Jag har ett garage från Lövångers Bygg och jag har beställt det med specen att jag ska ha tegelpannor.
Enligt Lövånger så ska man sätta Tramp/kondensduk på takstolarna och sedan medföljande 34x70 reglar och teglet på detta. Jag har alltid lagt råspånt, papp, läkt och sedan tegel så jag vet inte hur detta fungerar.
Jag vet att man kan göra så här när man lägger plåttak men fungerar det även när man ska ha tegel?

Tack för hjälpen!!!
 
En av anledningarna till att man lägger råspont eller masonit (takboard) är för att styva upp konstruktionen som pannor inte gör på samma sätt som ett plåttak.

Det går att lägga en duk under pannor, men helst då enbart om ni ska ha innerbeklädnad (skivor etc) som styvar upp konstruktionen.
 
Hur gick det tillslut med underlaget på taket ? Blev det kondensduk/tampduk eller takboard ?
Jag har nämligen beställt ett lövångersgarage och står inför samma dilemma. Dom rekommenderar kondensduk medans jag är fundersam på om takboard inte vore att föredra. Jag har beställt ett 6x6m garage....
Frågan är bara hur mycket takboard jag behöver, det ska ju överlappa en del dessutom. (takytan är 2 x (3,5m x 7m) ungefär.

Tacksam för alla tips jag kan få..... takboard eller kondensduk ?
Kan tillägga att jag visserligen har tänkt isolera garaget, därav kommer jag även ha ett innertak/gipstak i garaget.....

/V
 
Jag körde med armerad kondensplast och plåt på mitt 6*8,4m. Har sedan råspont som innertak.
 
_Valle_ skrev:
Hur gick det tillslut med underlaget på taket ? Blev det kondensduk/tampduk eller takboard ?
Jag har nämligen beställt ett lövångersgarage och står inför samma dilemma. Dom rekommenderar kondensduk medans jag är fundersam på om takboard inte vore att föredra. Jag har beställt ett 6x6m garage....
Frågan är bara hur mycket takboard jag behöver, det ska ju överlappa en del dessutom. (takytan är 2 x (3,5m x 7m) ungefär.

Tacksam för alla tips jag kan få..... takboard eller kondensduk ?
Kan tillägga att jag visserligen har tänkt isolera garaget, därav kommer jag även ha ett innertak/gipstak i garaget.....

/V

Det blev takboard till slut, kändes bäst så och dessutom väldigt enkelt att sätta upp. Det är också skönt att lägga ngt som man åtmintone kan stödja sig mot (går ganska bra att krypa på tvären) när man sätter läkten och pannorna.
Ditt tak är borde väl vara 2x (3,48x6) för du behöver ju inte räkna med taksprånget då du endast täcker garagets längd och låter sedan läkten sticka ut. Du kommer behöva 7,5 skivor på varje sida, totalt 15 st.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.