A
Isakare Isakare skrev:
Hade nån slangat ur soppan ??
Nä bränslefitret hade det gått hål på...
Så det rann gott från det... Så närmare en tank e10 är utspildd.... ca 60 l... jippie
 
  • Ledsen
Isakare
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Nä bränslefitret hade det gått hål på...
Så det rann gott från det... Så närmare en tank e10 är utspildd.... ca 60 l... jippie
Jag skulle ha bytt det där filtret när jag såg det... ångrar mig nu...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har kört Merca i hela livet, årsmodell 1984, 1994, 1998, 2009 och nu 2018. Jag har aldrig haft anledning att ifrågasätta konstruktionen på de äldre modellerna. Att de rostade och gick sönder är en sak, men funktionaliteten var ok.

Senaste modellen, en GLC från 2018 är full av konstruktionsfel av typen "tänkte inte på det", både trafikfarliga och fåniga. Två exempel från ytterkanterna

- Den har en kollisionsvarnare som piper från instrumentbrädan. Vad gör man när det piper från instrumentbrädan? Jo man förväntar sig att se ett felmeddelande eller röd lampa, men icke. Jo, det finns en röd lampa som lyser bråkdelen av en sekund. Efter ca 10 falsklarm från refuger o dyl kunde jag i ögonvrån lokalisera lampan och via instruktionsboken dra slutsatsen att det var kollisionsvarnaren som pep. Jag tror vissa modeller har en heads-up display i vindrutan. Troligen var inte denna kollisionsvarnare tänkt utan en sådan.

- Öppningen till glasögonfacket i taket vid backspegeln är placerat 0 mm från telefonknapparna som ringer upp supporten eller assistansen. Även SOS-knappen sitter där men den har ett skydd mot oavsiktlig användning. De andra knapparna ringer direkt...

Förutom detta finns det ju korkade funktioner som troligen är EU-krav som t.ex bältesvarnaren för baksätet.

Är detta framtiden??
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
På tal om tur.
För några år sedan var jag till Borgsjö i Åsele med kadetten. Över till Holmsund med färjan och så till Åsele genom Vännäs och Bjurholm och Fredrika. Samma väg tillbaka. Allt gick bra. Det hällregnade på hemresan och motorn missade några tändningar mitt på skogen mellan Gigsele och Tallsjö men sedan gick den bra hela vägen hem.
Efter att jag hade kommit hem for jag i ett litet ärende till Vasa. På väg hem då jag var en halvkilometer hemifrån började det ryka ur motorrummet. Jag märkte att det luktade bränt så jag körde vidare för att komma hem till brandsläckaren. 50 meter hemifrån stannade bilen. Jag hoppade ut och sprang efter brandsläckaren. Kom tillbaka och öppnade motorhuven Det rykte väldigt. Jag öppnade motorhuven på glänt och stack in slangen och kikade in. Såg ingen eld. Öppnade huven. Såg en eld stor som en ljuslåga och blåste ut den. Elden hade bränt hål på expansionskärlet till kylaren och ångan som sprutade ut hade så gott som släckt elden.
Jag skuffade hem bilen och så blev det att börja reparera.
Har nått liknande på en Vauxhall Cavalier GLS Coupe (Opel Manta B)
Åkte hem en sen kväll när jag såg nått i skarven mellan skärmen och motorhuven.
Stannade med motorn igång, lyfte huven och såg en eldkastare på sidan av motorn, typ som en grov svetslåga.
Slängde mig in o stängde av, ut igen och då brann det mera normalt, ryckte av mig jackan, tryckte ner den och fick släck på branden.
Opels CIH motor, i detta fall en 1900 har den mekaniska bränslepumpen under generatorn som drivs av fördelaraxeln. Från den går ett stålrör upp bakom generatorn och vidare upp till förgasaren.
Röret var löst, plastproppen på generatorns B+ skruv saknades, så skruven hade gnagt hål på röret, generatorns fläkt när motorn gick gjorde att det blev som en svetslåga.
Hålet var så litet att jag bara kunde vira runt några varv tape och åka hem.
Förutom röret fick jag byta några svedda kablar, annars hade allt klarat sig.
Nån minut senare så hade nog hela bilen brunnit upp.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har kört Merca i hela livet, årsmodell 1984, 1994, 1998, 2009 och nu 2018. Jag har aldrig haft anledning att ifrågasätta konstruktionen på de äldre modellerna. Att de rostade och gick sönder är en sak, men funktionaliteten var ok.

Senaste modellen, en GLC från 2018 är full av konstruktionsfel av typen "tänkte inte på det", både trafikfarliga och fåniga. Två exempel från ytterkanterna

- Den har en kollisionsvarnare som piper från instrumentbrädan. Vad gör man när det piper från instrumentbrädan? Jo man förväntar sig att se ett felmeddelande eller röd lampa, men icke. Jo, det finns en röd lampa som lyser bråkdelen av en sekund. Efter ca 10 falsklarm från refuger o dyl kunde jag i ögonvrån lokalisera lampan och via instruktionsboken dra slutsatsen att det var kollisionsvarnaren som pep. Jag tror vissa modeller har en heads-up display i vindrutan. Troligen var inte denna kollisionsvarnare tänkt utan en sådan.

- Öppningen till glasögonfacket i taket vid backspegeln är placerat 0 mm från telefonknapparna som ringer upp supporten eller assistansen. Även SOS-knappen sitter där men den har ett skydd mot oavsiktlig användning. De andra knapparna ringer direkt...

Förutom detta finns det ju korkade funktioner som troligen är EU-krav som t.ex bältesvarnaren för baksätet.

Är detta framtiden??
Ja, och tyvärr inte bara bilar, mycket blir mer o mer korkat i dagens samhälle.
Åkte själv hem här om kvällen när bältesvarnaren pep, var på hållaren till mitt bälte flera gånger, tills jag kom på att det var kassen från affären i baksätet som varnade (min bil visar inte vilket bälte som är aktiverat)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Ja, och tyvärr inte bara bilar, mycket blir mer o mer korkat i dagens samhälle.
Åkte själv hem här om kvällen när bältesvarnaren pep, var på hållaren till mitt bälte flera gånger, tills jag kom på att det var kassen från affären i baksätet som varnade (min bil visar inte vilket bälte som är aktiverat)
Det har hänt åtskilliga gånger :seenoevil:
 
Kan ju passa på å fråga här
Har lånat en kia sportage med v6 bensin, automat, tidig 2000 tror jag, med 12-14' mil

Igår när vi hade åkt kanske 10mil så helt plötsligt så lägger den av, hade ev saktat ner från 80 till 50 strax innan.
Kom in på en mindre väg och öppnade huven (varför man gör det kan man ju undra 999/1000 kan man inte göra nåt)
Tanten körde på starten och den gick igång och vi åkte 50-100m så lägger den av igen, startar på nytt och kan åka dom 2-300m dit vi skulle.
Stannade efter 3.5mil efter ytterligare 2mil (5.5mil) sen stopp på ca 10mil
Motorn gick runt lite längre än vanligt, annars inget konstigt.
Har varit -25 och där ikring nån dag sen var det runt -11 igår.

Har inte provat idag
 
A
nino nino skrev:
Kan ju passa på å fråga här
Har lånat en kia sportage med v6 bensin, automat, tidig 2000 tror jag, med 12-14' mil

Igår när vi hade åkt kanske 10mil så helt plötsligt så lägger den av, hade ev saktat ner från 80 till 50 strax innan.
Kom in på en mindre väg och öppnade huven (varför man gör det kan man ju undra 999/1000 kan man inte göra nåt)
Tanten körde på starten och den gick igång och vi åkte 50-100m så lägger den av igen, startar på nytt och kan åka dom 2-300m dit vi skulle.
Stannade efter 3.5mil efter ytterligare 2mil (5.5mil) sen stopp på ca 10mil
Motorn gick runt lite längre än vanligt, annars inget konstigt.
Har varit -25 och där ikring nån dag sen var det runt -11 igår.

Har inte provat idag
2 saker jag kan ta ur fickan..
skit i tanken/filtret...

batteriet..

När det är kallt så ökar ju graderna rejält i fart vinden...
 
Är inne på min andra Ford Transit som firmabil, den förra hade manuella värmereglage, den nya automatik.
När man använder bränslevärmaren på den nya ger den bara värme till vindrutan, när man kliver in i bilen är det bastu i huvudhöjd, men golv, stolar alla nedre paneler är fortfarande iskalla, det går inte reglera fläkt, värme eller flöde alls. Och värmaren går bara att köra i minusgrader, försöker man starta den när det är 0 grader får man ett meddelande "För hög utetemperatur"
Jag jobbar i kyl och frysrum, och använder ofta bilen som värmestuga när fingrar o tår domnat bort, eller värmer blöta kalla handskar på defrostern. Men det går inte nu.
 
Maskintok skrev:
2 saker jag kan ta ur fickan..
skit i tanken/filtret...

batteriet..

När det är kallt så ökar ju graderna rejält i fart vinden...
Filtret på äldre KIA Hyundai sitter i tanken, går inte att komma åt, tanken måste lyftas ner = ingen byter filtret.
 
A
Isakare Isakare skrev:
Filtret på äldre KIA Hyundai sitter i tanken, går inte att komma åt, tanken måste lyftas ner = ingen byter filtret.
Japp.. Men efter marknaden kan ha monterat ett på utsidan.. det har hänt förr... På både gott och ont..
 
Maskintok skrev:
2 saker jag kan ta ur fickan..
skit i tanken/filtret...

batteriet..

När det är kallt så ökar ju graderna rejält i fart vinden...
Kändes inte som om det skulle vara batteriet, det lät då friskt

Ja jag tror också det är nåt med bensinen, lär väl inte vara fara för ispropp, nytankad med 95...
Funderade på om det är nån säkring till bränslepumpen annars
 
Min bil uppför sig konstigt. Motorn släpper varven väldigt frekvent vid gaspådrag, jämn körning (konstant hastighet) och tomgång. Jag hade för något år sedan problem med EGR-ventilen så fick bytt den. Ungefär samma symptom men fler lampor lös i displayen då. Jag kör en Astra 1.7 diesel från -11.
 
nino nino skrev:
Kändes inte som om det skulle vara batteriet, det lät då friskt

Ja jag tror också det är nåt med bensinen, lär väl inte vara fara för ispropp, nytankad med 95...
Funderade på om det är nån säkring till bränslepumpen annars
Jo då, ispropp/vatten i bensinen förekommer även på moderna bilar.
Det kan just ställa till att motorn går lite till o från, bensinen på en motor med insprutning som alla bilar har sen slutet på 80 talet snurrar runt runt i systemet, förutom bränsle till motorn, finns en returledning tillbaka till tanken, en vattendroppe, isflinga, skräp mm kan flytta sig, ev passera och åka tillbaka till tanken.
Bränslesystemet är kallt så länge bränslet rör sig i systemet, tex bränsleröret till spridarna. Om man fått in vatten där som frusit, så kan det tina av motorns värme om motorn är avstängd en stund och lossna.
Man kan även få isproppar i vevhusventilationen, men då brukar mest motorn gå sämre, ryka, lukta illa och ev trycka ut olja.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Min bil uppför sig konstigt. Motorn släpper varven väldigt frekvent vid gaspådrag, jämn körning (konstant hastighet) och tomgång. Jag hade för något år sedan problem med EGR-ventilen så fick bytt den. Ungefär samma symptom men fler lampor lös i displayen då. Jag kör en Astra 1.7 diesel från -11.
I det växlande väder vi haft är frusen/igensatt vevhusventilation vanligt, det kan ge konstiga problem.
Botemedlet är att ställa bilen i varmgarage nått dygn eller 2 och se om den funkar bättre då, sen behöver man gå igenom ventilationen, men jag har inte en aning om hur den funkar på din bil. På vissa är det nått enkelt, andra en heldags jobb.
 
  • Gilla
Zorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.