som ateljé så funderat även på att öppna upp större fönster eller dörrar för ljusinsläpp.

Tack på förhand för alla glada inspel :)
 
  • Rödmålad stuga med svart tak och synbart sviktande golv på kortsidan, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingång till äldre stuga med synligt sviktande trägolv, stolar staplade och hyllor längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad sidovägg på en stuga med ett sviktande hörn, vit dörrkarm och ett insektshotell på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av sviktande golv i en äldre stuga med synlig bjälklag och begränsat utrymme under huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bjälklaget ser underdimensionerat.
Jag skulle tagit bort golvet och börjat åtgärda det.
Men skulle göra en riktig översyn hur mycket som behöver åtgärdas, är det mesta lite "sådärbyggt" och i dåligt skick kan det i många fall bli billigare och framför allt bättre att riva ned stora delar och börja på nytt. Speciellt om ni vill öppna mot nock då de gamla taken inte är gjorda för det.
 
Räcker det med att riva undertaket och behålla takstolskonstruktionen, det kan bli fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.