D
Blir dessutom väldigt svårt att jämföra elbolag eftersom det rörliga priset inte direkt baseras på spotpriset utan på respektive bolags inköpspris som visserligen baseras spotpriset.
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Men den första grafen du visar, vad är det? Är det inte Kundkrafts tidigare upphandlingar? För den stämmer inte med priset på börsen...
D Derbyboy skrev:
Ja något fel är det på den grafen men den visar ju klart och tydligt november 2021!
Det är ni som är förvirrade. Det finns ingen anledning för kundkraft att visa sitt upphandlade rörliga prisavtal med de där siffrorna, eftersom rörligt prissätts i påslag på spotpriset.

Grafen ni funderar över är deras framförhandlade fasta elpriser (1-årsavtal exklusive moms eftersom det är så såna avtal jämförs) för respektive auktion. Notera att auktionen ligger ca 1 1/2 månad innan avtalet byts, så om det står januari så innebär det ett avtal som löper från 1:a mars.
 
D
Så grafen visar att de i November framförhandlade ett fastpris på 59 öre?
 
D Derbyboy skrev:
Så grafen visar att de i November framförhandlade ett fastpris på 59 öre?
Precis. Och avtalet gäller då för 1/1 - 31/12 i år.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Så grafen visar att de i November framförhandlade ett fastpris på 59 öre?
Har du kontaktat kundkraft om detta? (Har också avtal via dem)
 
D Dublin skrev:
Har du kontaktat kundkraft om detta? (Har också avtal via dem)
Varför skulle han göra det? Han har ju ett rörligt avtal som pågår, så det framförhandlade fastprisavtalet för november har ju ingenting med hans avtal att göra.
 
K krfsm skrev:
Det är ni som är förvirrade. Det finns ingen anledning för kundkraft att visa sitt upphandlade rörliga prisavtal med de där siffrorna, eftersom rörligt prissätts i påslag på spotpriset.

Grafen ni funderar över är deras framförhandlade fasta elpriser (1-årsavtal exklusive moms eftersom det är så såna avtal jämförs) för respektive auktion. Notera att auktionen ligger ca 1 1/2 månad innan avtalet byts, så om det står januari så innebär det ett avtal som löper från 1:a mars.
Jag anser inte att jag är förvirrad :thinking: det var väl precis det jag skrev, att det är tidigare upphandlingar från Kundkraft...
Mer hur de sätter sitt "inköpspris" som inte är det samma som dagspriset på börsen är fortfarande oklart för mig... Men förmodligen är det bara ett viktat medelvärde baserat på deras faktiska inköp över dagen... Frågan är om det är transparent eller begränsat till tillit...
 
D
Jag lär mig hela tiden.

har kommit fram till att som medlem i Kundkraft med rörligt pris så betalas:

1) Varbergs volymriktade inköpspris (vad som till slut blir deras inköpspris är oklart). I november slutade det på drygt 96 öre. Det står i avtalet att det inte ska tillkomma några andra avgifter än just deras volymriktade inköpspris. Detta är dock väldigt oklart eftersom andra bolag med samma volymriktade spotpris historiskt hamnar under Varbergs pris. Skulle det verkligen vara så att just Varbergs kunder använder mer el mellan 17-18 i högre utsträckning än andra elbolags kunder!?

(eller är det här Varberg hämtar hem vinsten på det prispressande fasta priset till kundkrafts kunder)

2) tillägg på 4,70 inkl. Certifikat

Efter jag använder 70 procent av min el under 3 månader ska jag nog köra fastpris framöver.
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Jag anser inte att jag är förvirrad :thinking: det var väl precis det jag skrev, att det är tidigare upphandlingar från Kundkraft...
Mer hur de sätter sitt "inköpspris" som inte är det samma som dagspriset på börsen är fortfarande oklart för mig... Men förmodligen är det bara ett viktat medelvärde baserat på deras faktiska inköp över dagen... Frågan är om det är transparent eller begränsat till tillit...
Ja, då var det bara TS som var förvirrad.

Borde inte mekanismen för "inköpspris" bero på vilket bolag som vinner varje enskild upphandling för rörligt pris?
 
D
Jag är förvirrad!

Du har ju rätt ut det där med grafen men faktum kvarstår ju att som medlem i Kundkraft har du i princip noll insyn i hur priset sätts. Det sägs att priset ska sätts såhär:

-spotpris
-volymriktningen
-tillägg 4,70

Det märkliga är att Varberg många månader hamnar över andra bolag med spotpris och volymriktning (jag räknar inte med tillägget).

Hurusom är Kundkraft helt meningslöst för det fall du kommer ihåg att förnya eller byta bolag 1 gång per år.
 
Fast jag måste säga att jag fortfarande är förvirrad. Spotpriset för november var 83,5, TS fick betala drygt 96 + det förhandlade påslaget om 4,70.
Borde inte TS betala 83,5 + 4,70 ?

Frågan är ju vad som definierar mellanskillnaden? Om den är okänd när kundkraft gör sina upphandlingar hur ska de då kunna garantera att de tecknar bästa avtal för sina kunder?
 
D Dublin skrev:
Fast jag måste säga att jag fortfarande är förvirrad. Spotpriset för november var 83,5, TS fick betala drygt 96 + det förhandlade påslaget om 4,70.
Borde inte TS betala 83,5 + 4,70 ?

Frågan är ju vad som definierar mellanskillnaden? Om den är okänd när kundkraft gör sina upphandlingar hur ska de då kunna garantera att de tecknar bästa avtal för sina kunder?
Hade alla haft en jämn elförbrukning under hela dygnet så hade priset blivit 83,5,men nu är det ju inte det utan blir mer på dagen vilket gör att priset ökar

Jag har Varbergs energi rörliga avtal (för jag inte orkat bry mig och dom är våran nätleverantör) och fick betala 102,89 öre /kWh i november så där får ju TS bättre affär än mig
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Om vi antar att ett elbolag bara köper in el från elbörsen Nordpool så sätts priset per timme per dag. Som privatkund med rörligt pris får man endast ett pris per kWh även fast man förbrukat el över hela månaden. Så man får en många till en relation, hur man tar sig dit beror ju på omständigheterna. Men man kan nog anta att elbolaget aldrig riskerar att gå back.
 
Nu har jag kollat lite mer på mina elräkningar och under jan-okt har Varbergs energis "påslag" (eller diff) från spotpriset varit i snitt 3,4% för att sen i november helt plötsligt bli 15,2%. Lite konstigt känns det. Och även om diffen förklaras av att Varbergs förbrukningsmönster skulle skilja sig från snittet så är väl frågan om just Varbergs kunder helt plötsligt kan förändra beteende så mycket från en månad till en annan?
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Nej det är inte troligt att mönstret skulle förändras så pass mycket under bara November.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.