Jag har köpt en fastighet utanför detaljplanerat område. Jag skulle vilja göra en tillbyggnad om 15 m2 för att skaffa ett badrum och groventré. Problemet är att huset ligger mycket nära tomtgränsen (3-4 m). Jag vet att man behöver grannens medgivande om tillbyggnad sker inom 4,5 m från gränsen. Man finns det någon allmän regel om hur nära gränsen man får bygga om man får medgivande? Jag har hört sägas att det förr måste vara minst två meter för att man ska kunna underhålla sit hus från egen tomt, men jag hittar inga sådana regler idag. Kan man bygga så nära som 0,5 m med medgivande?
 
Om det är en bygglovsfri byggnad (attefall, friggebod) så får du bygga hur nära gränsen som helst, om grannen godkänner det. Det är lämpligt att ha utrymme kvar mot gränsen för att kunna komma åt att underhålla väggen åt det hållet. Men det är inget krav att ha det så. Men det kan bli problem när det är dags att måla fasaden.

Om du vill bygga med bygglov, så kommer bygglovsmyndigheten att ha synpunkter om du vill bygga alltför nära gränsen.
 
Claes Sörmland
I och med att du är utanför detaljplanerat område så kan du göra dylika mindre utbyggnader av småhus utan bygglov. D v s du behöver inte använda dig av attefallsreglerna i PBL.

Kolla med din kommun.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att du är utanför detaljplanerat område så kan du göra dylika mindre utbyggnader av småhus utan bygglov. D v s du behöver inte använda dig av attefallsreglerna i PBL.

Kolla med din kommun.
Inte om det är nära gränsen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Inte om det är nära gränsen.
It's complicated... Den där delen av PBL är som ett snår. Och sammanhållen bebyggelse poppar ju också upp.

Så då står det mellan bygglov och attefall för TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.