Det är säkert inget problem så länge hyresgästen accepterar mätningen. Men det blir troligen problem att driva in pengar för skulden via domstol om hyresgästen vägrar att betala. OM man nu inte har en godkänd mätare.
 
Det diskuteras två olika frågor här som bara delvis överlappar.
1. En fristående bostad skall ha ett eget abonnemang, gäller alltså exempelvis om man inreder en attefallare på sin fastighet. Då spelar det kanske mindre roll vilken mätare man har, eller om man ger bort strömmen, man bryter redan mot regelverket (nätkoncession). Formellt sett alltså.
2. Om man däremot hyr ut en lägenhet i sitt hus är det OK att den får sin el från samma abonnemang, vill man i det läget mäta och debitera för använd el så ställer det krav på mätaren (MID-godkänd). Formellt sett alltså.

Samvetet får leda er.
 
Hej och tack för svar.
Min fråga gällde den rent tekniska lösningen på hur jag eventuellt skulle kunna mäta vad den el min hyresgäst faktisk förbrukar, kostar.
Tibber som är minelleverantör, har haft en klämsko-apparat för tre-fas som heter Watty som kunde göra det jobbet, men den finns inte att få tag på nu.
Jag tänker att det är praktiskt och rimligt och icke-snålt, å dela totalkstanden efter förbrikning som någon föreslog, så länge elpriset är nogorlunda stabilt, men om det svänger så mycket som det har gjort sista tiden, med priser på uppåt 6-8 kr/kwh, så kan det bli aktuellt å debitera aktuell kostnad. Naturligtvis behöver jag och hyresgästen då vara överens om att det är rätt och riktigt.
 
Att logga förbrukning timme för timme å få in det i en databas är relativt enkelt.
Hur har du sedan tänkt dig kopplingen mot elpriset?
Hur väl får du elräkningen specad, får du den timme för timme?
Eller kan du logga in på nätägarens hemsida och ladda ner timmdata?
 
  • Gilla
Pjepp
  • Laddar…
Qubino 3 Phase Smart Meter skulle kunna vara ett alternativ också. Jag skulle dock gå med en rs485 kopplad mätare.

En rpi i en DIN-skene kapsling och en usb till rs485 modul så har man det man behöver för att periodiskt läsa av elförbrukningen.
 
A alfista skrev:
Det diskuteras två olika frågor här som bara delvis överlappar.
1. En fristående bostad skall ha ett eget abonnemang, gäller alltså exempelvis om man inreder en attefallare på sin fastighet. Då spelar det kanske mindre roll vilken mätare man har, eller om man ger bort strömmen, man bryter redan mot regelverket (nätkoncession). Formellt sett alltså.
2. Om man däremot hyr ut en lägenhet i sitt hus är det OK att den får sin el från samma abonnemang, vill man i det läget mäta och debitera för använd el så ställer det krav på mätaren (MID-godkänd). Formellt sett alltså.

Samvetet får leda er.
Trodde som du men jag såg i en annan tråd att det sker en lagändring från årsskiftet som antagligen påverkar detta.
https://www.kundkraft.se/elguiden/artikel/andring-i-ellagen-nu-kan-du-dela-el-med-grannen/3153808
 
D Dublin skrev:
Trodde som du men jag såg i en annan tråd att det sker en lagändring från årsskiftet som antagligen påverkar detta.
Lagtexten är som vanligt aningen snårig, men jag tror inte lagändringen hjälper i detta fall. Det man ändrat verkar mer handla om att knyta ihop produktion mellan fastigheter, typiskt sol eller vindkraft.
 
Om man inte har tillgång till elskåpet när mätaren sitter, vad ska man ha då? Inkommande en går först via denna byggnad och jag vill kunna följa förbrukningen utan att fysiskt ha tillgång till mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.