PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Det är uppenbart att byggherren utnyttjar Er el utan lov. Så vitt jag kan förstå så finns inget avtal mellan Er och byggherren heller om att han kan utnyttja el för annat bygge.
Se till att dokumentera (foto ljudinspelning) sedan är det bara att fakturera för tid x säkrings styrka. Vill han inte betala så är det tingsrätten som gäller. Men se till att skaffa bevis! Annars har tingsrätten bara ditt ord att gå på och de ska ju vara opartiska och enbart se till bevisläget.. / men jag tror byggarn betalar om du bara tydligt visar din ståndpunkt och står på dig det är ju trots allt betydligt billigare att låna er el och betala än att få byggel draget till grannen... Lycka till!
 
Min tolkning är att olovligen ta el från annan på det här viset är brottsligt. Brottet heter olovlig energiavledning och du kan hitta det i 8 kapitlet 10 § brottsbalken.

Straffskalan för olovlig energiavledning är böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet är grovt är straffskalan fängelse från sex månader till fyra år. För att olovlig energiavledning ska anses vara grovt ska det här beaktas:

Var gärningen av särskilt farlig art, Har gärningen avsett betydande värde, eller Har gärningen inneburit synnerligen kännbar skada

Kommentar: Utan att betala bereda sig tillgång till elektricitet oavsett dess form, strömförande kabel, vindkraftverk, vattenhjul eller andra former.
Källa: https://lagen.nu/1962:700#K8P10S1
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B Brainsplitter skrev:
Min tolkning är att olovligen ta el från annan på det här viset är brottsligt. Brottet heter olovlig energiavledning och du kan hitta det i 8 kapitlet 10 § brottsbalken.

Straffskalan för olovlig energiavledning är böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet är grovt är straffskalan fängelse från sex månader till fyra år. För att olovlig energiavledning ska anses vara grovt ska det här beaktas:

Var gärningen av särskilt farlig art, Har gärningen avsett betydande värde, eller Har gärningen inneburit synnerligen kännbar skada

Kommentar: Utan att betala bereda sig tillgång till elektricitet oavsett dess form, strömförande kabel, vindkraftverk, vattenhjul eller andra former.
Källa: [länk]
Tja.... Kanske mer tänkt när man snor ström från elleverantören... Inte om man drar en kabel från grannen. Jag tror inte åklagaren tar upp det hela.
 
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Ja, det är normal överträdelse byggnissar gör, så länge det går.
Då inget avtal är skrivet och är gjort med egenmäktigt förfarande i samband med hemfridsbrott hade jag både klippt sladden samt gjort en anmälan av de 2 punkter med krav om ekonomisk ersättning.. (20.000.- +...).
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja.... Kanske mer tänkt när man snor ström från elleverantören... Inte om man drar en kabel från grannen. Jag tror inte åklagaren tar upp det hela.
Snor ström oavsett vem det är från. Lagen är inte enbart för elleverantören skull.
Så om jag snor ström av dig så finns det inget brott man kan rubricera det som?
 
Hmm, om det hade varit hos mig hade byggaren fått ta hela fakturan, utan omsvep. Det är otroligt fräckt att koppla in sig hos någon annan, det är som bäddat för bekymmer. Det är givetvis helt omöjligt att "räkna ut" förbrukningen, om det inte finns en godkänd elmätare. Byggaren får helt enkelt stå för sin otroliga dumhet och klantighet och ta på sig fakturan själv.

Det fanns en gång i tiden då jag själv trodde gott om folk, försökte vara snäll, förstående och se gott i folk i tron att man blir behandlad likadant. Efter ett antal stora besvikelser gentemot byggfolk och hantverkare som man trodde sig kunna lita på är detta förtroende i princip bortblåst. Det må låta hårt, men är man inte tuff blir man uppäten. Jag vet inte vad som har hänt i byggbranschen senaste åren, men firmorna verkar tro att de kan behandla sina kunder hur som helst, de verkar tro att den byggboom som råder kommer att fortsätta i all evighet.

Om byggaren skulle trilskas kan du ju tips om "en nöjd kund berättar detta för en person, en missnöjd kund berättar det för 10 personer". Inte för att de verkar bry sig, men ändå...

Stå på dig...
/S
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Man kan inte luta sig mot nätkoncenssin. Då det finns undantag.
Byggarbetsplatser (11 §)
Interna nät på byggarbetsplatser och andra tillfälliga arbetsplatser kräver inte nätkoncession.

Det betyder att de elledningar som behöver dras fram för till exempel byggmaskiner inte kräver nätkoncession. Det gäller både för stora byggarbetsplatser med många inblandade entreprenörer och för den som själv bygger ett hus.

Däremot kan man luta sig mot lagen om olovlig energiavledning.
Olovlig energiavledning är i Sverige ett brott enligt 8 kap. 10 § brottsbalken. Den som olovligen avleder elektrisk kraft, värmeenergi ur ett rörledningssystem för uppvärmning eller värmeenergi till ett rörledningssystem för kylning döms för olovlig energiavledning. Påföljden är böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.

Jag personligen hade dragit ur elen till grannens hus sagt till byggarna att ni får fixa elen på annat sätt. Speciellt om de på eget initiativ bara tagit för sig....

Det finns elverk att hyra, eller så låter man nätbolaget sätta upp en tillfällig anslutning. Hur som jag skulle aldrig se det som mitt problem att lösa el till byggaren för grannfastigheten. Skulle de fortfarande bråka så är det polisanmälan som gäller.... Och fortsätta dra ur kabeln.

Nu är nybyggen inget man kommer på akut och som byggare så vet man att el behövs så då löser man det i tid med nätbolaget...


Har det varit en kort period där man blir tillfrågad samt löst den ekonomiska biten i förväg då skulle jag kanske accepterat det.
 
  • Gilla
Byggtips och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
fast vad är ditt problem då? Du har sagt att du vill att han betalar en del av fakturan, och han har sagt att han skall göra det. Ni skall bara komma överens om hur mycket.
Så varför sitter du och tjaffsar på ett forum då?
Han håller på och bygger ett hus åt dig och två andra. Ditt hus är 95% klart.
Du verkar vilja göra det svårt för dig att bli omtyckt.
Sen utelämnar du information om vad som egenltigen är upphandlat.
Vi vet ingenting ombakomliggandeinformation. Vad som står i upphandlingen, vad som betalar vad osv.
Du verkar vara en konfliktsökare, inte en promlemlösare.
Han har sagt att han skall betala, var trevlig och det kommer lösa sig.
Jag kan hålla med om att bara "sno" el och dra en kabel över tomen till andra huset är märkligt. Men vi vet inte heller vad som är upphandlat.
Och hur kul kommer det vara att ha två andra grannar som kommer se dig som "den nya killen som började bråka". Ni skall trotsallt bo där en livstid.
Håll inne summan som elen kostat till slutbetalningen kan vara en rimlig lösning.
Skojar du?
Passande namn haha, Känner du dig träffad av informationen i tråden?

Finns ingen upphandling mellan mig eller någon annan gällande elen. MITT privata elabonnemang = MIN EL! Skippa ditt snack om upphandling! Finns ingen! Om någon skall veta det så är det jag!

Du känner mig hör jag??

Vem har tjafsat? Jag rekommenderar att du läser tråden igen. Jag söker hjälp/stöd i hur jag bör gå vidare med detta. Jag hade en känsla hur jag vill lösa det men det var kanske inte den bästa så därav skriver jag här på forumet.
Så tjafsa är just nu du med ditt inlägg!

Som jag har skrivit så ska han återkomma med förbrukning och det är bra! Jag vet dock inte hur bara? Sitter lugnt i båten och njuter. Tills annat sägs.
Jag vill få en lösning utan att behöva dra igång något rättsligt efter ert stöd. Det tror jag inte byggmästaren vill heller.

P
 
  • Gilla
BigR och 14 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
För att TS själv ska riskera göra sig skyldig till brott ska han på något sätt kommunicera till byggmästaren att han vill ha betalt för att inte polisanmäla byggmästaren. TS ska alltså säga till byggmästaren att det kostar extra pengar utöver den ekonomiska förlust TS lidit för att byggmästaren ska slippa ifrån anmälan.

För byggmästaren vore det såklart värt åtskilliga tusenlappar att slippa bli polisanmäld om han genom detta verkligen riskerade rättegång och straff. Men förutsättningen för detta är att TS hade dokumenterat och ställt lite luriga frågor till byggmästaren för att dokumentera kraftavledningen innan deras samtal om detta. I nuläget skulle en polisanmälan högst sannolikt inte leda någonstans i rättslig mening, och effekten skulle istället bli att byggmästaren varje dag skulle försöka ställa till ett rent helvete för TS.

Även om alltså byggmästaren hade betalt pengar inför hotet att bli anmäld, så är alltså detta ett brott av TS

TS har definitivt rätt att få betalt för strömmen byggmästaren avlett. I ett kontraktsförhållande som det rör sig om här gäller även förutsättningar för inomobligatoriskt skadestånd, och TS skulle därmed också kunna ha rätt till viss ersättning för den kränkning han utsatts för genom den olovliga kraftavledningen.

Men jag ser i TS situation inte någon direkt poäng att ta upp frågan om kränkningsersättning efter att TS och byggmästaren redan haft ett samtal som byggmästaren sannolikt lämnat i tron att frågan i princip är färdigutredd och att han bara ska underrätta TS hur mycket el han använt.

Förutom ersättning för el skulle TS alltså även kunna ha rätt till kränkningsersättning och kunna be byggmästaren om detta utan att göra sig skyldig till brott. TS kan alltså meddela byggmästaren att betala för el och kränkning - eller bli polisanmäld, utan att TS själv riskerar straffrättslig påföljd. Men som situationen är känns det kontraproduktivt att komma med detta innan huset är färdigt, och lite löjligt eftersom de redan samtalat om saken.
M Maijckel skrev:
För att TS själv ska riskera göra sig skyldig till brott ska han på något sätt kommunicera till byggmästaren att han vill ha betalt för att inte polisanmäla byggmästaren. TS ska alltså säga till byggmästaren att det kostar extra pengar utöver den ekonomiska förlust TS lidit för att byggmästaren ska slippa ifrån anmälan.

För byggmästaren vore det såklart värt åtskilliga tusenlappar att slippa bli polisanmäld om han genom detta verkligen riskerade rättegång och straff. Men förutsättningen för detta är att TS hade dokumenterat och ställt lite luriga frågor till byggmästaren för att dokumentera kraftavledningen innan deras samtal om detta. I nuläget skulle en polisanmälan högst sannolikt inte leda någonstans i rättslig mening, och effekten skulle istället bli att byggmästaren varje dag skulle försöka ställa till ett rent helvete för TS.

Även om alltså byggmästaren hade betalt pengar inför hotet att bli anmäld, så är alltså detta ett brott av TS

TS har definitivt rätt att få betalt för strömmen byggmästaren avlett. I ett kontraktsförhållande som det rör sig om här gäller även förutsättningar för inomobligatoriskt skadestånd, och TS skulle därmed också kunna ha rätt till viss ersättning för den kränkning han utsatts för genom den olovliga kraftavledningen.

Men jag ser i TS situation inte någon direkt poäng att ta upp frågan om kränkningsersättning efter att TS och byggmästaren redan haft ett samtal som byggmästaren sannolikt lämnat i tron att frågan i princip är färdigutredd och att han bara ska underrätta TS hur mycket el han använt.

Förutom ersättning för el skulle TS alltså även kunna ha rätt till kränkningsersättning och kunna be byggmästaren om detta utan att göra sig skyldig till brott. TS kan alltså meddela byggmästaren att betala för el och kränkning - eller bli polisanmäld, utan att TS själv riskerar straffrättslig påföljd. Men som situationen är känns det kontraproduktivt att komma med detta innan huset är färdigt, och lite löjligt eftersom de redan samtalat om saken.
nej det räcker inte. Hot om polisanmälan kan aldrig bli tal om olaga hot. Det har man alltid rätt att göra och rättssystemet får då avgöra vad som är rätt eller fel. Man ska hota att göra något brottsligt för att det ska vara olaga hot, tex skära sönder dåcken på byggfirmans bilar eller liknande. Att nå eller föreslå en uppgörelse om ersättning är inte olaga hot även om man påpekar att man blir tvungen att gå till rätten/polisen om man inte kan komma överens.

Citat

För att någon ska dömas för olaga hot krävs att personen hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid (BrB 4 kap. 5 §).

Att enbart hota om att polisanmäla någon är inte ett brott eftersom att hotet inte avser en brottslig gärning.
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Sitter elkabel fortfarande i?
 
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hotar gör jag inte. Det är min fulla rätt att ge honom två fullt lagliga alternativ. Plain and simple. Har svårt att se det som ett hot. Han har gjort fel, inte jag.

Och som är nämnt, han har sagt att han kommer betala, men hur mycket är frågan.
Jag har mailat och med tanke på hans oförmåga att erbjuda något vettigt så har jag sagt att jag förväntar mig delning 50/50 på fakturorna som har kommit.

Nu kommer man inte längre än så. Bara sitta gott i båten och vänta in svar. Prio från min sida har varit att vi skall kunna fortsätta samarbetet med vårt hus. Vill han något annat då gasar vi vidare mot nya möjligheter.

Tackar för ert engagemang och tips!

Detta är ett fantastiskt forum med sjukt mycket matnyttigt i allt man kan tänka sig! Det är inte länge jag har varit medlem och aldrig trodde jag att jag skulle behöva starta en tråd om något så tråkigt som mitt ämne. Keep up the good work :strong:

Önskar er en trevlig kväll!
P
Glöm inte att dokumentera och fotografera så att du har bevis iaf! Jag kan tycka ändå att du borde anmäla då det inte verkar vara första gången han gör så här.... Eller?
 
A Andhi skrev:
Att nå eller föreslå en uppgörelse om ersättning är inte olaga hot även om man påpekar att man blir tvungen att gå till rätten/polisen om man inte kan komma överens.
Du får läsa på lite (eller mycket) till. Om förslaget till uppgörelsen från TS innebär att han får mer pengar än han skäligen är berättigad till så gör han sig skyldig till olaga tvång (och inte hot som du nämner) alternativt utpressning på försöksstadiet.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
A Andhi skrev:
nej det räcker inte. Hot om polisanmälan kan aldrig bli tal om olaga hot. Det har man alltid rätt att göra och rättssystemet får då avgöra vad som är rätt eller fel. Man ska hota att göra något brottsligt för att det ska vara olaga hot, tex skära sönder dåcken på byggfirmans bilar eller liknande. Att nå eller föreslå en uppgörelse om ersättning är inte olaga hot även om man påpekar att man blir tvungen att gå till rätten/polisen om man inte kan komma överens.

Citat

För att någon ska dömas för olaga hot krävs att personen hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid (BrB 4 kap. 5 §).

Att enbart hota om att polisanmäla någon är inte ett brott eftersom att hotet inte avser en brottslig gärning.
Olaga hot handlar om att hota om skada personen eller dennes egendom. Det är ingen i denna tråd som uppmanat TS att göra detta, TS har heller inte uttryckligen eller framfört önskan om att misshandla någon, så jag förstår inte varför du redogör om detta?:thinking:
 
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
[QUOTE

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte[/QUOTE]
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte[/QUOT
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Dra ur kabeln!
Har ni fått en elmätare installerad till ert hem ska ni inte betala för deras el.
Byggaren kan koppla in sig mot deras servis.
 
Då tar du blixtsnabbt nu direkt in en el-gubbe som kopplar in en elmätare hos dig i din el-central, det kan vara enklast att då koppla den med vanliga kablar från din huvudbrytare , då är det fortfarande ström till bygget.. Duger med vilken mätare som helst och en del EL-firmor har en sådan gammal på hyllan. Det är enda sättet se vad du gör av med resten är bygget.. Bara räkna av och se till att EL-gubben dokumenterar med foto och du med vad mätaren stod på . Du ska även tala om för EL-gubben vad det gäller för
tet
Edit Avvakta lite med att morra på byggaren , du behöver en väcka för att se resultatet. och hoppas att det blir kallt
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.