Hej! Ville bara tala om att jag köpt en sats med Dewalt borr, heter "extreme 2". Helt suveräna till att borra i metall. Dom är annorlunda slipade jämfört med vanliga borr, dom gör sitt eget "förborrningshål" i ett o samma hål. Lätt går det o resultatet blir perfekt runda hål. :)
 
Tack för tipset. Vad kostar satsen?
/CC
 
Kostade på lokala järnhandlarn 695:- inkl moms. 29 borr i dim 1-13 mm, fanns lite andra satser med borr o bits blandat till billigare peng, kollade inte exakt vad det ingick..
 
Blandar mig i lite och rekommenderar faktiskt Biltema's titanborr.
Borr går ofta åt som smör i solsken och i de klena dimensionerna så bryter man dem ibland *ler skevt*
Det är en rätt skön känsla att bara låta borret matas med ett lätt tryck på handtaget och se det bara köra hål efter hål... att de sen är extremt billiga är inget minus.

Nackdelen med de häringa belagda borren är att de är värre att slipa än vanliga, om någon här lyckats få till perfekt skärpa på typ 10 mm så säg gärna till. Det känns som att de tappar all "performance" efter en omslipning.

/Kent


 
Snickarboden skrev:
Blandar mig i lite och rekommenderar faktiskt Biltema's titanborr.
Borr går ofta åt som smör i solsken och i de klena dimensionerna så bryter man dem ibland *ler skevt*
Det är en rätt skön känsla att bara låta borret matas med ett lätt tryck på handtaget och se det bara köra hål efter hål... att de sen är extremt billiga är inget minus.

Nackdelen med de häringa belagda borren är att de är värre att slipa än vanliga, om någon här lyckats få till perfekt skärpa på typ 10 mm så säg gärna till. Det känns som att de tappar all "performance" efter en omslipning.

/Kent
Känner igen det där med att klena borr bryts. Min rekommendation (förutom bra billiga borr:)) är att köpa extra korta borr, som håller betydligt bättre i de klenare dimensionerna. Förutsättningen är givetvis att man inte måste kunna borra längre hål.


 
sorry, gick ju inte att se nåt större där? Sök på extreme 2 ni som är intresserade, kan lova att det är mycket större skillnad på borren än på maskinerna de sitter i, själv kör jag med Metabo... ;)
 
Jag måste få rekommendera Wedevågs borrar av typ DOUBLE-X
Dom bästa i Sverige som vi provat än så länge.
Vi kör inte med annat på firman, grym avverkning och skärpa och dom håller läääänge ;D

http://www.wedevag.se/download/Katalog05.pdf
 
Har testat dessa oxå o dom är kanonbra.. ! Men när det kommer ett läge o man ska borra med en handborrmaskin i metall så är Dewalts de klart bästa jag provat. En nackdel är naturligtvis att man inte kan slipa dom själv, men tror inte det ska behöva kosta så mycket att få slipat dom på ett "proffs sliperi"
 
Hej!

Är det inte så att DW-borrarna känns igen av följande:

.  Borrspetsen har en några mm lång -  klenare diameter än borrets huvuddiameter.

.  Skaftet har planslipningar, passar i en trebacksschuck.

Jag har i hundra år funderat på, varför inte vanliga borr har just denna slipning. Dock fann jag en sats borrar och gängtappar hos Bima med just slipade skaft passande vanligt bitshål. Men dom var dyra!

per

 
Om man har problem med att klena borr bryts, är det bara att föra in borret längre in i chucken. Lämna 1 cm, då går den garanterat inte av.
/CC
 
Chris>Jag köper inte det eftersom man fäster borret i skären då. Fästytan blir för liten och sabbar all skärande egg på sidoskären.

/Kent
 
Jag har dragit av alldeles för måna borr för att oroa mig över att man slöar sidospåren.

Borret sitter ordentligt ändå. Även om man skulle slöa sidospåren, vad gör det? Hur ofta borrar man godstjocklek > 10mm? Skäret är viktigast på borret, medans resten mest används för att föra bort materialet.
/CC
 
Ja men man kan kasta det borret sen.
Eller rättare sagt, man har borr som fungerar i max 10 mm... det är ungefär som att ha sågblad som kan kapa max 25 mm.
Sidoskären används till mer än att föra bort materialet såsom att uppnå korrekt diameter med en godtagbar yta.
Rådet fungerar i trä och mindre djup i metall men ofta har man inte dessa problemen där.
Självklart kan man göra så här men det är lite som att spotta i motvind, man får tillbaka det rätt snabbt.

>edit> Skall förklara för ofta då jag borrar i metall så är det för att gänga, då går jag djupare än 10 mm och sidoskären är jäkligt viktiga här för att dels skära rent men även för att uppnå diameter. Varför har inte metallborr bara en borrkrona? Jo för att det är en skärande process som beror på _hela_ borret. Karlebo förklarar det säkert bättre men orkar inte slå i den nu,


/Kent

 
Jag tror vi pratar om två olika saker. Borrar man med pelarborr inför en gängning har man sällan problem med att borren går av. Problemet uppstår då man använder hand borrmaskin. Jag antar att du inte förväntar dig speciellt bra slutresultat när du borrar för hand ändå, eller?
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.