Vi köpte för 1 år sedan ett 1.5 plans hus från -74. Nya 3 glas fönster 2010.
När vi flyttade in var det självdrag i tvättstuga bad uppe samt fuktstyrd fläkt eller om den bara gick på knapp i badrummet nere.

Vi har under hösten satt in calima fläktar med grunddrag och fuktstyrning på alla tre platser, bristfällig isolering runt spirorör från bad rummet nere gjorde att isoleringen runt spiroröret blev blött från kondens.det löper på kattvind över entré, kall vind.

Vi får nu en gammal/unken doft, känns som den kommer från elcentralen och ringklockan vid entrén. Ringklockan är nertagen nu. Hade den utomhus och tyckte inte den luktade förrens den kom in i värmen igen. Samma om jag kommer utifrån känner jag det inte direkt utan får vänta innan den kommer.

Öppnar jag altan dörren måste jag upp i elcentralen för att känna det, med dörren stäng känner jag det från lite håll. Så tror att vi drar ut någon doft inifrån väggen.

Huset finns i Arvika, vart vänder jag mig för att få professionell hjälp att lokalisera felet.
 
  • En hall i ett hem med skohylla, klädhängare och en vit ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte i somras in jordfelsbrytaren vid centralen, innan fläktarna installerades och minns inte att jag reagerade på någon lukt då.
Skall isolera om spiroröret och byta gammal isolering imorgon.
Känner ingen doft om jag kryper runt vid golvlisterna och luktar.
 
Har bytt ut isolering på kattvinden ovanför centralen idag.
Elrören går över plasten i taket och genom den till centralen. Försökte täta där så gott det gick.
Tar loss en afsaboard för att komma in på kattvinden, våra meningar går isär hemma, jag tycker den luktar lika som vid centralen men inte min sambo.
Kan det vara så att jag skapat ett undertryck i huset och drar in lukt från vinden som afsaboarden, isolering eller liknande. ?
 
  • Hand som lyfter isolering på vind, med synliga elrör över plasttakduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma bekymmer och hus från 1974.

Jag har hela tiden haft en märklig lukt i huset som inte riktigt kommer nerifrån, alltså från min krypgrund.

I somras bytte jag en del elledningar som gick till centralen. De luktade sjukt starkt av samma lukt som i övriga huset. Fick då höra att plaster är bra på att dra åt sig lukt och att de (kablar VP-rör) därför luktar starkare utan att de behöver vara källan till lukten.

I mitt hus har alla väggar, tak golv mm täckts med tjärpapp. Just nu misstänker jag tjärpappen i kombination av att lufttrycket drar in luft från väggarna in i bodelen. Jag kan känna att det ”blåser” lite i vissa vägguttag.
 
S sunkann skrev:
Vi får nu en gammal/unken doft, känns som den kommer från elcentralen och ringklockan vid entrén
En "gammal/unken doft" kan ju lukta lite hursomhelst, lukter är svåra att beskriva i text. Men att det kommer lukt från elcentralen känner jag igen.

Vid ett tillfälle luktade det sopor/soptipp i tvättstugan, men bara ibland. En dag blev jag fullständigt galen på detta och sniffade runt överallt tills jag hittade lukten tydligt i änden på ett vp-rör. Det gick till mätarskåpet. Där satt det tre stekta möss. Möss bort, lukt bort.

Det kommer annars då och då en sur lukt från just elskåpet, alltså det inne i huset. Öppnar jag luckor mm känns lukten tydligt från kallvinden. Jag tror att det är en kombination av mössens aktiviteter i takisoleringen under 30+ år, kombinerat med att glasull tydligen kan lukta illa om det blir fuktigt. I just elskåpet går det ju många rör och slangar upp på vinden så det är inte tätt. När jag har öppnat upp väggar och rensat musbon har det luktat på samma sätt.

Kan det vara så att jag skapat ett undertryck i huset och drar in lukt från vinden som afsaboarden, isolering eller liknande. ?
Ja högst troligen. Så åtgärderna är att täta om det går, så att lukterna inte kommer in, och rensa musbon och/eller byta isolering där det går, så att orsaken försvinner. Kanske också justera ventilationen om du möjligen har gjort den för bra?
 
Tidigare, fläkt med ev strömbrytare badrum nere?
Nu tre fläktar med ventilation ca 7-10l/s per fläkt. Hur är det med tilluft i huset, har ni tilluftventiler?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har inte fått in några friskluftventile, kanske är högtid att installera några sådana.
Är det kanske mkt att låta alla tre fläktar gå? Har möjlighet att flytta den I tvättstugan till väggen och montera kallrasskydd och ha endast fuktstyrning på den. Stänger jag av den så blir det ett friskluftsintag
 
Som det verkar nu så drar du in luft genom stommen och där finns allt möjligt som kan ge lukt.

Asfabord kan lukta lite om den är gammal, samma med masonit och liknande.

Tror inte ni har något allvarligt problem med själva stommen, gamla hus luktar precis som nya bara skillnad i vad som luktar.

Slöng in lite ventiler så ni får fräsch luft istället för att filtrera den genom stommen.

Vill ni garantera er mot att det inte är mögel så finns det mögelhundar, och sen kan det vara bra o kolla syllar.
Har ni platta på mark med ovanliggande isolering så ta hål i golvet i en garderob och kolla fukt samt lukt.
 
Enklast att se om lukten försvinner är väl att återställa ventilation som tidigare.
 
Har slagit av fläktarna nu ett dygn, den i duschen nere startar på fukt när vi duschar dock. Doften känns inte I entrén längre. Måste upp i centralen för att känna, kan nog ha samlat på sig lukt genom åren. Den skall bytas till sommaren öppnar då väggen och tittar/luktar efter.
Velar om jag skall sätta in ftx, friskluftventiler eller mini ventilations system. Med det sista får jag ju inte kontinuerlig frånluft I dusch/toalett dock.
 
Som tilläg skall nämnas att min billiga temp och fukt mätare har gått från 30 till 40% luftfuktighet
 
Har du varit och sniffat i centralen?
 
Har inte öppnat centralen och luktat.
Måste hela vägen fram med näsa och lägga den emot för att känna nu.
Lukten påminner mer om olje färg eller dylikt nu.
 
Det är väl uppenbart att luktproblemen beror på att du har skapat högt undertryck och dragit in lukt från vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.