Hej alla, dags för ett premiärinlägg :)

Står inför ett kommande köksrenovering med ett sug på att installera en större kombinerad kyl/frys.
Modeller jag kollat ut har ett djup på 690-738mm, medan underskåp ska ha 600mm djup (+ bänkskivas överhäng ~10-25mm)

Är osäker på om detta kommer att se OK ut -Tänkte höra om någon här installerat en större kyl/frys som sticker ut från övrig köksinredning och skulle kunna bifoga bild, eller en kommentar?

Om inte - Hur löste ni det? Platsbyggda skåp? Skåp monterade 10cm från vägg?

Bifogar även skiss över vår "Ikea-köksplanering": Vitt = underskåp djup 600mm, blått = kyl/frys djup ~690-738mm (Svart fyrkant med "Ö" = Köksö)
Fönstret börjar ~80cm från höger vägg, även detta är en faktor som talar emot att ha en djupare kyl/frys.

-Men volymen talar FÖR :)

Tacksam för input.
 
  • Ritning av köksplanering med markerade mått för underskåp och större kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är normalt att dörrarna på kyl och frys sticker ut. Det är nödvändigt för annars kommer de tjocka dörrarna inte att gå att öppna tillräckligt innan bänkskivan tar emot.

Att ha ett ensamt litet underskåp mellan en vägg och kyl/frys kommer nog att se konstigt ut. Dessutom blir det en bänkyta som just inte går att använda till något. Jag föreslår ett högskåp i stället, typ utdragbart skafferi, eller att kyl/frysen placeras så nära väggen det går (passbit krävs) så att det blir mer sammanhängande bänkyta.

Välkommen till forumet också!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
...eller att kyl/frysen placeras så nära väggen det går (passbit krävs) så att det blir mer sammanhängande bänkyta.
Vi skippade passbiten och platsbyggde hylla istället. Dvs hyllplanen är 10cm breda med fullt djup. Det är perfekt förvaring för brickor, bakbord och liknande som annars är svårt att få plats med på ett bra sätt. Så kan man använda vad som annars skulle blivit ett dött utrymme med bara passbiten.
 
BirgitS
Feodorow Feodorow skrev:
Hej alla, dags för ett premiärinlägg :)

Står inför ett kommande köksrenovering med ett sug på att installera en större kombinerad kyl/frys.
Modeller jag kollat ut har ett djup på 690-738mm, medan underskåp ska ha 600mm djup (+ bänkskivas överhäng ~10-25mm)

Är osäker på om detta kommer att se OK ut -Tänkte höra om någon här installerat en större kyl/frys som sticker ut från övrig köksinredning och skulle kunna bifoga bild, eller en kommentar?

Om inte - Hur löste ni det? Platsbyggda skåp? Skåp monterade 10cm från vägg?

Bifogar även skiss över vår "Ikea-köksplanering": Vitt = underskåp djup 600mm, blått = kyl/frys djup ~690-738mm (Svart fyrkant med "Ö" = Köksö)
Fönstret börjar ~80cm från höger vägg, även detta är en faktor som talar emot att ha en djupare kyl/frys.

-Men volymen talar FÖR :)

Tacksam för input.
@Feodorow
Hur går dina tankar så här efter några veckor?
 
BirgitS BirgitS skrev:
@Feodorow
Hur går dina tankar så här efter några veckor?
Hej och tackar som frågar!

Har hittat ett par modeller som bygger lite mindre på djupet - exempelvis kyl/frys från Gorenje.
I skrivande stund så håller jag på att rita upp olika köks-layouter mha Ikea's planeringsverktyg för att se vad vi har för alternativ med våra ytor.

Efter att ha sett en 90cm bred kyl/frys i butik så blev jag dock lite avskräckt över dess "bulkighet".. Så får se vad vi väljer i slutändan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.