P
C cassandranojdh skrev:
Dessvärre (eller vad man ska säga) är det så. Framtidsfullmakten fortsätter att gälla även efter fullmaktsgivarens död, om denne inte uttryckligen föreskrivit annat i fullmakten. Se vidare Bankföreningens faktablad:
[länk]

Se även [länk]
Det går dock knappast att se till att en framtidsfullmakt träder i kraft efter fullmaktsgivarens bortgång. Jag tolkar lagen som att villkoren för att en framtidsfullmakt ska kunna träda i kraft förutsätter att fullmaktsgivaren är vid liv.

Fullmakten kan träda i kraft när fullmaktsgivaren pga "sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande" inte längre kan ta hand som sådant som fullmakten är avsedd för. Jag tvivlar starkt på att "något liknande förhållande" inkluderar död, men eftersom jag inte är jurist så rekommenderar jag den som vill veta säkert att läsa förarbetena till lagen (Lag (2017:310) om framtidsfullmakter).
 
Fullmakterna jag hade för mina föräldrars konton i 2 olika banker tappade sin giltighet när meddelandet om deras bortgång nådde banken.
Man själv vet ju innan så man har lite tid på sig att föra över medel till annat konto för att kunna betala räkningar och annat för att städa upp bland tillhörigheterna och ev försäljning av hus med ev reparationer och andra kostnader.
Fullmakt att sälja hus en separat fullmakt.
Om man väntar med det så tar det tid för boutredning och fullmakter från alla arvingar för att kunna sälja.

Framtidsfullmakt är ju ifall man blir sjuk, skadad i olycka, dement etc och ej fömögen att ta hand om sina ekonomiska skyldigheter som räkningar etc. Men vid liv.
Sälja hus kan ev kräva särskild punkt i avtalet skulle jag kunna tänka mej.

Den som äger ett hus/lgh bör nog ha ett framtidsavtal att anhörig kan städa upp ifall den hamnar i långvarig koma och liknande som även en ung människa kan råka ut för.
 
P pmd skrev:
Det går dock knappast att se till att en framtidsfullmakt träder i kraft efter fullmaktsgivarens bortgång. Jag tolkar lagen som att villkoren för att en framtidsfullmakt ska kunna träda i kraft förutsätter att fullmaktsgivaren är vid liv.

Fullmakten kan träda i kraft när fullmaktsgivaren pga "sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande" inte längre kan ta hand som sådant som fullmakten är avsedd för. Jag tvivlar starkt på att "något liknande förhållande" inkluderar död, men eftersom jag inte är jurist så rekommenderar jag den som vill veta säkert att läsa förarbetena till lagen (Lag (2017:310) om framtidsfullmakter).
Jag har aldrig påstått det heller. Resonemanget förutsätter förstås att fullmakten ansetts ha trätt i kraft innan fullmaktsgivarens död. Det var därför jag använder ordet fortsätter. Som fullmaktsgivare kan det vara lämpligt att, vid fullmaktens utställande, tänka på om man vill att fullmaktshavaren ska ha kvar sina fullmaktsenliga rättigheter även efter ens bortgång, eller om vanliga arvsrättliga regler kring förvaltningen av kvarlåtenskapen ska gälla. Bankföreningen tillhandahåller mall för detta, som man kan använda om så önskas. I denna mall anges ex.vis uttryckligen "Fullmakten upphör att gälla vid fullmaktsgivarens död". Se vidare: https://www.swedishbankers.se/fakta...renden-foer-annans-raekning/framtidsfullmakt/
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Varför behöver en bank inte acceptera en framtidsfullmakt om fullmakten uppfyller lagens formkrav?

Det är fullmaktshavaren som avgör om framtidsfullmakten ska börja gälla så om fullmaktshavaren har ansökt hos tingsrätten om det och tingsrätten har beslutat att fullmakten har trätt i kraft så kan inte gärna banken motsätta sig det.

Men så länge fullmaktsgivaren är vid sina sinnens fulla bruk och är rättskapabel ska inte en framtidsfullmakt träda i kraft. I TS fall är förmodligen en fullmakt för föräldrarnas bankkonton den vettiga lösningen.
Lagens formkrav är rätt lågt ställda, och dessutom formkrav. Däremot kan banken ställa krav på att det materiella innehållet ska vara tydligt beskrivet för att banken ska kunna tillämpa det.
 
P
Om tingsrätten har beslutat att fullmakten ska gälla kan en bank knappast hävda motsatsen.
 
Min erfarenhet är att tingsrätten inte behöver godkänna en framtidsfullmakt. Möjligtvis i vissa situationer, om t.ex. en arvinge har invändningar mot att en annan arvinge får framtidsfullmakt. så kan ärendet dras till tingsrätten. I vårt fall laddade vi ner en blankett från Villagäarnas och fyllde i, lät föräldern fylla i och lät två personer bevittna underskriften. Med hjälp av fullmäkten kunde vi ställa vår förälder i kö till ett boende trots att hen inte ville, vi fick också insyn i hennes medicinska vård, dvs läkaren fick inte sätta in någon behandling utan att fråga oss. Fullmakten gällde överallt, utom just på bankerna, eftersom den inte var ifylld på respektive banks blankett. Nu var detta helt i början, när möjligheten till framtidsfullmakt just hade införts, så det kan ju hända att bankerna numera har infört rutiner för att hantera framtidsfullmakter.
 
P pmd skrev:
Om tingsrätten har beslutat att fullmakten ska gälla kan en bank knappast hävda motsatsen.
Det är inte fråga om fullmaktens formella giltighet, utan om det materiella innehållet går att tillämpa. Tingsrätten gör, i förekommande fall ingen annan prövning - givet att fullmakten uppfyller lagens formkrav - än om fullmakten ska anses ha trätt i kraft.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Min erfarenhet är att tingsrätten inte behöver godkänna en framtidsfullmakt. Möjligtvis i vissa situationer, om t.ex. en arvinge har invändningar mot att en annan arvinge får framtidsfullmakt. så kan ärendet dras till tingsrätten. I vårt fall laddade vi ner en blankett från Villagäarnas och fyllde i, lät föräldern fylla i och lät två personer bevittna underskriften. Med hjälp av fullmäkten kunde vi ställa vår förälder i kö till ett boende trots att hen inte ville, vi fick också insyn i hennes medicinska vård, dvs läkaren fick inte sätta in någon behandling utan att fråga oss. Fullmakten gällde överallt, utom just på bankerna, eftersom den inte var ifylld på respektive banks blankett. Nu var detta helt i början, när möjligheten till framtidsfullmakt just hade införts, så det kan ju hända att bankerna numera har infört rutiner för att hantera framtidsfullmakter.
Det är riktigt - det är inget obligatorium att en Tingsrätt behöver besluta om att en framtidsfullmakt ska anses ha trätt i kraft. Utan att känna till detaljerna i ditt fall skulle jag kunna tänka mig att banken ansåg - rätt eller fel - att er framtidsfullmakt, så som den var skriven inte gick att tillämpa i banken. Därför kan det vara bra att samråda med banken innan en framtidsfullmakt skrivs, så att det inte uppstår några tveksamheter sedan.
 
P
Tingsrätten blir inblandad om fullmaktshavaren ansöker om det. Annars inte, såvitt jag vet.
 
useless useless skrev:
Ett alternativ är att du laddar ner föräldrarnas bankid till din telefon. Du kan ha upp till 8 bankid i appen.
Huruvida banken tycker det är rätt eller fel vet jag inte, men laddar du ner det med föräldrarnas godkännande så tycker jag det räcker.
Nej så får man absolut inte göra. De TS ska göra är att först bli kund i Swedbank och sen dela ett konto med pengarna som ska användas till att betala.
 
H Hemmamekaren skrev:
Fullmakterna jag hade för mina föräldrars konton i 2 olika banker tappade sin giltighet när meddelandet om deras bortgång nådde banken.
Man själv vet ju innan så man har lite tid på sig att föra över medel till annat konto för att kunna betala räkningar och annat för att städa upp bland tillhörigheterna och ev försäljning av hus med ev reparationer och andra kostnader.
Fullmakt att sälja hus en separat fullmakt.
Om man väntar med det så tar det tid för boutredning och fullmakter från alla arvingar för att kunna sälja.

Framtidsfullmakt är ju ifall man blir sjuk, skadad i olycka, dement etc och ej fömögen att ta hand om sina ekonomiska skyldigheter som räkningar etc. Men vid liv.
Sälja hus kan ev kräva särskild punkt i avtalet skulle jag kunna tänka mej.

Den som äger ett hus/lgh bör nog ha ett framtidsavtal att anhörig kan städa upp ifall den hamnar i långvarig koma och liknande som även en ung människa kan råka ut för.
Så ska du inte jobba. Kan ses som bedrägeri. Du ska bara ringa till de som kommer ärva och muntligt bestämma vem som blir boutredare och sen lämnar du alla räkningar till boutredaren som sen kan gå med dem till banken och banken betalar dessa kostnadsfritt.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Inte läst allt då det blev så himla många inlägg men inte sett den gamla klassikern autogiro nämnas i tråden. Hjälp dina föräldrar att sätta upp det för alla vanliga fakturor så löses alla räkningar förutom de som bara kommer en gång.

Har själv haft det då jag pluggat utomlands i ett år utan en missad räkning så det rekommenderas.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L LimaPer skrev:
Hjälp dina föräldrar att sätta upp det för alla vanliga fakturor så löses alla räkningar förutom de som bara kommer en gång.
Håller helt med! Och välkommen till forumet!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Håller helt med! Och välkommen till forumet!
Han har ju bara varit medlem i 4 år :)
 
A Andy78 skrev:
Han har ju bara varit medlem i 4 år :)
Ja en nykomling alltså! ;) Men det var i alla fall första inlägget... :oops:
 
  • Gilla
LimaPer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.